18.6 eli siis 9 kuukautta :lol: riita puoliksiItse asiassa lähes vuodessa. Kesäliikenteen alussahan nuo muutokset tulivat
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
18.6 eli siis 9 kuukautta :lol: riita puoliksiItse asiassa lähes vuodessa. Kesäliikenteen alussahan nuo muutokset tulivat
Niin, eri tienkäyttäjäryhmät eri tilanteissa rikkovat väistämissääntöjäkin. Joko tietämättään tai tietoisesti.Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".
Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.
En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?
Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".
Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.
Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".
Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.
En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?
Kyllä näin on; pyöräilijä on ajoneuvonkuljettaja ja siten hänellä on samat liikennesäännöt kuin rekka-autonkuljettajalla. Samat oikeudet ja samat velvollisuudet.Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.
Tuollainen jättöpysäkkikäytäntö keskellä linjaa vaan on hieman hankala käytännössä. Kaikki eivät sitä tietäisi ja kun seisot siinä "jättöpysäkillä", kaikki ovet auki, niin aivan varmasti joku pyrkisi kyytiin. Tuossa tilanteessa olisi mielestäni äärimmäisen huonoa palvelua jos kuljettaja sitten määräisi kyytiinpyrkijän kävelemään noin 50 metriä nurkan taakse, josta hän sitten "saisi" tulla uudestaan kyytiin. Ainakaan minä en sellaiseen simputukseen suostuisi, jos olisin matkustaja.Minä olen lähettänyt HSL:lle ehdotuksen, jossa pyysin, että h23:n jättöpysäkki olisi se, jossa h58 pysähtyy.
Koko vuoden ajan fillarilla kulkevana talvi/kevät/kesä/syyspyöräilijänä jaan kyllä Bellatrixin kokemuksia (sillä eihän esim. niihin kääntyviin tai sivuteiltä tuleviin autoilijoihin kannata koskaan täydellisesti luottaa, vaan kyllä ihan itsesuojeluvaiston takia on meidän omalla lihasvoimalla ilman massiivista suojapeltikuorta liikkuvien kaksirengaskuljettajien aina syytä varmistaa ennen muuta katsekontaktilla, että sen risteävän raskaamman ajoneuvon kuljettaja on tällaisen pyöräilijäressukan havainnut).
Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.
Että tälläistä...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032616834491_uu.shtml
Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli
Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli
Oletko nyt ihan tosissasi? Ennemmin pitäisi saattaa bussiyhtiö vastuuseen teostaan.
Tarkempaa tietoa tapauksesta:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/229550-nuorukainen-jatettiin-yolla-varikolle-kylmaan-bussiin