Kuljettajien toiminta

Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".

Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.

En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?
Niin, eri tienkäyttäjäryhmät eri tilanteissa rikkovat väistämissääntöjäkin. Joko tietämättään tai tietoisesti.
Itse olen aikoinaan mm. Sörnäisten rantatiellä ja Bulevardilla kuuluttanut matkustajille ennen ovien avaamista, että osaavat varoa lähestyvää pyöräilijää. Sen verran vaarallisia tilanteita olin jo nähnyt.
Silti en laita tätä bussinkuljettajan velvollisuudeksi.

Mutta ikinä en lakkaa ihmettelemästä pyöräilijän korvien väliä. Hän näkee? bussin pysähtyvän tyhjälle pysäkille, eikä pieneen mieleenkään tule, että sieltä bussista varmasti tulee joku ulos.
 
Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".
Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.

Koko vuoden ajan fillarilla kulkevana talvi/kevät/kesä/syyspyöräilijänä jaan kyllä Bellatrixin kokemuksia (sillä eihän esim. niihin kääntyviin tai sivuteiltä tuleviin autoilijoihin kannata koskaan täydellisesti luottaa, vaan kyllä ihan itsesuojeluvaiston takia on meidän omalla lihasvoimalla ilman massiivista suojapeltikuorta liikkuvien kaksirengaskuljettajien aina syytä varmistaa ennen muuta katsekontaktilla, että sen risteävän raskaamman ajoneuvon kuljettaja on tällaisen pyöräilijäressukan havainnut).

Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.

(Ja sitä paitsi, pitkään jatkuneen talven loppupuolella voi tässä vaiheessa vain todeta, että nyt maaliskuussakin jotkut tällaiset ”bussipysäkkiongelmat” ovat ainakin meidzin fillarointireiteillä himan ja duunin välillä olleet äärimmäisen marginaalisia riskejä, jos niitä vertaa esim. auringon päivällä lämmittämien sulavesien ja kovien yöpakkasten tuottamiin vaarallisen peilikirkkaisiin paannejäihin pyöräteillä.)
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".

Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.

En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?

Ikävä sanoa mutta erittäin moni pyöräilijä ei tunnu ymmärtävän liikennesäännöistä yhtään mitään. Sen todistaa jalkakäytävillä ajelu, liikennevaloista piittaamattomuus etc. Eipä silti, kyllä jalankulkijatkin töppäilevät, esim. odottavat liikennevalojen vaihtumista seisomalla pyörätiellä yms.
 
Tänään katselin, kun h23 päästi matkustajat ulos Pasilan aseman pysäkillä (siinä sillalla, jossa on mm. 58 ja 59:n pysäkki). Kaverilla oli kaikki ovet auki (myös etuovet) ja kun joitain matkustajia yritti siitä sisään, kuski tokaisi, että "23:sen pysäkki on tuolla kulman takana".

En nyt tiedä, onko tuokaan aivan oikeaa toimintaa, varsinkin kun sitä tehdään aika usein. Kuitenkin osa kuljettajista (kuten esimerkiksi allekirjoittanut) palvelee matkustajia vain ko. linjan varsinaisella pysäkillä ja me saamme aika usein moitteita ja "tiukkapipon" maineen.
 
Minä olen lähettänyt HSL:lle ehdotuksen, jossa pyysin, että h23:n jättöpysäkki olisi se, jossa h58 pysähtyy. Miksikö? Pasilansillan valojen takia. Kerran kun olin tulossa h23:lla Pasilan asemalle ja menossa junaan kiireessä, niin valot vaihtuivat punaisiksi. Olisi ollut mukava ele päästää matkustajat ulos siinä pysäkillä, varsinkin kun oli hiljainen lauantai-ilta.

Myöhästyin tuosta junasta parilla sekunnilla, ja odotin tunnin. Ei ollut mukavaa...
 
Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.
Kyllä näin on; pyöräilijä on ajoneuvonkuljettaja ja siten hänellä on samat liikennesäännöt kuin rekka-autonkuljettajalla. Samat oikeudet ja samat velvollisuudet.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:28 ----------

Minä olen lähettänyt HSL:lle ehdotuksen, jossa pyysin, että h23:n jättöpysäkki olisi se, jossa h58 pysähtyy.
Tuollainen jättöpysäkkikäytäntö keskellä linjaa vaan on hieman hankala käytännössä. Kaikki eivät sitä tietäisi ja kun seisot siinä "jättöpysäkillä", kaikki ovet auki, niin aivan varmasti joku pyrkisi kyytiin. Tuossa tilanteessa olisi mielestäni äärimmäisen huonoa palvelua jos kuljettaja sitten määräisi kyytiinpyrkijän kävelemään noin 50 metriä nurkan taakse, josta hän sitten "saisi" tulla uudestaan kyytiin. Ainakaan minä en sellaiseen simputukseen suostuisi, jos olisin matkustaja.

Minusta ole selkeämpää ja parempaa palvelua, jos bussilinja h23/N:n pysäkki olisi myös Pasilan sillalla. Toki se on nykyään hieman ahdas pysäkki, mutta viimeistään koko alueen liikennejärjestelyitä uudistettaessa tämäkin muutos olisi kai ajankohtainen.
 
Viimeksi muokattu:
Koko vuoden ajan fillarilla kulkevana talvi/kevät/kesä/syyspyöräilijänä jaan kyllä Bellatrixin kokemuksia (sillä eihän esim. niihin kääntyviin tai sivuteiltä tuleviin autoilijoihin kannata koskaan täydellisesti luottaa, vaan kyllä ihan itsesuojeluvaiston takia on meidän omalla lihasvoimalla ilman massiivista suojapeltikuorta liikkuvien kaksirengaskuljettajien aina syytä varmistaa ennen muuta katsekontaktilla, että sen risteävän raskaamman ajoneuvon kuljettaja on tällaisen pyöräilijäressukan havainnut).

Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.

Hei pyöräilijät, olettekos koskaan havainneet bussista vauhdilla poistuvaa matkustajaa? Saattaa olla esim. kiiruhtaminen seuraavaan joukkoliikennevälineeseen mielessä (juoksija saa helposti aikaan 5 m/s vauhdin). Kantakaupungin alueella näitä paikkoja on useita. Toinen tekijä mitä haluan nostaa esille on se, että automallista ja peilien asennosta riippuen kuljettajan näkökenttä takaoikealle voi olla joko vain muutaman asteen tai sitten laajakulmapeilin avustuksella jopa parikymmentä astetta. Näistä näkyvyyksistä ei pyöräilijä tai muutkaan tienkäyttäjät pysty arvioimaan mitään ellei satu olemaan itse kokemusta kyseisen bussin ajamisesta. Eli ei kannata luottaa takaa lähestyttäessä mihinkään näkyvyyteen ellei satu lähestymään aivan bussin kylkeä pitkin sisäänkäyntiä kohti (tämä koskee myös kyytiin pyrkiviä).

IMHO jostain syystä näitä "juoksijoita" esiintyy eniten spårapysäkeillä, toiseksi eniten Lauttasaaren sillan pysäkillä keskustan suuntaan. Johtunee kaupunkilaisen viehtymyksestä tiheän vuorovälin palvelua kohtaan :tongue:
 
Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli

Oletko nyt ihan tosissasi? Ennemmin pitäisi saattaa bussiyhtiö vastuuseen teostaan.
 
Oletko nyt ihan tosissasi? Ennemmin pitäisi saattaa bussiyhtiö vastuuseen teostaan.


Tottakai kuljettajan olisi pitänyt tarkistaa auto päätepysäkillä, se on ilmanmuuta selvää. Päätepysäkillä vaan pihalle ja jättää sinne, tai jos ollut niin väsynyt (päissään kenties), ettei pärjää, soittaa poliisin avustamaan. Toisaalta ihmisetkin ovat nykyisin melko avuttomia. Ei kovin kauaa sitten tapahtui seuraavaa: bussi tuli viimeisellä linjasivullaan päätepysäkille. Kuljettaja nousi aitiossaan seisomaan ja katsoi matkustamoon. Takapenkissä istunut eläkeikäinen oli ihmetellyt mitä tapahtuu ja katsonut fiksuimmaksi mennä kyyryyn, matalaksi. Kuljettaja oli sitten laittanut sisävalot pois ja lähtenyt hallisivulle, lopettanut varikolla myyntierän, sammutellut auton ja lähtenyt kotiin. Oli tankkarilla meinannut tulla hädät housuun kun oli autoon mennyt, ja kuljettajalle seuraavana päivänä kirjallinen varoitus.
 
Minun kyytiini jäi kerran myöhäinen, jonkin verran päihtynyt, yöjuhlija. Tarkastin autoni hieman suurpiirteisesti päättärillä ennen varikolle ajoa ja saavuttuani varikolle tankkari otti bussini vastaan. Keräilin siinä varusteitani, samalla kun tankkari aloitti bussin sisäsiivousta. Aivan bussin takapenkiltä nousi yllättäen nuori nainen, joka oli yhtä pölvästynyt kuin me muutkin. Hän oli nukkunut siellä penkkien takana niin "mytyssä", etten ollut huomannut häntä. Kello oli jo niin paljon, että kaikki julkinen liikenne oli jo lopettanut liikenteensä. Minulle oli päivän selvää, että vien tämän eksyneen yökulkijan kotiinsa omalla autollani, ennen omaa kotimatkaani. Tunsin vastuuni ja huolimaattomuuteni, kun en tarkastanut bussiani huolellisemmin, painavina ja tämän tapauksen jälkeen olenkin tarkastanut autoni vuoron päätteeksi perusteellisesti.
 
H43 oli pysähtyneenä pysäkille "Kanneltie 8" keskustaan päin myymään lippua matkustajalle. Perään tulleen 42:sen kuljettaja katsoi tarpeelliseksi vauhdittaa tapahtumaa tööttäilemällä...

---------- Viestit yhdistetty klo 2:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:35 ----------


En voi välttyä ihmettelemästä miksei mennyt ovesta. Niiden läheisyydessä kun on semmoinen vipu tai nappula josta vääntämällä kuuluu tsuhh ja kas, pääsee ulos rikkomatta mitään.
 
Takaisin
Ylös