Oletusarvo pitäisi kyllä minusta olla, ettei tällaista asiaa pidä kertoa. Voisin kuvitella, että monessa bussinkuljettajassa suorastaan herättäisi hämmennystä, jos matkustaja tulee sanomaan, että "siltä yhdeltä pysäkiltä pitää sitten ottaa yksi matkustaja kyytiin". Todennäköisesti 97 % vastaisi, että "joo, otetaan kyllä kaikki jotka kättään heilauttavat".
Väärinkäsityksen välttämiseksi teen selväksi, että allaoleva koskee tilannetta, jossa esimerkiksi Mannerheimintietä tai Hämeentietä pitkin kulkee jonossa useita busseja, jotka kaikki ovat menossa Elielinaukiolle tai Rautatientorille. Pohjoisen suuntaan ajettaessa on ilman muuta selvää, että kuljettaja ei aja pysäkin ohi, ennen kuin hän on todennut, ettei hänen kyytiinsä ole tulossa ketään.
Kun kertoo kuljettajalle, että kyytiin on tulossa myöhemmältä pysäkiltä esimerkiksi kaveri, saa varmistettua, että kaveri tosiaankin pääsee kyytiin. Kuljettajan on vaikea toimia tietyllä tavalla, jos hän ei tiedä, että hänen pitäisi toimia tietyllä tavalla (eikä kristallipalloakaan saa enää käyttää ajon aikana
).
Jos bussit voivat ohitella toisiaan pysäkeillä, joilta kaikki bussit menevät samaan paikkaan, matkustajat jakautuvat niiden kesken tasaisemmin. Ei tule sitä ilmiötä, että etummainen bussi on tuulilasia myöten täynnä, ja perässä tulevat odottelevat lähes tyhjinä, jos nyt joku olisi sopinut jonkun tapaamisen. Matkakin nopeutuu hieman (tai ainakin tuntuu nopeutuvan), kun kaikkien bussien ei tarvitse kaikilla pysäkeillä pysähtyä.
Voihan asiassa käydä toisinkin päin. Jos pysäkillä, jolta kaikki bussit menevät samaan paikkaan, ei kukaan heiluta kättään, saattaa kuljettaja ajaa ohi koska päättelee, että kaikki odottavat seuraavaa bussia, jolla kaveri on tulossa.
Ilmeisesti halutaan, että jokainen bussi pysähtyy aina kaikilla pysäkeillä, joilla on matkustajia (joskus jopa kahteen tai kolmeenkin kertaan, jos bussijono on pitkä).