Kuljettajien toiminta

Kuljetusalan työajat eivät sovi kaikille. Melkein kaikissa kuljetusalan töissä työhön sidonnaisuusaika on pidempi kuin useimmissa muissa töissä. Toki ei se mikään pahnanpohjimmainen ole, esim. ravintola-ala on tunnettu pitkistä päivistään. Rekrytoinneissa kuljettajakursseille kuitenkin usein pyritään saamaan kurssit täyteen sen sijaan että karsittaisiin pois jo valintavaiheessa ne, jotka eivät viihdy alalla. Ja toisaalta eipä työntekijkäkään tiedä kuljetusalan työaikojen jaksamisestaan, jos niistä ei ole kokemusta ennestään.

Iso kysymys kuitenkin näyttää olevan, löytyykö tarpeeksi nuoria alalle halukkaita, jotka olisivat valmiita noihin työaikoihin. Valtaosa nuorista saa nykyään korkeakoulutuksen ja työtäpelkäämättömistä entistä isompi osa päätyy sille polulle.
 
En ota kantaa kuljettajan työn hyviin tai huonoihin puoliin, mutta tuo kommentti runsaista vapaista ja pekkasista otti silmään. Aivan samat tunnit tässä tehdään. Muillakin aloilla on pekkaspäiviä, jossain ne käytetään vähentämään viikkotunteja. Meillä ei ole palkallisia vapaita juhlapyhinä, esim. jouluna. Kaikki listat mennään samalla tavalla. Tarkkaan laskettu, isompi pekkasten määrä korvaa muiden alojen palkalliset vapaat. Moni asiaa tietämätön on täysin väärässä luulossa.
 
En ota kantaa kuljettajan työn hyviin tai huonoihin puoliin, mutta tuo kommentti runsaista vapaista ja pekkasista otti silmään. Aivan samat tunnit tässä tehdään. Muillakin aloilla on pekkaspäiviä, jossain ne käytetään vähentämään viikkotunteja. Meillä ei ole palkallisia vapaita juhlapyhinä, esim. jouluna. Kaikki listat mennään samalla tavalla. Tarkkaan laskettu, isompi pekkasten määrä korvaa muiden alojen palkalliset vapaat. Moni asiaa tietämätön on täysin väärässä luulossa.

Niin, ainahan sitä verrataan johonkin.

Olin ennen alalle tuloa käytännössä "aina töissä", 24/7/365. It-hommelit monesti ovat sellaisia.
Eikä niistä mitään ekstraa maksettu vaan olin "hyvä tyyppi" joka hätätilanteessa käynnistelee meiliserveriä vaikka Kreikasta käsin, kuten teinkin.
Oliko se sitten omaa syytäni? No varmastikin, ammatinvalintakysymyksiähän nämä.

Jollet pidä kuumuudesta, älä ryhdy kokiksi. Jollet pidä painimisesta,saattaa olla parempi hakeutua muihin hommiin, kuin poliisiksi tai ravintolan ovimieheksi.

Jokainen peilaa omaan menneisyyteensä, tällä hetkellä minulle sopii aika hyvin tämä ammatti. Kyllä tämä työttömänä lorvimisen voittaa.

MUTTA jos alkaa ketuttamaan joku päivä, ehkä kuittaan sitten ne pitämättömät pekkaset rahana ja alan makoilemaan kotosalla eläkepäiviä odotellen...:cool:

Ei tässä iässä enää minnekään muualle pääse ainakaan järkevillä ansio-odotuksilla. Tehköön juniorit 1500 e / kk it-duunit ihan rauhassa.
 
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/20a31ae3-250a-47e7-a13d-4311456e0e7f

"Helsingin poliisi on antanut tehovalvontansa yhteydessä sakot raitiovaunun kuljettajalle, kertoo Poliisihallitus.
Poliisin mukaan raitiovaunun kuljettaja oli ajanut suurehkolla nopeudella kohti pysäkkiä, jota edeltävällä suojatiellä oli jalankulkijoita. Suojatiellä ei ollut liikennevalo-ohjausta.
Poliisin mukaan kuljettaja ei hidastanut suojatiellä, eikä antanut jalankulkijoille pääsyä suojatien yli, vaan soitti torvea, minkä takia jalankulkijat joutuivat väistämään raitiovaunua."

Että näin... :(
 
Helb 1832 / 600 klo 19:22 Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksen pysäkillä

Näin ehkä ensimmäistä kertaa koskaan kun Helsingissä kuljettaja tervehtii matkustajia kuljettajanvaihdon yhteydessä. Lopettava kuljettaja siis huikkasi tervehdykset mutta myös jatkava kuljettaja nyökkäsi. Aiemmin olen nähnyt tätä yleisesti lapsena vieraillessani isovanhemmilla Oulussa n. 20v sitten
 
Helb 1832 / 600 klo 19:22 Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksen pysäkillä

Näin ehkä ensimmäistä kertaa koskaan kun Helsingissä kuljettaja tervehtii matkustajia kuljettajanvaihdon yhteydessä. Lopettava kuljettaja siis huikkasi tervehdykset mutta myös jatkava kuljettaja nyökkäsi. Aiemmin olen nähnyt tätä yleisesti lapsena vieraillessani isovanhemmilla Oulussa n. 20v sitten

Hassua, kun itse olen mielestäni aina nähnyt sekä poistuvan että uuden kuljettajan tervehtivän matkustajia. Viimeksi juuri eilen. Voihan olla, että linjojen ja firmojen välillä on eroa – jollain alueella ehkä kuljettaja ei tervehdi, jos vaikka ajattelee ettei kukaan siellä päin vastaa tervehdykseen kuitenkaan... Enpä tiedä. Itselläni on ainakin luontevana tapana myös tervehtiä tässä tapauksessa kuljettajaa, varsinkin, jos istun edempänä bussissa.
 
Helb 1832 / 600 klo 19:22 Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksen pysäkillä

Näin ehkä ensimmäistä kertaa koskaan kun Helsingissä kuljettaja tervehtii matkustajia kuljettajanvaihdon yhteydessä. Lopettava kuljettaja siis huikkasi tervehdykset mutta myös jatkava kuljettaja nyökkäsi. Aiemmin olen nähnyt tätä yleisesti lapsena vieraillessani isovanhemmilla Oulussa n. 20v sitten

Linjalla 345 poistuva ja saapuva kuljettaja tervehti usein , mutta jotkut eivät. Myös itse morjestin jos istuin bussin alkuosassa. Tämä oli sitä aikaa kun 345 vaihtoi kuljettajaa varikon luona, mutta nykyään siinä kohdassa ei enää vaihdeta.
 
Hassua, kun itse olen mielestäni aina nähnyt sekä poistuvan että uuden kuljettajan tervehtivän matkustajia. Viimeksi juuri eilen. Voihan olla, että linjojen ja firmojen välillä on eroa – jollain alueella ehkä kuljettaja ei tervehdi, jos vaikka ajattelee ettei kukaan siellä päin vastaa tervehdykseen kuitenkaan... Enpä tiedä. Itselläni on ainakin luontevana tapana myös tervehtiä tässä tapauksessa kuljettajaa, varsinkin, jos istun edempänä bussissa.

Omasta mielestä hyvään asiakaspalveluun kuuluu aina se että kuljettajanvaihdon yhteydessä poistuva kuljettaja toivottaa aina kaikille matkustajille mukavat päivät/illanjatkot tai viikonloput, ja vuoronsa aloittava kuljettaja sanoo aina kaikille kovaan ääneen "Terve, morjens, huomenta" jne.
 
Juuri tämä onkin aina ollut Paunulla iso ongelma. Kolme tuntia taukoa päivässä ja työpäivät kestää aamusta iltaan. Ei paljoa mieltä lämmittänyt, että autoissa oli komeat kromin kiiltävät pölykapselit kun työvuorojen suunnittelu oli aivan järjetöntä eikä toiveita työvuorojen suhteen edes yritetty ottaa huomioon. Muualla ei ole pölykapseleita, mutta inhimillisyyttä riittää. Paikallisesti kun oli joskus sovittu, että sidonnaisuutta voidaan muuttaa työajaksi, ei siitä päästy koskaan irti. Minulle se oli helvetti maan päällä vaikka moni kai pitää hyvämaineisena toimijana alalla.
Tuo on just sitä, hyvä että lähdit pois.

Yksi naiskuski Paunulla ollut 20+ vuotta talossa ja sanoi minulle että heti kun eläkeikä joulukuussa koittaa, hän ei sekuntiakaan enempää Paunulla tai muuallakaan työssä ole!

Asiakaspalvelijana hyvä, ei toki ole niille ilkeä.

Ajelin tuossa Nobinan bussilla Jollakseen ja sieltä vähän aikaa sitten pois. Meillä maalla on tapana sanoa poistuessa ääneen Kiitos! ja usein jopa ääneen tai kättä nostamalla merkiksi.

Nobinan kuski ei ole vastannut siihen mitään. Ei kumpikaan. No toivottavasti meni kiitos perille...

Meillä maalla kuskit vastaa joko käden heilautuksella tai ääneen.
 
Ajelin tuossa Nobinan bussilla Jollakseen ja sieltä vähän aikaa sitten pois. Meillä maalla on tapana sanoa poistuessa ääneen Kiitos! ja usein jopa ääneen tai kättä nostamalla merkiksi.

Nobinan kuski ei ole vastannut siihen mitään. Ei kumpikaan. No toivottavasti meni kiitos perille...

Meillä maalla kuskit vastaa joko käden heilautuksella tai ääneen.

Paunu ei onneksi vielä aja HSL-alueella.
Kaikki eivät ymmärrä kieltä, on nappikuulokkeet korvissa, kuunnellaan omaa juttua. Ei keskitytä matkustajiin, muulloin kuin asiakkaan tullessa luukulle. HSL-alueella on kyllä linjoja jossa, niin kuljettaja, kuin myös matkautajat kiittää ja tervehtii.
PL ajamat Sipoon linjat, niin ikään PL Kirkkonummella, pienkalusto linjat.
 
Olen ajanut linja-autoa muutamassa etelän kaupungissa ja todennut, että paikasta riippumatta on aika paljon mitään ilmaisemattomia asiakkaita niin tämän sisään tullessa kuin ulos mennessäänkin. Osa vastaa sisään tullessaan tervehdykseeni, mutta osa ehkä vilkaisee ja jotkut näkee tosi paljon vaivaa ollakseen vilkaisemattakaan kuljettajaan päin: tiukka katse lukijaan ja piippauksen jälkeen katse kääntyy salamana bussin perää kohti. Joskus vähän ihmetyttää, mutta palkkahan mulle työn tekemisestä maksetaan.
 
Vuosikymmeniä Helsingin liikenteessä oli vallalla tällainen käytäntö.

HS Helsinki | Tämä ammattikunta sanoo kaikki päivän asiat parissa sekunnissa – Ratikkakuskeilla on harvojen hoksaama rituaali, jota voi todistaa kahdella pysäkillä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008491760.html?share=c3d408b816724d3609edd5dcfefd09b1

Artikkeli kertoo raitiovaununkuljettajista, mutta sama koski bussinkuljettajia ja myös silloin kun itse tulin alalle. Matkustajia ei kuulunut "mielistellä" ja esimerkiksi juuri tervehtiä.

Aloitimme tervehtemiskäytännön kuljettajavaihtotilanteessa vaivihkaa. Ensin yksi, sitten muutama muu liittyi mukaan ja niin edelleen. Pieni, mutta huomaavainen ele, joka vähitellen levisi yleiseksi käytännöksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosikymmeniä Helsingin liikenteessä oli vallalla tällainen käytäntö.

HS Helsinki | Tämä ammattikunta sanoo kaikki päivän asiat parissa sekunnissa – Ratikkakuskeilla on harvojen hoksaama rituaali, jota voi todistaa kahdella pysäkillä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008491760.html?share=c3d408b816724d3609edd5dcfefd09b1

Vain tilaajille tuo artikkeli.
Linja-auto puolella tuota tehdään myös, vaikka auto varoittaisi moottoripalosta, ja sun muista.
 
Vs: Yleisiä havaintoja kuljettajista ja joukkoliikenteestä

Hidastelusta tulikin mieleen: ohitin taas toissapäivänä 50 km/h alueella 25-30 km/h körötelleen Nobinan auton. Tällä kertaa Espoossa. Nyt plussaa kuljettajalle siitä, että hän ei provosoitunut tilanteesta, kuten taannoinen kollegansa.
Ei taida Espoo ja Nobina liittyä Tampereen joukkoliikenteeseen millään tavalla. Mutta mutta... vaihdoin tuossa joku aika sitten Helbiltä Nobinalle ja pakko myöntää että tuo Vihreä Matka (jota aiemmin täällä Helbiläisenä haukuin) on kyllä koukuttava. Joka kerta tahtoo paremmat pisteet! Ennakoivalla ajolla on pitkän päivän päätteeksi huomattavasti virkeämpi olo. Olen tuota vapaa-ajalla omalla autollanikin alkanut toteuttamaan ja 20€ tankillisella pääsee huomattavasti pidemmälle eikä jarrupalat kulu
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Yleisiä havaintoja kuljettajista ja joukkoliikenteestä

Hidastelusta tulikin mieleen: ohitin taas toissapäivänä 50 km/h alueella 25-30 km/h körötelleen Nobinan auton. Tällä kertaa Espoossa. Nyt plussaa kuljettajalle siitä, että hän ei provosoitunut tilanteesta, kuten taannoinen kollegansa.
Otamme tästä lähtien varman päälle kun meidän nopeuksiamme seurataan reaaliajassa twitterissä ja niistä lähtee twitti myös poliisille.

https://twitter.com/PuksunBussit?t=DMEpSF21PY--udeges9ATw&s=09
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös