Kuljettajien toiminta

Todellakin samaa mieltä noista juniennja liityntälinjojen aikatauluista. Äskettäin voimaan tulleet bussien uudet aikataulut ovat ainakin Keravalla tehty aivan hanurilleen huomioimatta Ainolan yksiraiteisuutta ja siitä johtuvia myöhästymisiä. Allekirjoittanut myöhästyi eilen bussista juurikin kyseisellä tavalla kun juna oli neljä minuuttia myöhässä ja sattumoisin etelään menevän r-junan neljän minuutin myöhästyminen johtaa Keravalla yllättävän monesta bussista myöhästymiseen kun junan normaali saapumisaika on XX:00 tai XX:30. Esimerkiksi juurikin kyseinen linja jonka bussista myöhästyin (975) lähtee asemalta XX:04 tai XX:36, itse siis myöhästyin tuosta 04 lähtevästä vuorosta. En tiedä miksi uusissa aikataulussa vain tunnin toisella puoliskolla on jätetty pelivaraa paremmin. Aiemmin siis esimerkiksi tuon 975 lähtöajat arkisin olivat XX:10 ja XX:40 samalla kun junien aikataulut olivat käytännössä samat kuin nyt.
Samaa mieltä vaikkä tämä kommentti ei varsinaisesti kuljettajien toimintaan kuulukkaan. Olen ihmetellyt vuosikaudet tätä vaihtoyhteyden organisointia. Esimerkiksi busseista on vaikea vaihtaa toiseen sillä eri linjat tupaavata ajamaan aina peräkkäin pysäkeille. Myöskään junasta vaihtaminen pikaratikkaan ilman 9min odottelua Huopalahdesta on yleensä mahdottomuus, sillä ratikka tulee yleensä samalla minuutilla kuin juna laiturille. Myöskin esim linjasta 200 vaihtaminen ratikkaan on vaikeata sillä bussi pysähtyy ratikan valoihin ja ratikka painaa edestä, koska taas samalle minuutille laskettu. On monia muitakin paikkoja jossa tilanne on sama. Tästä asiasta olenki lähettänyt HSL palautetta, mutta heillä on kuulemma hienot tietokoneet jotka näitä aikatauluja laskevat mahdollisimman tehokkaaksi ja lopputulos on tämä.
 
Äkkiä kuulostaa helpolta odottaa liityntäliikenteessä junia, mutta sellainen systeemi vaatii yllättävän paljon. Pitää olla pelivaraa aikataulussa, että paluusuunnassa sitten tullaan odottelusta huolimatta ajoissa takaisin asemalle. Pitää tietää, kauanko odotetaan. Miten viesti välitetään kuljettajalle, joku näyttö pysäkillä, ehkä ajoneuvolaitteeseen viesti? Kaikkien kuljettajien pitää sitten osata seurata noita viestejä. Yöllä pitää olla hereillä oleva työnjohto ohjaamassa noita odotteluita, ehkä jopa tilaajalla tai sitten pitää olla erikseen koulutettu liikennöitsijän päivystäjä seuraamassa junaliikennettä. Odottelut aiheuttavat kuljettajanvaihtojen sotkeutumista, tauoille ei ehditä, tulee ylitöitä. Nämä on pakko hoitaa löysällä aikataululla. Tilaajan pitää sanktioida odottamatta jättänyt lähtö ainakin puoliksi ajamattomaksi, muuten liikennöitsijät eivät jaksa kiinnittää asioiden hoitamiseen riittävästi huomiota. Tulee kustannuksia ja kustannuksia tulee välttää.
 
Äkkiä kuulostaa helpolta odottaa liityntäliikenteessä junia, mutta sellainen systeemi vaatii yllättävän paljon. Pitää olla pelivaraa aikataulussa, että paluusuunnassa sitten tullaan odottelusta huolimatta ajoissa takaisin asemalle. Pitää tietää, kauanko odotetaan. Miten viesti välitetään kuljettajalle, joku näyttö pysäkillä, ehkä ajoneuvolaitteeseen viesti? Kaikkien kuljettajien pitää sitten osata seurata noita viestejä.
Ei sen noin vaikeaa tarvitse olla, riittää että tietyt lähdöt/linjat merkataan kuljettajan päätteelle "odota junaa, max 5min" tyylisellä merkinnällä. Selkeyden vuoksi maksimiodotus voisi olla aina saman verran.
Yöllä pitää olla hereillä oleva työnjohto ohjaamassa noita odotteluita, ehkä jopa tilaajalla tai sitten pitää olla erikseen koulutettu liikennöitsijän päivystäjä seuraamassa junaliikennettä.
Tai sitten kuljettaja katsoo bussin ikkunasta, milloin se juna tulee laituriin. Lähinnä tämä koskisi Keravaa, Kirkkonummea, Järvenpäätä, Siuntiota ja Jokelaa - kaikista noista on bussiasemalta näköyhteys radalle. Puhelimestakin voi seurata junien livesijaintia. Olen ajanut itsekin tälläisiä vuoroja (ennen kun ne ovat siirtyneet HSL:lle) eikä asiassa ollut mitään vaikeaa tai tarvetta soitella työnjohdolle. Silloin asiakkaat pystyivät luottamaan vaihtoihin, nyt jos haluaa olla varma niin kannattaa mennä omalla autolla.
Odottelut aiheuttavat kuljettajanvaihtojen sotkeutumista, tauoille ei ehditä, tulee ylitöitä. Nämä on pakko hoitaa löysällä aikataululla. Tilaajan pitää sanktioida odottamatta jättänyt lähtö ainakin puoliksi ajamattomaksi, muuten liikennöitsijät eivät jaksa kiinnittää asioiden hoitamiseen riittävästi huomiota. Tulee kustannuksia ja kustannuksia tulee välttää.
Toki jotain pelivaraa on oltava, mutta onhan sitä nytkin aina edes jonkun verran. Lisääkö +5min per kierros autotarvetta riippuu linjasta. Asiaa voisi auttaa lisäauton sijaan se, että pelivarasta siirrettäisiin vaikka 3 min ei-rautatieaseman päähän linjaa. Jos se olisi nyt 10 min/kääntö niin jatkossa sitä olisi 7 min asemalla ja 13 min toisessa päässä. Tällöin junaa odottanut bussi voisi olla "luvan kanssa" 5 min myöhässä ja sillä olisi edelleen pelivaraa saman verran molemmissa päissä.
 
Vaikuttaa aivan liian kalliilta ja monimutkaiselta, sekä resursseja liikaa käyttävältä järjestelmältä odottaa junia. Kaikki tähän liittyvät seurannaisvaikutukset huomioiden pidän tätä erittäin huonona ideana.
 
Tapoja on monia. Aika harvoin bussit kuitenkaan niin paljoa etuajassa on että saapumalla pysäkille muutamaa minuuttia ennen arvioitua tuloa ei kyytiin ehtisi.
Tässä kesä aikataulujen aikana on eräskin bussi painellut 4 minuuttia edessä aikataulustaan. Ohitti ajantasauspysäkinkin reilusti etuajassa. Palaute meni tästä eteenpäin.
 
Takaisin
Ylös