Ei ne juoksijat ole heitä, ainakaan oman kokemuksen mukaan, nyrkkiäkin iskeneet ikkunaan, harvemmin kävelykeppiä.Meillä on vanhojakin ihmisiä tässä maassa
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei ne juoksijat ole heitä, ainakaan oman kokemuksen mukaan, nyrkkiäkin iskeneet ikkunaan, harvemmin kävelykeppiä.Meillä on vanhojakin ihmisiä tässä maassa
Kyllä on, mutta pysäkillä ajoissa oleminen koskee kaikkia. Bussi ei ole taksi joten miksi sen pitäisi odottaa yhtään ketään, kun todennäköisesti lähes kaikki joukkoliikenteen käyttäjät tietää seuraavan käytettävän kulkuneuvonsa aikataulun. Moni on varmasti penskana kuullut koulussa opettajalta tai vanhempana työelämässä tämän värssyn: "olisit lähtenyt/kannattaa jatkossa lähteä aikaisemmin niin et myöhästy". (tilanne tietysti eri jos jatkoyhteyksistä/vaihdosta kyse, mutta mainitaan nyt sekin tässä niin ei tarvitse erikseen nostaa asiaa esille) Mielenkiintoiseksi homma menee jos matkustaa pitkällä linjalla päästä päähän ja kuljettaja joillain pysäkeillä odottaa juoksevaa ja toisella ei.Meillä on vanhojakin ihmisiä tässä maassa
Kyllä on, mutta pysäkillä ajoissa oleminen koskee kaikkia. Bussi ei ole taksi joten miksi sen pitäisi odottaa yhtään ketään, kun todennäköisesti lähes kaikki joukkoliikenteen käyttäjät tietää seuraavan käytettävän kulkuneuvonsa aikataulun. Moni on varmasti penskana kuullut koulussa opettajalta tai vanhempana työelämässä tämän värssyn: "olisit lähtenyt/kannattaa jatkossa lähteä aikaisemmin niin et myöhästy". (tilanne tietysti eri jos jatkoyhteyksistä/vaihdosta kyse, mutta mainitaan nyt sekin tässä niin ei tarvitse erikseen nostaa asiaa esille) Mielenkiintoiseksi homma menee jos matkustaa pitkällä linjalla päästä päähän ja kuljettaja joillain pysäkeillä odottaa juoksevaa ja toisella ei.
Tästä kuitenkin unohtuu se, että ollaan jo ovella niin miksi täytyy töykeästi lähteä. Tietysti jokaisen täytyy olla ajoissa pysäkillä, mutta jos on vaikka puhelimesta akku loppunut ja bussi tulee sopivasti niin asia on eri.kuljettaja lähtee pysäkiltä kaasupohjassa liikkeelle vaikka kyytinjuoksija on jo koputtamassa etuovea.
Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.Mahtaakohan kukaan foorumin kuljettajajäsenistä uskaltaa myöntää, että kuljettajien joukossa on myös niitä, jotka melkeinpä nauttivat siitä, kun saavat ovet kiinni juuri juoksijan nenän edestä? Isoon joukkoon mahtuu kaikenlaisia.
Yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että niiden kymmenien kyydissä olevien perillepääsy joutuisasti on tärkeämpää kuin sen yhden juoksijan vuoksi viivyttely. Mutta tilanteita on monenlaisia.
Olen myös huomannut että ulkomaalaistaustaiset todennäköisemmin odottavat että vanhukset ehtivät istumaan ennen bussin lähtöä, toki yksittäistapauksia on molemminpuolin.Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.
Sanon tähän melko vanhakantaisesti ja kliseisesti, että sellainen liikennealan ammattilainen, joka nauttisi tuollaisesta toiminnasta on kyllä melko väärällä alalla.Mahtaakohan kukaan foorumin kuljettajajäsenistä uskaltaa myöntää, että kuljettajien joukossa on myös niitä, jotka melkeinpä nauttivat siitä, kun saavat ovet kiinni juuri juoksijan nenän edestä?
Täysin oikea huomio. Kun olen ollut kouluttajana, niin olen huomannut monien ulkomaalaistaustaisten kuljettajien asenteen ja halun tehdä asiat hyvin olevan esimerkillistä tasoa. Toisaalta se saattaa olla joskus jopa ylimitoitettua ja johtaa mm. siihen, että bussi pysäytetään paikassa, jossa se ei ole sallittua, vain siksi, että halutaan palvella ihmisiä.Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.
Vanhakin ihminen voi katsoa bussin lähtöajan etukäteen ja saapua ajoissa pysäkille. Näin taataan kaikille matkustajille aikataulun mukaisesti sujuva matka ja suunnitellut vaihtoyhteydet onnistuu.Meillä on vanhojakin ihmisiä tässä maassa
Katsoa kotoa paperista vai? Bussit eivät aina ole ihan aikataulussaVanhakin ihminen voi katsoa bussin lähtöajan etukäteen ja saapua ajoissa pysäkille. Näin taataan kaikille matkustajille aikataulun mukaisesti sujuva matka ja suunnitellut vaihtoyhteydet onnistuu.
Tapoja on monia. Aika harvoin bussit kuitenkaan niin paljoa etuajassa on että saapumalla pysäkille muutamaa minuuttia ennen arvioitua tuloa ei kyytiin ehtisi.Katsoa kotoa paperista vai? Bussit eivät aina ole ihan aikataulussa
Todellakin samaa mieltä noista juniennja liityntälinjojen aikatauluista. Äskettäin voimaan tulleet bussien uudet aikataulut ovat ainakin Keravalla tehty aivan hanurilleen huomioimatta Ainolan yksiraiteisuutta ja siitä johtuvia myöhästymisiä. Allekirjoittanut myöhästyi eilen bussista juurikin kyseisellä tavalla kun juna oli neljä minuuttia myöhässä ja sattumoisin etelään menevän r-junan neljän minuutin myöhästyminen johtaa Keravalla yllättävän monesta bussista myöhästymiseen kun junan normaali saapumisaika on XX:00 tai XX:30. Esimerkiksi juurikin kyseinen linja jonka bussista myöhästyin (975) lähtee asemalta XX:04 tai XX:36, itse siis myöhästyin tuosta 04 lähtevästä vuorosta. En tiedä miksi uusissa aikataulussa vain tunnin toisella puoliskolla on jätetty pelivaraa paremmin. Aiemmin siis esimerkiksi tuon 975 lähtöajat arkisin olivat XX:10 ja XX:40 samalla kun junien aikataulut olivat käytännössä samat kuin nyt.HSL:n pitäisi ottaa koppi tässä vaihtomatkustajien odottamisessa, koskien lähinnä harvojen vuorovälien reunaseutuja, ettei käytäntö riipu kuljettajan mielenmaisemasta. Maalla on normaalia odottaa vaihtoyhteyksiä toisista busseista ja junista, ja yhtä lailla se olisi hyödyllistä HSL-alueellakin paikoissa, jossa linjan vuoroväli on vaikkapa tunti. Vuoroissa jotka ovat selkeitä liityntävuoroja junalta ei ole mitään järkeä lähteä tyhjänä Keravan/Kirkkonummen asemalta jos juna on hieman myöhässä ja saapuu asemalle samaan aikaan bussin lähtöajan kanssa. Tuntuu kiusanteolta, jos ei voi minuuttia odottaa - varsinkin, jos kyseessä on illan viimeinen vuoro.