Kuljettajien toiminta

Meillä on vanhojakin ihmisiä tässä maassa
Kyllä on, mutta pysäkillä ajoissa oleminen koskee kaikkia. Bussi ei ole taksi joten miksi sen pitäisi odottaa yhtään ketään, kun todennäköisesti lähes kaikki joukkoliikenteen käyttäjät tietää seuraavan käytettävän kulkuneuvonsa aikataulun. Moni on varmasti penskana kuullut koulussa opettajalta tai vanhempana työelämässä tämän värssyn: "olisit lähtenyt/kannattaa jatkossa lähteä aikaisemmin niin et myöhästy". (tilanne tietysti eri jos jatkoyhteyksistä/vaihdosta kyse, mutta mainitaan nyt sekin tässä niin ei tarvitse erikseen nostaa asiaa esille) Mielenkiintoiseksi homma menee jos matkustaa pitkällä linjalla päästä päähän ja kuljettaja joillain pysäkeillä odottaa juoksevaa ja toisella ei.
 
Kyllä on, mutta pysäkillä ajoissa oleminen koskee kaikkia. Bussi ei ole taksi joten miksi sen pitäisi odottaa yhtään ketään, kun todennäköisesti lähes kaikki joukkoliikenteen käyttäjät tietää seuraavan käytettävän kulkuneuvonsa aikataulun. Moni on varmasti penskana kuullut koulussa opettajalta tai vanhempana työelämässä tämän värssyn: "olisit lähtenyt/kannattaa jatkossa lähteä aikaisemmin niin et myöhästy". (tilanne tietysti eri jos jatkoyhteyksistä/vaihdosta kyse, mutta mainitaan nyt sekin tässä niin ei tarvitse erikseen nostaa asiaa esille) Mielenkiintoiseksi homma menee jos matkustaa pitkällä linjalla päästä päähän ja kuljettaja joillain pysäkeillä odottaa juoksevaa ja toisella ei.
kuljettaja lähtee pysäkiltä kaasupohjassa liikkeelle vaikka kyytinjuoksija on jo koputtamassa etuovea.
Tästä kuitenkin unohtuu se, että ollaan jo ovella niin miksi täytyy töykeästi lähteä. Tietysti jokaisen täytyy olla ajoissa pysäkillä, mutta jos on vaikka puhelimesta akku loppunut ja bussi tulee sopivasti niin asia on eri.
 
Mahtaakohan kukaan foorumin kuljettajajäsenistä uskaltaa myöntää, että kuljettajien joukossa on myös niitä, jotka melkeinpä nauttivat siitä, kun saavat ovet kiinni juuri juoksijan nenän edestä? Isoon joukkoon mahtuu kaikenlaisia.

Yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että niiden kymmenien kyydissä olevien perillepääsy joutuisasti on tärkeämpää kuin sen yhden juoksijan vuoksi viivyttely. Mutta tilanteita on monenlaisia.
 
Mahtaakohan kukaan foorumin kuljettajajäsenistä uskaltaa myöntää, että kuljettajien joukossa on myös niitä, jotka melkeinpä nauttivat siitä, kun saavat ovet kiinni juuri juoksijan nenän edestä? Isoon joukkoon mahtuu kaikenlaisia.

Yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että niiden kymmenien kyydissä olevien perillepääsy joutuisasti on tärkeämpää kuin sen yhden juoksijan vuoksi viivyttely. Mutta tilanteita on monenlaisia.
Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.
 
Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.
Olen myös huomannut että ulkomaalaistaustaiset todennäköisemmin odottavat että vanhukset ehtivät istumaan ennen bussin lähtöä, toki yksittäistapauksia on molemminpuolin.
 
Mahtaakohan kukaan foorumin kuljettajajäsenistä uskaltaa myöntää, että kuljettajien joukossa on myös niitä, jotka melkeinpä nauttivat siitä, kun saavat ovet kiinni juuri juoksijan nenän edestä?
Sanon tähän melko vanhakantaisesti ja kliseisesti, että sellainen liikennealan ammattilainen, joka nauttisi tuollaisesta toiminnasta on kyllä melko väärällä alalla.

Itse kun olen varmistanut kaikki kyytiin tulijat, tsekannut vielä peileistä, laittanut ovet kiinni, vilkku on jo vasemmalle pysäkiltä lähtemisen merkiksi ja siirtänyt katseeni vasemman puolen sivupeiliin, niin se jälkeen en avaa ovia enää.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tästä tulikin mielenkiintoinen aihe sillä olen huomannut jotain vastaavaa. Trigger varoitus. Olem huomannut, että ulkomaalais taustaiset kuskit ovat käytöstavoiltaan vähenmän mörököllejä ja yleensä kohteliaampia kuin suomalaiskuskit. Usein heidän kohdallaan en ole nähnyt vastaavaa oven taakse jättämistä ja mikä plussaa usein hymyilevät kyytiin noustessa. Tietysti on ystävällisiäkin suomalaiskuskeja, mutta harvemmassa. Johtunee ehkäpä suomen introvertti kulttuurista.
Täysin oikea huomio. Kun olen ollut kouluttajana, niin olen huomannut monien ulkomaalaistaustaisten kuljettajien asenteen ja halun tehdä asiat hyvin olevan esimerkillistä tasoa. Toisaalta se saattaa olla joskus jopa ylimitoitettua ja johtaa mm. siihen, että bussi pysäytetään paikassa, jossa se ei ole sallittua, vain siksi, että halutaan palvella ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tulee noista voisiko sanoa vahingoniloisista kuskeista mieleen eräs ilmeisesti entinen Pohjolan kuski Keravalla jonka muistan nähneeni peräkkäisinä päivinä tekevän juurikin siten, että kun toiselta, juuri saapuneelta bussilta jättölaiturista on juoksemassa vielä yksittäinen matkustaja korkeintaan kymmenen metrin päässä kyytiin, lyö hän ovet kiinni. Tämän jälkeen matkustaja ehtii koputtaa pari kertaa jo sulkeutuneiden ovien ikkunaan ja vasta varmaan viisi sekuntia myöhemmin lähtee bussi liikkeelle. Muistan vielä nähneeni että hänellä oli katse oikealle peilin suuntaan, joten varmasti näkee juoksevan matkustajan. Samanlainen tilanne tapahtui siis kahtena peräkkäisenä päivänä ja sama kuljettaja kummallakin kerralla. Ainakin toisella kerroista kyseessä oli vielä linja 963 ja sattui olemaan viikonloppupäivä, joten tunnin vuoroväli eikä sattumoisin sinä päivänä samaan suuntaan mennyt toista linjaa. Matkustaja jäi näyttämään keskisormea kuljettajalle ja kirosi kuinka myöhästyy ilmeisesti jostain sovitusta tapaamisesta.


Mitä noihin ulkomaalaiskuskeihin tulee, niin meninpä ihan tunti sitten bussilla, jossa ulkomaalaistaustainen kulejttaja. Moikkasi jokaista matkustajaa ja kiitti kun lippu oli näytetty. Avasipa vielä varmuuden vuoksi jo sulkemansa oven eräälle laiturille saapuneelle matkustajalle, joka ilmeisesti olikin menossa taaempaan bussiin. Harva suomalaiskuski esimerkiksi juurikaan tuollaisessa tilanteessa huomaa ylipätään avata oven vaan keskittyy esimerkiksi kännykkään. Jäi todella hyvä fiilis kyseisestä kuljettajasta, ja ei ole ensimmäinen kerta kun ulkomaalaiskuljettajista jää hyvä fiilis. Itsellä ainakin on pari todella kivaa kokemusta Nobinan ulkomaalaiskuskeista 561:llä.
 
Meitä on moneen junaan, suomalaisiakin. Monesti tuo ulkomaalaisten kuljettajien parempi asenne johtuu varmasti siitäkin että heidän kohdallaan työn saaminen ei ole niin helppoa kuin suomalaisen Suomessa joten he pitävät kiinni siitä etteivät menetä työtään, varsinkin kun viimeaikoina on puhuttu paljon näistä palauttamisista kotimaahan jne.. Suomalainen sensijaan saattaa olla enemmän asenteella "tehdään nyt tätä työtä sen aikaa kun pystyy ja katotaan sen jälkeen mitä muuta"

Jos nyt ajatellaan asiaa vaikkapa niin että Suomi olisi vallattu sotilaallisesti ja olisin lähtenyt pakoon kuolemaa vieraaseen maahan rajoittuneella kielitaidolla ja saisin työtä. Tekisin kaikkeni että saisin tehdä sitä jatkossakin
 
Joskus bussin ovi lyödään nenän edestä kiinni Espoon asemalla kun matkustaja juoksee yöllä myöhässä olevasta lähijunasta viimeiseen bussiin.

Tilanteita on niin monenlaisia, ettei niitä oikein voi kouluttamalla tai tilaajan ohjeilla hoitaa. Samasta asiasta ovat eri asiakkaat eri mieltä, kuljettajat ovat eri mieltä, varmasti kouluttajatkin. Toiset pitävät ripeää ja aikataulunmukaista liikennettä tärkeimpänä asiana ja haluavat häiriötekijät pois, toisille taas asiakaspalvelu ja muu laatu ovat tärkeimpiä. Näiden väliin mahtuu monta hyväksyttävää toimintatapaa.

Tiheästi kulkevilla linjoilla kaikki viivytykset laukaisevat ketjuuntumisen todella herkästi ja linjan toisessa päässä onkin jollakulla 10 min odotus vaikka linja kulkee viiden minuutin välein.
 
HSL:n pitäisi ottaa koppi tässä vaihtomatkustajien odottamisessa, koskien lähinnä harvojen vuorovälien reunaseutuja, ettei käytäntö riipu kuljettajan mielenmaisemasta. Maalla on normaalia odottaa vaihtoyhteyksiä toisista busseista ja junista, ja yhtä lailla se olisi hyödyllistä HSL-alueellakin paikoissa, jossa linjan vuoroväli on vaikkapa tunti. Vuoroissa jotka ovat selkeitä liityntävuoroja junalta ei ole mitään järkeä lähteä tyhjänä Keravan/Kirkkonummen asemalta jos juna on hieman myöhässä ja saapuu asemalle samaan aikaan bussin lähtöajan kanssa. Tuntuu kiusanteolta, jos ei voi minuuttia odottaa - varsinkin, jos kyseessä on illan viimeinen vuoro.
 
HSL:n pitäisi ottaa koppi tässä vaihtomatkustajien odottamisessa, koskien lähinnä harvojen vuorovälien reunaseutuja, ettei käytäntö riipu kuljettajan mielenmaisemasta. Maalla on normaalia odottaa vaihtoyhteyksiä toisista busseista ja junista, ja yhtä lailla se olisi hyödyllistä HSL-alueellakin paikoissa, jossa linjan vuoroväli on vaikkapa tunti. Vuoroissa jotka ovat selkeitä liityntävuoroja junalta ei ole mitään järkeä lähteä tyhjänä Keravan/Kirkkonummen asemalta jos juna on hieman myöhässä ja saapuu asemalle samaan aikaan bussin lähtöajan kanssa. Tuntuu kiusanteolta, jos ei voi minuuttia odottaa - varsinkin, jos kyseessä on illan viimeinen vuoro.
Todellakin samaa mieltä noista juniennja liityntälinjojen aikatauluista. Äskettäin voimaan tulleet bussien uudet aikataulut ovat ainakin Keravalla tehty aivan hanurilleen huomioimatta Ainolan yksiraiteisuutta ja siitä johtuvia myöhästymisiä. Allekirjoittanut myöhästyi eilen bussista juurikin kyseisellä tavalla kun juna oli neljä minuuttia myöhässä ja sattumoisin etelään menevän r-junan neljän minuutin myöhästyminen johtaa Keravalla yllättävän monesta bussista myöhästymiseen kun junan normaali saapumisaika on XX:00 tai XX:30. Esimerkiksi juurikin kyseinen linja jonka bussista myöhästyin (975) lähtee asemalta XX:04 tai XX:36, itse siis myöhästyin tuosta 04 lähtevästä vuorosta. En tiedä miksi uusissa aikataulussa vain tunnin toisella puoliskolla on jätetty pelivaraa paremmin. Aiemmin siis esimerkiksi tuon 975 lähtöajat arkisin olivat XX:10 ja XX:40 samalla kun junien aikataulut olivat käytännössä samat kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös