Oletko koskaan seurannut sitä milloin bussi tulee edelliseltä linjalla päättärille. Liian kireiden aikataulujen osa busseista saattaa tulla päättärille sen jälkeen kun seuraava aikataulun mukainen lähtö on jo mennyt. Myös kuljettajat tarvitsevat pienen elpymisen linjojen välillä, on se sitten wc-käynti, jaloittelu, venyttely ym. Oletko ihan tosissasi siitä että kuskit varastavat vapaa-aikaa työnantajalta?Laituriinhan pitää mennä palveluajan alkaessa, usein se on kolme minuuttia. Poikkeuksia tietysti on, ja joskus hyväksyttäviä syitä, joita ei tässä tarvitse luetella.
Kuitenkin lähtökohtaisesti tällainen lähtöajan paikkeilla laituriin menevä kuljettaja varastaa itselleen vapaa-aikaa työnantajalta ja matkustajilta. Palkkaa maksetaan myös siltä palveluajalta, mutta maksettua työtä ei tehdä. Kokonaisessa työpäivässä tällaisella toiminnalla voi varastaa itselleen kymmeniä minuutteja.
Alan pitkäaikainen ominaisuus on ollut, että työ on itsenäistä, eikä esihenkilöillä ole todellista käsitystä siitä, miten kukin työtä tekee. Palkkapäivänä hyvin työnsä tehnyt on samanarvoinen kuin se, joka luistaa erilaisista velvollisuuksista. Toki hyvästä työstä tulee hyvä mieli, mitä luistelijat ja kokonaan väärällä alalla olevat eivät ymmärrä.
Viimeksi muokannut moderaattori: