Kuljettajien toiminta

Toi on jo paha jos meinaa nukahtaa rattiin ja sen takia joutuu pitää ikkunaa auki. Vireystason ylläpitämisen ymmärrän mut ikinä ei sais mennä ajamaan jos meinaa nukahtaa rattiin.
Ei voisi olla vähempää samaa mieltä.
Ammattikuljettajan työ on sikäli vaativaa, että siinä pitää sovittaa myös siviilielämänsä siihen. Jos kokee, että on pidettävä sivuikkuna auki, jotta pysyy hereillä linja-auton ratissa, on jotain pahasti pielessä. Riittävä lepo ja nukkuminen on osa linja-autonkuljettajan työnkuvaa. Itseni on nukuttava 6-9 tuntia, jotta olen "fokus" kun ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi nukkumaan menoa aika aikaisin illansuussa kun aikaisia aamuvuoroja on seuraavina päivinä. Ei voi tinkiä turvallisuudesta.
 
Ei voisi olla vähempää samaa mieltä.
Ammattikuljettajan työ on sikäli vaativaa, että siinä pitää sovittaa myös siviilielämänsä siihen. Jos kokee, että on pidettävä sivuikkuna auki, jotta pysyy hereillä linja-auton ratissa, on jotain pahasti pielessä. Riittävä lepo ja nukkuminen on osa linja-autonkuljettajan työnkuvaa. Itseni on nukuttava 6-9 tuntia, jotta olen "fokus" kun ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi nukkumaan menoa aika aikaisin illansuussa kun aikaisia aamuvuoroja on seuraavina päivinä. Ei voi tinkiä turvallisuudesta.
Joo se on kyllä totta. Linja-autonkuljettajan työssä kuitenkin vastaa satojen ellei tuhansien ihmisten turvallisuudesta. Itse olen huomannut, että 6h yössä unta riittää. Toki ei kovin montaa yötä putkeen pysty niin vähillä unilla mennä.
 
yhdeksän tunnin yöunet ei vaan tahdo toteutua yhdeksän tunnin vuorokausilevolla. Tai iltavuorosta aamuvuoroon vaihtuminen niin että ennen vapaata työvuoro loppuu 23.55 ja vapaan jälkeen pitäisi töissä olla 3.20 aamulla. Ei tahdo biologinen kello pysyä mukana.
 
yhdeksän tunnin yöunet ei vaan tahdo toteutua yhdeksän tunnin vuorokausilevolla. Tai iltavuorosta aamuvuoroon vaihtuminen niin että ennen vapaata työvuoro loppuu 23.55 ja vapaan jälkeen pitäisi töissä olla 3.20 aamulla. Ei tahdo biologinen kello pysyä mukana.
Tämä on totta. Nykyisen työnantajan palveluksessa tuollaisia yhdeksän tunnin vuorokausilepoja ei juurikaan tule.

Nykyinen työehtosopimus ja sen sallimat työajat ovat haastavia.

Mutta se ei muuta sitä, että väsyneenä ajaminen on todella riskialtista. Varsinkin jos pitää taistella nukahtamista vastaan.
 
Takaisin
Ylös