Kuljettajien toiminta

Toi on jo paha jos meinaa nukahtaa rattiin ja sen takia joutuu pitää ikkunaa auki. Vireystason ylläpitämisen ymmärrän mut ikinä ei sais mennä ajamaan jos meinaa nukahtaa rattiin.
Ei voisi olla vähempää samaa mieltä.
Ammattikuljettajan työ on sikäli vaativaa, että siinä pitää sovittaa myös siviilielämänsä siihen. Jos kokee, että on pidettävä sivuikkuna auki, jotta pysyy hereillä linja-auton ratissa, on jotain pahasti pielessä. Riittävä lepo ja nukkuminen on osa linja-autonkuljettajan työnkuvaa. Itseni on nukuttava 6-9 tuntia, jotta olen "fokus" kun ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi nukkumaan menoa aika aikaisin illansuussa kun aikaisia aamuvuoroja on seuraavina päivinä. Ei voi tinkiä turvallisuudesta.
 
Ei voisi olla vähempää samaa mieltä.
Ammattikuljettajan työ on sikäli vaativaa, että siinä pitää sovittaa myös siviilielämänsä siihen. Jos kokee, että on pidettävä sivuikkuna auki, jotta pysyy hereillä linja-auton ratissa, on jotain pahasti pielessä. Riittävä lepo ja nukkuminen on osa linja-autonkuljettajan työnkuvaa. Itseni on nukuttava 6-9 tuntia, jotta olen "fokus" kun ajan. Se tarkoittaa esimerkiksi nukkumaan menoa aika aikaisin illansuussa kun aikaisia aamuvuoroja on seuraavina päivinä. Ei voi tinkiä turvallisuudesta.
Joo se on kyllä totta. Linja-autonkuljettajan työssä kuitenkin vastaa satojen ellei tuhansien ihmisten turvallisuudesta. Itse olen huomannut, että 6h yössä unta riittää. Toki ei kovin montaa yötä putkeen pysty niin vähillä unilla mennä.
 
yhdeksän tunnin yöunet ei vaan tahdo toteutua yhdeksän tunnin vuorokausilevolla. Tai iltavuorosta aamuvuoroon vaihtuminen niin että ennen vapaata työvuoro loppuu 23.55 ja vapaan jälkeen pitäisi töissä olla 3.20 aamulla. Ei tahdo biologinen kello pysyä mukana.
 
yhdeksän tunnin yöunet ei vaan tahdo toteutua yhdeksän tunnin vuorokausilevolla. Tai iltavuorosta aamuvuoroon vaihtuminen niin että ennen vapaata työvuoro loppuu 23.55 ja vapaan jälkeen pitäisi töissä olla 3.20 aamulla. Ei tahdo biologinen kello pysyä mukana.
Tämä on totta. Nykyisen työnantajan palveluksessa tuollaisia yhdeksän tunnin vuorokausilepoja ei juurikaan tule.

Nykyinen työehtosopimus ja sen sallimat työajat ovat haastavia.

Mutta se ei muuta sitä, että väsyneenä ajaminen on todella riskialtista. Varsinkin jos pitää taistella nukahtamista vastaan.
 
On työnantajia ja työnantajia.
Toisilla työvuorolistat ovat esimerkiksi täynnä yksittäisvapaita ja tällaisia järjettömiä vuoronvaihtoja minimilepoajoilla. Toisilla on selvästi enemmän ajatusta siitä, että miten kuljettaja jaksaisi paremmin ja on selvä "sabluuna" siihen ja tupla- ja muut vapaat kiertävät tietyn kierron mukaan. Se, että tällaisia asioita ajatellaan myös työnantajan ja työvuorosuunnittelun piirissä kertoo siitä, että nähdään kuljettajien oleva ihmisiä, joilla on tietyt rajat siihen, miten he jaksavat ja sen myötä viihtyvät työssään paremmin.
 
Monella alalla sama ongelma ja usein kun edes hetken työnantaja kuuntelee työntekijöitä siasta on mahdollista tehdä kaikille sopivat työvuorolistat
 
Nykyäänhän on periaatteessa työvuorojen väli 11 tuntia minimissään, mutta kun sen saa ilman mitään syytä lyhentää 9 tuntiin 3(!) kertaa viikossa - niin tuo koko 11 tunnin ajatus vesittyy heti. Ja ei kai oikeastaan ole edes mahdollista sitä lyhentää enää neljättä kertaa viikossa, muut työaikaan liittyvät seikat tulee jo vastaan. Ylipäätään tarvittaisi reippaat muutokset sekä sidonnaisuusaikaan, että tauko-ja lepoaikoihin. Tahtoo vaan olla, että heti leimataan lakkokenraaleiksi, kun näitä asioita koitetaan saada edes 2000-luvun puolelle. Ja jos osa yrittää saada parannusta aikaan esim. lakolla, samaan aikaan iso osa porukasta ajaa muidenkin edestä. Ei tällä menolla mikään muutu. Sama meno jatkuu ylipitkien vuorojen kanssa, ja epäinhimillisten työvuorolistojen muodossa. Miksi muuten ala ei houkuta nuoria?
 
Ei se houkuta juuri mainitsemistasi syistä. Vertaa vaikka 8-16 tai 9-17 päivätyöhön, jossa viikonloput on vapaat, vessaan saat mennä milloin haluat eikä siitä seuraa ongelmia, ruokatauko on noin puolivälissä työpäivää eikä ole mitään epätasaisen mittaisia duunipäiviä.
 
Nykyäänhän on periaatteessa työvuorojen väli 11 tuntia minimissään, mutta kun sen saa ilman mitään syytä lyhentää 9 tuntiin 3(!) kertaa viikossa - niin tuo koko 11 tunnin ajatus vesittyy heti. Ja ei kai oikeastaan ole edes mahdollista sitä lyhentää enää neljättä kertaa viikossa, muut työaikaan liittyvät seikat tulee jo vastaan. Ylipäätään tarvittaisi reippaat muutokset sekä sidonnaisuusaikaan, että tauko-ja lepoaikoihin. Tahtoo vaan olla, että heti leimataan lakkokenraaleiksi, kun näitä asioita koitetaan saada edes 2000-luvun puolelle. Ja jos osa yrittää saada parannusta aikaan esim. lakolla, samaan aikaan iso osa porukasta ajaa muidenkin edestä. Ei tällä menolla mikään muutu. Sama meno jatkuu ylipitkien vuorojen kanssa, ja epäinhimillisten työvuorolistojen muodossa. Miksi muuten ala ei houkuta nuoria?
Tuossahan sinä jo luettelit useita syitä miksi ala ei houkuta nuoria eikä oikeastaan muitakaan joilla mahdollisuus tehdä jotain muuta. Moni käy kyllä kokeilemassa, toteaa että ihan sairasta hommaa ja lopettaa muutaman kuukauden jälkeen. Onhan nuo ajosarjat vedetty ihan järjettöman tiukiksi. Ihmettelen myös miksi kaupunkiliikenteessä sallitaan 5,5h yhtämittainen ajo kun se kaikkialla muualla on 4,5h.
 
Takaisin
Ylös