Kuljettajien toiminta

Kaukoliikenteen kuljettajat saattavat lähtökohtaisesti herkemmin pysähtyä vilkkaillakin pysäkeillä matkustajan kohdalle ja tuhlaavat siten pysäkkitilaa. Olen tätä tarkkaillut kolmisen vuotta siirryttyäni itse HSL-liikennöitsijältä kaukoliikenteeseen enkä puolustele tätäkään toimintaa millään perusteella; mielestäni silloin palvellaan liian hyvin näitä omia asiakkaita ja pahimmillaan aiheutetaan kymmenille muille matkustajille minuuttien viive. Sama tilanne voi toki esiintyä HSL-alueen sisäisessäkin liikenteessä. Ammattitaitoon kuuluu Pelisilmä.
 
Liikenteen suunnittelu on pahasti pielessä ja palvelu lähtökohtaisesti hyvin vaihtelevaa, jos pysäkkien toimivuus jää yksinomaan kuljettajien vastuulle. Vaikka kuljettajat toimisivat täydellisesti joka kerta, ruuhkaisella pysäkillä matkustaja stressaantuu etsiessään omaa bussiaan ja bussissa matkustavien matkanteko hidastuu, kun kuljettaja ajaa riittävän hitaasti.

Pysäkkien ei tarvitse olla ruuhkaisia. Sellaiset onnistuvat jopa suomalaisissa, ja vieläpä helsinkiläisissä erikoisolosuhteissa! Sellaiset tunnetaan metroasemina. Sen salaisuus on yksinkertainen: juuri riittävän harva vuoroväli, että edellinen vaunu poistuu pysäkiltä ennen seuraavan saapumista.

Tähän ei tarvita pääkaduilla metrojuniin, ei edes ratikoihin panostamista. Riittää panostaa nykyisiin ja uusiin bussipysäkeihin niin, ettei yhteenkään pysähtymispaikkaan tule ruuhkaa. Yhdellä pysäkillä voi tietenkin olla monta erillistä pysähtymispaikkaa. Sitä on metro.
 
Tänään kyllä tuli aamulla hyvä mieli kun lähdin TAAS viime tingassa bussille joka menee 7.27 rukkilanpolulta. Juoksin kohti bussia ja kun pääsin bussiin sisään ja kuljettaja sanoi hymysuin että olen 10 sekuntia myöhässä, sanoin kiitos, koska siinä ajassa hän olisi voinnut laittaa ovet kiinni ja jättää minut pysäkille.

Illemmalla kaksi nuorta tuli kauppakorkealta kyytiin suuntana kamppiin ja yrittivät ostaa lippua mutta kuljettaja päästi heidät ilmatteeksi :)
 
Illemmalla kaksi nuorta tuli kauppakorkealta kyytiin suuntana kamppiin ja yrittivät ostaa lippua mutta kuljettaja päästi heidät ilmatteeksi :)

Mitä sanoo ohjesääntö? Asiakas haluaa ostaa lipun,mutta kuski ei myy.Tämäkö muka oikein tehty?Mielestäni tälle ajurille pitäisi antaa rangaistus.
 
Tai sitten Buscom ei niitä suostunut myymään. Jännä tämä kuski on aina tarinan pahis-asenne.
 
Illemmalla kaksi nuorta tuli kauppakorkealta kyytiin suuntana kamppiin ja yrittivät ostaa lippua mutta kuljettaja päästi heidät ilmatteeksi :)

Mitä sanoo ohjesääntö? Asiakas haluaa ostaa lipun,mutta kuski ei myy.Tämäkö muka oikein tehty?Mielestäni tälle ajurille pitäisi antaa rangaistus.
Harvoin minäkään maksua kehtaan ottaa tuosta yhdestä pysäkinvälistä... tai yleensäkään linjan viimeiseltä pysäkiltä... :lol:
 
Harvoin minäkään maksua kehtaan ottaa tuosta yhdestä pysäkinvälistä... tai yleensäkään linjan viimeiseltä pysäkiltä... :lol:
Toisaalta voidaan kysyä, että onko järkevää matkustaa bussilla yksi pysäkinväli? Eiköhän tuollaiset matkat ole käveltävissäkin.
 
Toisaalta voidaan kysyä, että onko järkevää matkustaa bussilla yksi pysäkinväli? Eiköhän tuollaiset matkat ole käveltävissäkin.

Mä olen huomannut että varsinkin nuoret koululaiset tykkäävät ajella näitä yhden pysäkinvälin matkoja. Pitäisiköhän koulujen lisätä liikuntatuntien määrää kun ei enää viitsitä kävellä edes yhtä lyhyttä pysäkinväliä;)
 
Toisaalta voidaan kysyä, että onko järkevää matkustaa bussilla yksi pysäkinväli? Eiköhän tuollaiset matkat ole käveltävissäkin.
Toisaalta ei ole ainakaan kuljettajan tehtävä valistaa matkustaa, vaan otetaan maksavat asiakkaat kiltisti kyytiin.

Joskus kyllä hieman hymyilyttää ihmisten "kiire". Juostaan viimetingassa vaikkapa RT:ltä lähdössä olevaan bussiin ja jäädään sitten jo Kaisaniemessä pois.

Mutta, kuten sanoin: palvelen hymyillen jokaista maksavaa asiakasta hänen haluamallaan tavalla. :)
 
Toisaalta voidaan kysyä, että onko järkevää matkustaa bussilla yksi pysäkinväli? Eiköhän tuollaiset matkat ole käveltävissäkin.

Riippuu pysäkin välistä. Pysäkkien välisissä matkoissa on eroja. Esimerkiksi linjan 738 reitillä Viikki-Sorvatie on bussilla ajettunakin 13 minuuttia linjaoppaan mukaan. Eli asiaa ei voida yleistää.
 
Toisaalta voidaan kysyä, että onko järkevää matkustaa bussilla yksi pysäkinväli? Eiköhän tuollaiset matkat ole käveltävissäkin.

Eihän se matka välttämättä ole yksi pysäkinväli, vaan vaikka liityntä metroon. En minä itse siihen bussia odottamaan jäisi, mutta jos sellaisen näkisin tulevan, voisin hyvinkin napata, jos on kiire tai laiskuus päällä. Ja jos ei ole ruuhka-aika (jolloin Runeberginkatu vetää niin hitaasti, että kävely on nopeampaa).
 
Tulipa mieleen yhden pysäkinvälin ajajista esimerkki. N. kuukausi sitten olin menossa Pitäjänmäen aseman pysäkiltä seutubussilla keskustaan päin. Samoissa liikennevaloissa odotti kaksi, ehkä parikymppistä naista. Ennen valojen vaihtumista lähti minulle sopiva bussi pysäkiltä. Seuraava saapui vartin päästä ja siihen myös ko. neidot astuivat. Jäivät sitten seuraavalla pysäkillä, siis rautatien toisella puolella pois ja lähtivät kulkemaan Pajamäkeen päin. Montakohan kertaa olisivat siinä ajassa jo ehtineet sen matkan kävellä?
 
Riippuu pysäkin välistä. Pysäkkien välisissä matkoissa on eroja. Esimerkiksi linjan 738 reitillä Viikki-Sorvatie on bussilla ajettunakin 13 minuuttia linjaoppaan mukaan. Eli asiaa ei voida yleistää.
Niinpä niin. Täällä olikin aikaisemmin mainittu esimerkkimatkoina "Kauppakorkeakoululta Kamppiin" -tyylisiä matkoja ja sen takia kyseenalaistin tuollaisten matkojen kulkemisen bussilla kävelyn sijasta. Olihan Helsingissä joskus pikalinjojakin, joiden pysäkinvälit saattoivat pahimmassa tapauksessa olla useita kilometrejä. ;)
 
Niinpä niin. Täällä olikin aikaisemmin mainittu esimerkkimatkoina "Kauppakorkeakoululta Kamppiin" -tyylisiä matkoja ja sen takia kyseenalaistin tuollaisten matkojen kulkemisen bussilla kävelyn sijasta. Olihan Helsingissä joskus pikalinjojakin, joiden pysäkinvälit saattoivat pahimmassa tapauksessa olla useita kilometrejä. ;)
Mitä haittaa siitä on esim. kuljettajalle jos kuljetaan vain pysäkin väli? Sitä vartenhan me siellä ajetaan että matkustajat pääsevät paikasta toiseen, riippumatta matkan pituudesta.. :lol:
 
Takaisin
Ylös