Kuljettajien toiminta

Monesti poliisin tilannetaju on täysin erilainen kuin rikkeen tekevän kuljettajan. Joten lienee edelleen kuljettajan oikeusturvan kannalta parasta että ovet aukeaa vain pysäkeillä.
Juuri näin. Ja miksi matkustajat pitäisi opettaa siihen että kyytiin/kyydistä pääsee missä vain? Ei se matkustaja ymmärrä milloin se on turvallista eikä siitä ole haittaa muille, sitä vaan vaaditaan aina vaan useammin kun "edellinenkin kuski päästi" jne.
 
Asiakaspalvelun ja liikenteen ammattilainen osaa varmasti lukea liikennevalojen sekä muun liikenteen rytmin ja tietää, milloin ylimääräisestä palvelusta ei ole haittaa kenellekään.
"Ylimääräisestä palvelusta"? Kuten jo aiemmin on todettu tässäkin ketjusssa, on minusta joukkoliikenteen idea se, että asiakkaat odottavat kulkuvälinettä (bussi, juna, ratikka) eikä toisin päin. Tällöin asiakas tulee pysäkille tai asemalle riittävän ajoissa ehtiäkseen joukkoliikennevälineen kyytiin.

Tämä peräänkuuluttamasi "ylimääräinen palvelu" ei käytännössä aiheuta yhtään mitään muuta kuin sen, että "tavalliseen tapaan palvelevat" (joita on onneksi valtaosa kuljettajista) leimautuvat näiden muutamien ylimääräistä palvelua harrastavien ruskeakielisten toiminnan vuoksi hankaliksi.

Minusta kun laadukkaan joukkoliikenteen pitäisi perustua mahdollisimman tasalaatuiseen palveluun ihan jokaiselle ajoissa paikalle saapuneelle asiakkaalle - ei siihen, että muutamat ruskeakieliset omilla sooloiluillaan pilaavat omaa pesää ottamalla matkustajia kyytiin vaikkapa liikennevaloista tai muuten jo pysäkiltä lähdettyään. Ottaako raitiovaunut tai junat kyytiin myöhässä paikalle saapuvia matkustajia liikennevaloissa tai junanmitan päässä asemalaiturissa havaittuaan jonkun juoksevan perässä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Juuri näin. Ja miksi matkustajat pitäisi opettaa siihen että kyytiin/kyydistä pääsee missä vain? Ei se matkustaja ymmärrä milloin se on turvallista eikä siitä ole haittaa muille, sitä vaan vaaditaan aina vaan useammin kun "edellinenkin kuski päästi" jne.

Pari viikkoa sitten lapsiperhe yritti ulos etuovesta, kun bussini oli liikennevaloissa paikallaan vasemmanpuoleisimmalla kaistalla kolmesta. Kun en avannut ovea, äiti paineli Stop-nappia protestiksi ja pieni poika rummutti rahastuspöytää.
 
Asiakkaitahan on kaikenlaisia. Hyvänä asiakaspalvelijana varmaan kerroit heille ystävällisesti, että liikenneturvallisuuden vuoksi et voi heitä päästää siinä kyydistä?
 
Raitiovaunut ja junat ovat useinkin pysähtyneet, onpa joskus peruutettukin vähän matkaa. En näe siinä mitään erikoista: kaikenlaista joustavaa toimintaa tapahtuu kaikilla aloilla, kun ei eletä elämää pykäläkirja kourassa ja hakien oikeutusta olla tekemättä jotain.

Kun nyt sanastoon tuli mukaan termi "ruskeakielinen", ymmärrämme paremmin, mistä tässä tosiasiassa keskustellaan: valtataistelusta, ei asiakaspalvelusta.
 
Raitiovaunut ja junat ovat useinkin pysähtyneet, onpa joskus peruutettukin vähän matkaa. En näe siinä mitään erikoista: kaikenlaista joustavaa toimintaa tapahtuu kaikilla aloilla, kun ei eletä elämää pykäläkirja kourassa ja hakien oikeutusta olla tekemättä jotain.

Juu, olisi helppoa kun liikentessä voisi joustaa muistakin lakipykälistä. Ajella päin punaisia ja ylinopeutta vaan sen takia että on "joustava"...
 
Kun nyt sanastoon tuli mukaan termi "ruskeakielinen", ymmärrämme paremmin, mistä tässä tosiasiassa keskustellaan: valtataistelusta, ei asiakaspalvelusta.
En tiedä missä unelmamaailmassa tai pilvilinnassa (pilvessä?) elelet, mutta asiakaspalveluun ei kuulu ruskeakielisyys tai lipominen, eikä ylenpalttinen mielistely. Asiallinen peruskäytös ja tasalaatuinen palvelu kaikkia asiakkaita kohtaa riittää. Joustamalla joka kohdassa asettaa asiakkaat todella eriarvoiseen asemaan toisiinsa nähden, mikä ei millään tavalla kuulu laadukkaaseen asiakaspalveluun.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:33 ----------

Juu, olisi helppoa kun liikentessä voisi joustaa muistakin lakipykälistä. Ajella päin punaisia ja ylinopeutta vaan sen takia että on "joustava"...
"Mun lento lähtee ihan just, kai nyt voit ajaa vähän kovempaa". Tai "miksi täällä tyhjällä tiellä keskellä yötä pitää noudattaa nopeusrajoitusta, oltais paljon aikasemmin perillä jos et olis tollanen niuhottaja". "Mä pysäköin tähän vaan kaupassa käynnin ajaksi, en viitti sen takia parkkimaksua maksella". Näitä riittäisi vaikka kuinka, mutta nimierkki "Kani" tuskin siltikään ymmärtäisi, mistä keskustellaan. Hänen mielestään kun kyse on vain ja ainoastaan valtataistelusta :)
 
En tiedä missä unelmamaailmassa tai pilvilinnassa (pilvessä?) elelet, mutta asiakaspalveluun ei kuulu ruskeakielisyys tai lipominen, eikä ylenpalttinen mielistely.

Ennenkuin henkilöön käyvä "argumentointi" pidemmälle etenee, muistutan, että termiä "ruskeakielinen" käytit ensin sinä itse. Asiallisempiakin termejä voisi kuvitella olevan olemassa.
 
Raitiovaunujen ja naisten perässä ei kannata juosta – aina tulee uusia. Juoksijoiden suhteen olen jyrkästi sitä mieltä, että niiden sadan vaunussa olevan matkustajan aika on arvokkaampaa kuin sen yhden juoksijan. Menköön seuraavalla, jos ei ollut ajoissa paikalla. Toisaalta tilanne muuttuu, jos joukkoliikenne ei kuljetakaan joukkoja ja jos vuoroväli pitenee – se Espoon sisäinen bussi, jossa on kolme matkustajaa ja jonka seuraava vuoro tulee tunnin kuluttua, on aivan eri tilanteessa kuin nelosen ratikka Lasipalatsilla.

Jos bussinkuljettaja päättää ottaa matkustajan kyytiin muualla kuin pysäkillä, niin lainsäätäjällä ei ole asiaan huomauttamista, ellei sitten paikassa ole liikennemerkein osoitettua tai muusta syystä johtuvaa pysähtymiskieltoa. Jos joku pystyy muuta osoittamaan, myönnän mielelläni olevani väärässä. Liikennöitsijän tai liikenteen tilaajan ohjeistukset eivät ole lainsäädäntöä eivätkä myöskään sido matkustajia – kuljettajalle ne kyllä ovat työnantajan direktio-oikeuden piiriin kuuluvia asioita. Muistetaan myös Helsingin pakettiautot – nehän ovat olevinaan busseja, linjanumerotkin niillä nykyään on, ja ihan tiedotuksessakin mainostetaan, miten ne voivat ottaa ja jättää matkustajia muuallakin kuin merkityillä pysäkeillä.

Yleisemmin voisi todeta täälläkin viljellystä asenteesta, että vaikka suomalainen asiakaspalvelukulttuuri onkin aivan viime vuosina kehittynyt paljon, niin kyllä suomalaista asiakaspalvelua voidaan pitää länsimaisittain aika surkeana. Joukkoliikenteen kuljettajat tuntuvat harmillisen usein elävän sellaisessa todellisuudessa, jossa kuljettaja on herra ja matkustajat alamaisia, jotka herran armosta päästetään kyytiin, jos sen arvoisilta vaikuttavat. Noin niin kuin vähän kärjistettynä. Turhan usein ammattilaisilta unohtuu, mikä heidän työtehtävänsä oikein on – eivät he kuljeta bussia tai raitiovaunua, vaan matkustajia. Ilman matkustajia ei tarvittaisi sitä vaunuakaan.

Odotan mielenkiinnolla, mitä Overdrive kertoo reagoinnistaan tuossa kertomassaan tilanteessa. Stereotyyppinen kuljettajan ratkaisu tuntuisi olevan sellainen, että tapitetaan silmä kovana tuulilasia ja teeskennellään, ettei nähdä sitä napin toistuvaa painamista eikä kuulla rahastuspöydän naputtelua. Sellainen tapa reagoida on tietysti epäammattimainen ja väärä. Vähimmillään voi odottaa, että poistumista yrittävälle matkustajalle kerrotaan, missä seuraava pysäkki on, kuten tässä varmasti kävikin.
 
Legendat sakkoja saaneiden oven aukaisijoiden suuresta määrästä ovat bussialan vanhaa perinneaarteistoa, jota siirretään tarmokkaasti uusille sukupolville. Taukotiloissa on iät ja ajat kuulunut noviiseille supatettu kuiske "älä sitten opeta niitä tähän ja tähän, vaan tee kylmästi näin ja näin". Varmaan joku on sakon saanutkin, jos ei ole tehnyt ratkaisujaan tilannetajuisesti.

Asiakaspalvelun ja liikenteen ammattilainen osaa varmasti lukea liikennevalojen sekä muun liikenteen rytmin ja tietää, milloin ylimääräisestä palvelusta ei ole haittaa kenellekään.

Varmuuden vuoksi joku voisi laittaa tänne sen pykälän, joka kieltää matkustajien ottamisen taajama-alueella muualta kuin pysäkiltä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search . Tuolta §27, löytyy moniakin syitä missä tapauksissa esim. liikennevaloissa ja ennen risteystä PYSÄHTYMINEN ja pysäköinti on yksiselitteisesti kielletty muun kuin liikenneesteen vuoksi. Ja matkustajan ottaminen ja jättäminen on pysähtymistä....
 
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search . Tuolta §27, löytyy moniakin syitä missä tapauksissa esim. liikennevaloissa ja ennen risteystä PYSÄHTYMINEN ja pysäköinti on yksiselitteisesti kielletty muun kuin liikenneesteen vuoksi. Ja matkustajan ottaminen ja jättäminen on pysähtymistä....
Mutta ei löydy pykälää, joka määrittelisi, että bussilla saa ottaa ja jättää matkustajia vain pysäkeillä. Sellaista tässä ketjussa aiemmin väitettiin. Jokainen ammattilainen toki noudattaa noita mainitsemiasi lainkohtia. Olen nähnyt tilanteita, jossa juoksijaa ei ole otettu noiden pykälien takia jossakin kohdassa, mutta käsimerkeillä kuljettaja on näyttänyt, että tuossa vähän matkan päässä pääset kyytiin. Hienoa palvelua, eikä ole keneltäkään pois.

Yksi yleisimmistä positiivisen palautteen aiheista on se, että kuljettaja on jollakin tavalla ollut joustava ja empaattinen: tehnyt parhaansa, että asiakas pääsee kyytiin. Tällaisia palautteita antavat paitsi kyytiin päässyt asiakas, usein myös muut matkustajat, jotka ovat kyydissä nähneet tilanteen.

Kun ollaan tekemisissä suurten massojen kanssa, kaikenlaisia tilanteita tulee vastaan joka työvuorossa. Eniten siinä kiusaa itseään, jos ottaa jokaisen poikkeaman stressin aiheena. Kummastako asennoitumistavasta jää kuljettajalle itselleen parempi mieli: 1) "Jaa joku vielä pyrkii kyytiin, otetaanpas - tuu ny sääkin." 2) "Envarmanapäästä, katsonpoispäin, minullaonoikeus minullaonoikeus."
 
Kyllähän matkustajia saa ottaa kyytiin ja jättää kyydistä muuallakin kuin pysäkillä. Näin tehdään esim. Keravan linjalla 8 ja myös Jouko-linjoilla oli ohjeistus, että matkustajan voi jättää muuallekin kuin pysäkille kunhan Se ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Mutta kun puhutaan esim. Helsingin sisäisestä liikenteestä on yksinkertaisesti selvempää, että käytetään vain pysäkkejä. On eri asia ottaa juoksija kyytiin tien vierestä Vantaan perämetsässä kuin Mannerheimintiellä.
 
Olen samaa mieltä siitä, että pelisääntöjen tulee olla selkeät. Pääperiaate on toki se, että pysäkiltä kyytiin ja pois. Joskus tästä toivoisi joustettavan, esimerkiksi Rautatientorilla 62/64/66:n seisoessa liikennevaloissa noin puolen metrin päässä omasta lähtölaituristaan, kun seuraavaan bussiin on 30 minuuttia odotettavaa.

Tällä viikolla sain kokea harmikseni jälleen kerran pysäkin ohiajon stop-napin painamisesta huolimatta. Kuski päästi minut ulos keskellä tietä, mikä oli hyvää asiakaspalvelua, koska pysäkkiväli sattuu olemaan tässä kohtaa melko pitkä. Etenkin, kun kyseessä on ollut kuljettajan virhe, on minusta tärkeää, ettei matkustajaa rangaista ja tällöin tästä pääperiaatteesta voidaan joustaakin.
 
Joskus tästä toivoisi joustettavan, esimerkiksi Rautatientorilla 62/64/66:n seisoessa liikennevaloissa noin puolen metrin päässä omasta lähtölaituristaan, kun seuraavaan bussiin on 30 minuuttia odotettavaa.
Vuorovälien ollessa noin pitkät on kyse hiljaisesta ajasta, jolloin minä ainakin arvostan kuljettajia, jotka 64:llä ja 66:lla eivät heti lähtöpiipillä siirry sitä puolta metriä punaisiin seisomaan, vaan vasta kun huomaavat valojen vaihtuvan kohta. Ruuhkaisempaan aikaan voikin olla perustelua ottaa "paikka jonossa", kun kaikki bussit ei välttämättä pääse Rautatientorilta ulos yksillä vihreillä.

Helsingin linjojen 21V, 65A ja 66A siirryttyä Nobinan hoidettaviksi vuoden 2011 alusta alkaen niillä Nobina otti selvästi matkustajia palvelevan käytännön Kaivokadun pysäkillä Lauttasaaren suuntaan: bussi seisoo yleensä etuovet auki pysäkillä niin kauan, että valot Mannerheimintien yli alkavat vaihtua. Tuolta pysäkiltä nousee niin paljon matkustajia, että hyvin usein siinä seisomisen aikana yksi tai useampi matkustaja ehtii kyytiin.
 
Palatakseni vielä Tampereen Keskustoriin: laiturialueen liikennevalotkin on säädetty niin, että ne eivät vaihdu laiturialueen suuntaan laisinkaan vihreälle, ellei siinä ole yhtään ajoneuvoa odottamassa. Joten tässä on yksinkertaisesti pakko lähtöajan koitettua mennä antureiden päälle odottamaan, että valot vaihtuvat. Tällöin ollaan jo risteysalueella, jossa ottaminen ja jättäminen on millä tahansa ajoneuvolla kiellettyä. Tervettä järkeä muutenkin tässä voi käyttää: yleensä oven avaaminen tekee paitsi karhunpalveluksen niille kuljettajille, jotka yrittävät pitää sovituista säännöistä kiinni, lisäksi nämä alkavat kaivamaan sitä maksuvälinettä esiin siinä etusillalla, jolloin matkan teko, joka muuten olisi jo jatkunut, hidastuu entisestään.

Lisäksi kyseessä on ihan liikenneturvallisuuskysymys: kun vilkun laittaa vasemmalle, niin takaa tulevan auton kuljettaja päättelee, että olet lähdössä liikkeelle, ja sovittaa esim. vauhtiaan sen mukaan, että päästää tämän vilkuttavan auton lähtemään pysäkiltä. Jos vetääkin homman takaisin tässä vaiheessa, aiheuttaa se tarpeetonta liikenteen tarpeetonta tökkimistä ja odottamista. Vaikka henkilöautoilusta kaupungeissa voidaan olla montaa mieltä, ei nillekään saa tarpeetonta kiusaa ja hidastelua tehdä omasta toiminnastaan johtuen.

Eli jos kumartaa tälle yhdelle juoksijalle, pyllistää niille viidellekymmenelle muulle pysäkillä ajoissa oleelle. Toki harvemman vuorovälin aikaan tulee ekstrahetkiä odoteltua vaihtomatkustajia, mutta siltikään valoista ei ketään enää oteta.
 
Takaisin
Ylös