Kuljettajien toiminta

Palatakseni vielä Tampereen Keskustoriin: laiturialueen liikennevalotkin on säädetty niin, että ne eivät vaihdu laiturialueen suuntaan laisinkaan vihreälle, ellei siinä ole yhtään ajoneuvoa odottamassa. Joten tässä on yksinkertaisesti pakko lähtöajan koitettua mennä antureiden päälle odottamaan, että valot vaihtuvat. Tällöin ollaan jo risteysalueella, jossa ottaminen ja jättäminen on millä tahansa ajoneuvolla kiellettyä.
Erittäin hyvin sanottu. Vaikka tunnistinten päälle ajaa odottamaan, on nykyinen viive torilta pois pääsyyn todella pitkä. Sitä pidennettiin (muutettiin valojen vaihtumisjärjestystä torilta pääsyä hidastaen) jossain vaiheessa oliko viime keväänä.
Eli jos kumartaa tälle yhdelle juoksijalle, pyllistää niille viidellekymmenelle muulle pysäkillä ajoissa oleelle. Toki harvemman vuorovälin aikaan tulee ekstrahetkiä odoteltua vaihtomatkustajia, mutta siltikään valoista ei ketään enää oteta.
Tämän saman, ehkä hieman eri sanakääntein, olen sanonut tälläkin foorumilla useampaan kertaan. Niiden ajoissa autoon tulleiden, mahdollisesti useiden kymmenten asiakkaiden aika on minun silmissäni arvokkaampaa, kuin sen "mattimyöhäisen", jolle seuraava bussi tulee käytännössä aina arkena siedettävän odotusajan päästä ainakin Tampereella. Kohtuutonta viivyttää näiden asiallisesti, eli ajallaan autoon tulleiden matkaa pahimmillaan minuuteilla vain yhden myöhästelijän takia. Pahimmassa tapauksessa viivytetään myös kaikkien muiden samaan aikaan Keskustorilta pois pyrkivien linjojen matkaa yhtä paljon, jolloin kärsivien matkustajien määrä moninkertaistuu.

Ja ei - edelleenkään kyse ei ole mistään vallan osoituksesta. Kyse on TASAPUOLISESTA ja -LAATUISESTA palvelusta kaikkia heitä kohtaan, jotka ovat oivaltaneet tulla ajoissa kulkuvälineeseen. Se olkoon jatkossakin se ohjenuora, jonka mukaan toimin.
 
Odotan mielenkiinnolla, mitä Overdrive kertoo reagoinnistaan tuossa kertomassaan tilanteessa. Stereotyyppinen kuljettajan ratkaisu tuntuisi olevan sellainen, että tapitetaan silmä kovana tuulilasia ja teeskennellään, ettei nähdä sitä napin toistuvaa painamista eikä kuulla rahastuspöydän naputtelua. Sellainen tapa reagoida on tietysti epäammattimainen ja väärä. Vähimmillään voi odottaa, että poistumista yrittävälle matkustajalle kerrotaan, missä seuraava pysäkki on, kuten tässä varmasti kävikin.

Heittelin kolikoilla ja pistin tupakaksi.
 
Tänään tuli ensimmäisen kerran puolen vuoden kuvaamisen jälkeen tilanne, jossa kuljettaja näyttää kuvaajalle keskisormea ja muita käsimerkkejä, joita en kyllä ymmärtänyt. Kannattaisiko tästä pistää palautetta liikennöitsijälle, ja jos kannattaa, niin mitä kirjoitan palautteeseen? Kuvaa en viitsi pistää foorumille...
 
Tänään tuli ensimmäisen kerran puolen vuoden kuvaamisen jälkeen tilanne, jossa kuljettaja näyttää kuvaajalle keskisormea ja muita käsimerkkejä, joita en kyllä ymmärtänyt. Kannattaisiko tästä pistää palautetta liikennöitsijälle, ja jos kannattaa, niin mitä kirjoitan palautteeseen? Kuvaa en viitsi pistää foorumille...

Mä en ite vaivaudu keskisormista laittaa palautetta, sen verran usein pitäisi nimittäin kirjoittaa. Palautetta oon laittanut esim. jos kuski tulee kesken ajon ulos huutamaan tai vaatii multa kameraa. (Jälkimmäinenkin on tapahtunut kahdesti)

Mutta jos päätät laittaa palautetta niin kerro mahdollisimman selkeästi mitä ja missä on tapahtunut. Se menee sitten HSL:n kautta liikennöitsijälle.

Tänään 160:lla kuski tervehti minua ja kameraani ystävällisellä tervehdyksellä, että tulee niitä mukaviakin käsimerkkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 160:lla kuski tervehti minua ja kameraani ystävällisellä tervehdyksellä, että tulee niitä mukaviakin käsimerkkejä.
Jep! Itse olen pistänyt muutaman kerran hyvää palautetta moikkauksista menemään liikennöitsijälle, niistä tulee hyvä mieli itselle ja myös kuskille :)
 
Läheltä piti -tilanne Kustaa Vaasan tiellä, kun bussinkuljettaja ajoi päin punaisia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201409110084714_v0.shtml

OT: En tiedä ko. tapauksen taustoja, mutta ihmettelin reilu viikko sitten noiden valojen toimintaa. Painettuani jalankulkuvalojen nappia, jouduin odottamaan yli minuutin vihreää, minkä aikana yhtään autoa ei mennyt suojatien ohi maalle päin. Heti kun ensimmäiset autot ilmestyivät mutkan takaa näkyviin, vaihtui valo vihreäksi jalankukijoille.
 
Läheltä piti -tilanne Kustaa Vaasan tiellä, kun bussinkuljettaja ajoi päin punaisia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201409110084714_v0.shtml

OT: En tiedä ko. tapauksen taustoja, mutta ihmettelin reilu viikko sitten noiden valojen toimintaa. Painettuani jalankulkuvalojen nappia, jouduin odottamaan yli minuutin vihreää, minkä aikana yhtään autoa ei mennyt suojatien ohi maalle päin. Heti kun ensimmäiset autot ilmestyivät mutkan takaa näkyviin, vaihtui valo vihreäksi jalankukijoille.

Mitenkään puolustelematta punaisia päin ajamista joskus näitä vahinkoja vaan sattuu. Vaikka valo olisi pysäkiltä lähtiessä vihreä ja keltaisen kestoaika on nopeusrajoitusalueella 40-50km/h 3 sekuntia ( ainakin Liikenneministeriön asetuksen mukaan ), saattaa puolet autosta jo hyvinkin mennä ihan kirkkailla punaisilla läpi.
 
Ei tuohon muuta voi sanoa kuin että olipa hurjan näköinen tilanne. Onneksi jalankulkijat olivat hereillä ja selvittiin säikähdyksellä!

Videolla näkyvä paikka vaatii tarkkuutta, koska pysäkki on lähellä liikennevaloja, ja kaikki opastimet jäävät ainakin näkökentän ulottumattomiin, elleivät peräti kokonaan tuulilasin pilarien, aurinkoverhojen jne. taakse näkymättömiin. Vaaran paikka on varsinkin, jos valo palaa vihreänä pysäkille saavuttaessa ja ehtii vaihtua punaiseksi ennen lähtöä, eikä muilla kaistoilla ole muita autoja.
 
Läheltä piti -tilanne Kustaa Vaasan tiellä, kun bussinkuljettaja ajoi päin punaisia: http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201409110084714_v0.shtml

OT: En tiedä ko. tapauksen taustoja, mutta ihmettelin reilu viikko sitten noiden valojen toimintaa. Painettuani jalankulkuvalojen nappia, jouduin odottamaan yli minuutin vihreää, minkä aikana yhtään autoa ei mennyt suojatien ohi maalle päin. Heti kun ensimmäiset autot ilmestyivät mutkan takaa näkyviin, vaihtui valo vihreäksi jalankukijoille.

Olen todennut siellä päin liikkuessani saman asian näissä valoissa, aivan kuin olisi tehty sekä autoilijoiden että kevyen liikenteen kiusaksi.
 
Olen todennut siellä päin liikkuessani saman asian näissä valoissa, aivan kuin olisi tehty sekä autoilijoiden että kevyen liikenteen kiusaksi.

Näissä paikoissa jalankulkijan kannattaa mennä punaisilla yli sopivassa raossa nappia painamatta.
 
25.9
Olin menossa stadiin aamulla kun linjan 741 kuski ajoi koko matkan punaisia päin eikä edes välittänyt kun meinasi tulla kolari mersun kanssa kaikki matkustajat huusi kuskille mitä v****a sä teet mutta kuski vain katsoi peiliin ja jatkoi ajamista
 
Ehkä tässä tulee "bussikuskin" ja "linja-autonkuljettajan" ero esiin. Ammattimainen "linja-autonkuljettaja" kyllä ymmärtää, että asiakkaissa on puutteita, kuten meissä kaikissa on, eikä tee siitä itselleen ongelmaa.
 
En ymmärrä kohtaa 9. Jos asiakas huomauttaa, että kuskinvaihdossa kestää liian kauan, niin huomautuksen seurauksena vaihto kestää vielä kauemmin. Miksi? Tästä saa nyt sellaisen kuvan, että kuskit alkaisivat tarkoituksellisesti viivytellä tätä asiakasta kiusatakseen. Sellaista ei varmaan tapahdu – mitä tässä oikein tarkoitetaan?
 
Minkä ihmeen tähden esim. juuri kuljettajan vaihtoon kuluvasta ajasta pitää valittaa? Ja minkä tähden myöhässä olosta pitää valittaa ja kitistä kuljettajalle? Yleensä myöhässä oloon on joku syy! Maalaisjärjen käyttö tuntuu olevan monelle Minä-Minä-valittajalle täysin mahdotonta. Ja usein myöhässä olo johtuu juurikin matkustajista itsestään. Kuljettaja yrittää suoriutua kireistä aikatauluista, ruuhkista, työmaa kohdista ja hankalista risteyksistä jollainlailla sääntöjä noudatellen, tai ainakin jotain sinnepäin. Ja kiitoksena kiukkuinen huuto päin naamaa "Oletpa sinä paljon myöhässä!". Tekisi mieli huutaa takaisin "Haista vittu!, mutta ei tietenkään niin voi tehdä. Ei tietenkään. Tahtoo vaan jotenkin näkyä tapahtuman jälkeen asiakaspalvelussa tällaiset tilanteet... Viimeksi perjantaina juuri tällainen tapaus, johtui lähinnä yksien liikennevalojen toimimattomuudesta. En oikein ylipäätään ymmärrä sellaista jatkuvaa valitusta, joka on tullut nykypäivään jäädäkseen. Asiakas ei todellakaan ole aina oikeassa, mutta sitä ei saa sanoa ääneen. Minusta "parhaimpia" asiakkaita ovat rollaattoreilla kulkevat vanhukset ja lastenvaunuilla liikkuvat äidit lapsineen. Asiallisella käytöksellä puolin ja toisin näistä ryhmistä kukaan ei ole valittanut yhtään mistään 21 vuoden aikana. Keski-ikäiset niuhottajat valittaa kaikista eniten. Jopa siitä, että autoissa on lastenvaunuja!
 
Takaisin
Ylös