Kuljettajien toiminta

Olen huomannut usein, että 400-sarjan U-bussit ajavat Hämeenlinnanväylällä tien vasenta kaistaa, jolloin niitä on vaikea pysäyttää. Epäilen tämän olevan tarkoituksenmukaista joillekin kuljettajille, jotta ei tarvitsisi ottaa kyytiin matkustajia entisen Helsingin sisäisen liikenteen alueella.
 
Olen huomannut usein, että 400-sarjan U-bussit ajavat Hämeenlinnanväylällä tien vasenta kaistaa, jolloin niitä on vaikea pysäyttää. Epäilen tämän olevan tarkoituksenmukaista joillekin kuljettajille, jotta ei tarvitsisi ottaa kyytiin matkustajia entisen Helsingin sisäisen liikenteen alueella.
Ymmärrän kyllä täysin Helsinkiin päin ajettaessa että eivät viitsi ottaa näitä muutaman Manskun pysäkin matkustavia asiakkaita koska päätarkoitus on ajaa työväki Klaukkalasta ja Nurmijärveltä töihin Helsinkiin. Lyhyitä matkoja varten on paikallisliikenne
 
Ymmärrän kyllä täysin Helsinkiin päin ajettaessa että eivät viitsi ottaa näitä muutaman Manskun pysäkin matkustavia asiakkaita koska päätarkoitus on ajaa työväki Klaukkalasta ja Nurmijärveltä töihin Helsinkiin. Lyhyitä matkoja varten on paikallisliikenne

Harvoin toivottavasti Manskulta enää kukaan ottaa U-linjaa, koska muuta tarjontaa on yllin kyllin, mutta Vantaan puolella vielä ja ennen Kehä 1:sta tilanne on toinen. Lippu oikeuttaa käyttämään, joten kyllä se silloin on tietoinen valinta jättää matkustaja(t) pysäkille.
 
Tänään 10.7. aamulla ennen kymmentä olin bussissa linjalla 321 matkalla pohjoiseen päin. Olisin halunnut parin muun kanssamatkustajan kera jäänyt pois kyydistä Ruosilankujan pysäkillä Vihdintiellä. Kuski ajoi kovaa vauhtia ohi pysäkin, vaikka pysähtyy valo paloi. Pääsimme sitten kuitenkin seuraavalla Malminkartanontien pysäkillä pois kyydistä. Tuli muutama sataa metriä ylimääräistä käveltävää.
 
Harvoin toivottavasti Manskulta enää kukaan ottaa U-linjaa, koska muuta tarjontaa on yllin kyllin, mutta Vantaan puolella vielä ja ennen Kehä 1:sta tilanne on toinen. Lippu oikeuttaa käyttämään, joten kyllä se silloin on tietoinen valinta jättää matkustaja(t) pysäkille.
Voi hyvinki olla. Paikkurikuljettaja olen, mutta itse jos kaukoliikennettä ajaisin vaikkapa Klaukkalasta niin en kovin mielelläni pysähtelisi ottamaan HSL alueella matkustajia koska kuten totesit, täällä on aivan hyvä omakin liikenne. Tietenkin pehmopenkit ja matkan nopeus saa monet käyttämään hyväksi näitä U linjoja. Nurmijärveläinen maksaa näistä matkoista jo pelkästään enemmän kuin HSL matkustaja ja heidän takiako matka pitää keskeyttää? Joukkoliikenteen tulee nimenomaan olla kannattava vaihtoehto tarpeettomalle yksityisautoilulle kun vielä kehyskunnista puhutaan. Mutta joo, tekevät väärin jos jättävät matkustajat pysäkille mutta ei tuo omasta mielestäni paheksuttavaa ole. Paikkurikuskit sitten noukkivat omat matkustajansa
 
Viimeksi muokattu:
Määräyksiä ei siis tarvitse noudattaa, jos ei tykkää niistä? Muistanpa tuon seuraavalla kerralla, kun tahdon parkkeerata autoni vaikkapa sopivasti ratikkakiskoille, ottaa kaupasta taskualennuksella jätskin koska eihän nyt kauppias siitä konkurssiin mene ja niin edelleen.

Aika monessa työssä taitaa olla niin, että suorittavan työn tekijä ei laadi työn sääntöjä, vaan on velvollinen noudattamaan työnantajan antamia määräyksiä. Niin tässäkin.

Toivottavasti pysäkille jätetyt matkustajat antavat palautetta Höselille.
 
Kuten sanoin se on väärin jättää pysäkille, mutta onko se sitten hyvien tapojen mukaista pysäyttää U linja jos paikkuribussillakin pääsee saman matkan? Pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään

Yhtälailla voin vaatia invataksia vaikka en ole invalidi. Siinäs odottaa taksin vapautumista se joka sitä oikeasti tarvitsi
 
Kuten sanoin se on väärin jättää pysäkille, mutta onko se sitten hyvien tapojen mukaista pysäyttää U linja jos paikkuribussillakin pääsee saman matkan? Pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään

Yhtälailla voin vaatia invataksia vaikka en ole invalidi. Siinäs odottaa taksin vapautumista se joka sitä oikeasti tarvitsi

Tietysti se on hyvien tapojen mukaista, kun Höseli katsoo parhaaksi tällaista palvelua tarjota.

Jos U-linjojen pääkaupunkiseudun sisäisistä matkoista aiheutuu vähäistä suurempaa haittaa, sitten varmaan pitäisi esittää Höselille, että U-linjasopimukset puretaan.
 
Voi hyvinki olla. Paikkurikuljettaja olen, mutta itse jos kaukoliikennettä ajaisin vaikkapa Klaukkalasta niin en kovin mielelläni pysähtelisi ottamaan HSL alueella matkustajia koska kuten totesit, täällä on aivan hyvä omakin liikenne. Tietenkin pehmopenkit ja matkan nopeus saa monet käyttämään hyväksi näitä U linjoja. Nurmijärveläinen maksaa näistä matkoista jo pelkästään enemmän kuin HSL matkustaja ja heidän takiako matka pitää keskeyttää? Joukkoliikenteen tulee nimenomaan olla kannattava vaihtoehto tarpeettomalle yksityisautoilulle kun vielä kehyskunnista puhutaan. Mutta joo, tekevät väärin jos jättävät matkustajat pysäkille mutta ei tuo omasta mielestäni paheksuttavaa ole. Paikkurikuskit sitten noukkivat omat matkustajansa

Tilanne on jo U-linjojen alkuajoilta ollut samanlainen (Hakuninmaalta busseja vuodesta -88 käyttäneenä, en osaa tosin muiden pääteiden osalta kommentoida). Ohi pyritään ajamaan ( ei toki kaikki kuljettajat), jos vain suinkin on mahdollista. Itse alan harrastajana, nämä maaseutubussit oli poikkeuksia, joiden kyytiin juuri yritin päästä.

Tässä pelataan juuri esim. mainittujen klaukkalalaisten suosiolla, he toivovat nopeampaa yhteyttä, mutta toisaalta HSL maksaa U-liikenteestä ja tarjoaa ne vaihtoehdot reittioppaasakin. Mielestäni siis ihan normaalia linjaliikennettä. Osa busseista voi toki ruuhkassa olla täynnä ja ilman täynnä-valoa voi pysäkillä olevalle jäädä mielikuva tahallisesta ohiajosta.
 
Kuten sanoin se on väärin jättää pysäkille, mutta onko se sitten hyvien tapojen mukaista pysäyttää U linja jos paikkuribussillakin pääsee saman matkan?

Mutta eihän samaa matkaa pääse, vaan U-linjat ajaa eri reittejä kuin HSL-alueen sisäiset linjat. Kaivokselan kohdalla olevalta Hämeenlinnanväylän pysäkiltä menee esimerkiksi HSL-alueen sisäinen bussi vain 30 minuutin välein.
 
Mutta eihän samaa matkaa pääse, vaan U-linjat ajaa eri reittejä kuin HSL-alueen sisäiset linjat. Kaivokselan kohdalla olevalta Hämeenlinnanväylän pysäkiltä menee esimerkiksi HSL-alueen sisäinen bussi vain 30 minuutin välein.

Juuri näin. Vasta kehä 1:n jälkeen tulee valittavaksi linjat 42 ja 43, muuten mennään seutulinjoilla. Kaikki matkustajat eivät tiedä, että U-linjoja saa käyttää HSL:n matkakortilla. Ehkä tätäkin tietämättömyyttä käytetään hyväksi.
 
Kuten sanoin se on väärin jättää pysäkille, mutta onko se sitten hyvien tapojen mukaista pysäyttää U linja jos paikkuribussillakin pääsee saman matkan? Pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään

Ihan yhtä hyvin reittiopas on saattanut antaa sen U-linjan vaihtoehdoksi sen takia, että sillä ehtii sopivasti jollekin vaihtoyhteydelle, joka ei välttämättä kulje kovin tiuhaan. Kyllä kai idea noissa ehdotuksissa on se, että ne normaalissa liikennetilanteessa myöskin toteutuvat? Minusta se on aikamoista itsekkyyttä ja omien hommiensa muka helpottamista, jos ajellaan pysäkkien ohitse.
 
Ihan yhtä hyvin reittiopas on saattanut antaa sen U-linjan vaihtoehdoksi sen takia, että sillä ehtii sopivasti jollekin vaihtoyhteydelle, joka ei välttämättä kulje kovin tiuhaan. Kyllä kai idea noissa ehdotuksissa on se, että ne normaalissa liikennetilanteessa myöskin toteutuvat? Minusta se on aikamoista itsekkyyttä ja omien hommiensa muka helpottamista, jos ajellaan pysäkkien ohitse.

Juuri näin.
Itse olen sen verran "itsekäs" joukkoliikenteen käyttäjä että aivan varmasti pysäytän sen ensimmäisen pysäkille osuvan bussin jolla pääsen sinne mihin olen menossa -enkä välitä onko se uu vai öö -bussi.

Lisäksi, arvoisat pysäkin ohi ajavat minäminä -kuskit: Oletteko mahdollisesti ottaneet huomioon sitä, että sillä pysäkillä kättään heiluttavalla matkustajalla saattaa olla menossa viimeiset minuutit vaihtoajasta (kaikilla ei ole kausikorttia, yllätys!) ja kun porhallatte pysäkin ohi saatatte aiheuttaa sen, että v***uuntunut matkustaja joutuu vielä mahdollisesti pitkänkin odotuksen lisäksi maksamaan uudesta matkasta?

Mutta ei se mitään, pääasiahan on että kuski pääsee minuutin nopeammin päätepysäkille ja tupakkitauolle...
 
Itse kannatan pikavuorojen palauttamista Hämeenlinnanväylälle. Silläkin uhalla että ne aiheuttavat sekaannusta ja kaaosta poikkeavalla pysähtymiskäyttäytymisellä. On matkustajan henkilökohtainen voivoi jos hyppää pikavuoron kyytiin joka ei vaikka pysähdy ennen Kehä ykköstä mentäessä Helsingistä maalle päin. Ja toisekseen _luulisi_ että nykyisiin näyttöihin olisi kohtuullisen helppoa lisätä näkyviin se missä ensimmäinen poistumispysäkki sijaitsee näin niikun esimerkkinä. Joku vastuuhan pitäisi matkustajallakin olla kun hän valitsee reittiä itselleen.
 
Ja toisekseen _luulisi_ että nykyisiin näyttöihin olisi kohtuullisen helppoa lisätä näkyviin se missä ensimmäinen poistumispysäkki sijaitsee näin niikun esimerkkinä. Joku vastuuhan pitäisi matkustajallakin olla kun hän valitsee reittiä itselleen.

Kyllä sinne kyytiin eksyy aina joku juoksija, joka vasta bussiin päästyään ja matkan jo edettyä alkaa ihmettelemään että minne se bussi onkaan menossa, ja pahoittaa mielensä kun ei pääsekään haluamalleen pysäkille. Olihan noissa X-vuoroissa aiemminkin iso "pikavuoro"-kyltti tuulilasilla, mutta eipä auttanut.
 
Takaisin
Ylös