Kuljettajien toiminta

Kuten sanoin se on väärin jättää pysäkille, mutta onko se sitten hyvien tapojen mukaista pysäyttää U linja jos paikkuribussillakin pääsee saman matkan? Pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään

On.

HSL:n on halunnut ostaa U-liikennöitsijältä mahdollisuuden käyttää U-linjaa. Liikennöitsijä on tällaisen palvelun halunnut myydä HSL:lle. Asiasta on tehty sopimus, johon kumpikin on sitoutunut. Jos sitten jokin kuljettajantollo katsoo asiakseen kävellä tämän sopimuksen ylitse, se on ensinnäkin sopimusrikkomus ja toisekseen peruste myös kuljettajaan kohdistuville kurinpitotoimille.

U-liikenne on olemassa nimenomaan muuta liikennettä täydentävänä liikenteenä, ja ajatus siitä että sen käyttö olisi jollain tavalla hyvien tapojen vastaista, on tavattoman koominen.
 
PL:n telivolvo ajeli tänään noin klo 15 linjalla 50 Pasilasta itäänpäin. Kuljettajalla oli kova luotto muiden kykyyn ennakoida hänen toimintansa. Hän ei käyttänyt suuntamerkkiä pysäkille mennessään, pysäkiltä lähtiessään, kääntyessään kadunkulmissa, eikä vaihtaessaan kaistaa.
 
Tänään 10.7. aamulla ennen kymmentä olin bussissa linjalla 321 matkalla pohjoiseen päin. Olisin halunnut parin muun kanssamatkustajan kera jäänyt pois kyydistä Ruosilankujan pysäkillä Vihdintiellä. Kuski ajoi kovaa vauhtia ohi pysäkin, vaikka pysähtyy valo paloi. Pääsimme sitten kuitenkin seuraavalla Malminkartanontien pysäkillä pois kyydistä. Tuli muutama sataa metriä ylimääräistä käveltävää.

tätä kuskien oleellisen työtehtävän laiminlyöntiä tapahtuu tosiaan vähän liian usein. Ihmettelen itsekin kun pysähtymisnappia on painettu riittävän ajoissa.
 
PL:n telivolvo ajeli tänään noin klo 15 linjalla 50 Pasilasta itäänpäin. Kuljettajalla oli kova luotto muiden kykyyn ennakoida hänen toimintansa. Hän ei käyttänyt suuntamerkkiä pysäkille mennessään, pysäkiltä lähtiessään, kääntyessään kadunkulmissa, eikä vaihtaessaan kaistaa.

Muutamassa telivolvossa on merkkiäänien (vilkut, varoitukset) kaiutin hiljennetty tai hiljentynyt jostain syystä.
 
Tänään oli "erittäin hyvä asiakaspalvelua" linjalla 531:
Olin juoksemassa pysäkille kun huomasin että bussi on tulossa minuutin etuajassa. Kuljettaja kyllä huomasi, mutta ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen; hän irrottaa kädet ratista ja alkaa levittelemään käsiään, lisää vauhtia ja kaasuttaa ohi. Ja tuossa bussi olisi vielä aivan normaalisti ehtinyt pysähtyä pysäkille, mutta ilmeisesti vain kiusaamisen ilosta teki tuon. Siinä käsiä levitellessään meinasi vielä ajaa paria suojatietä ylittänyttä henkilöä päin.
 
Jos kuljettaja palvelee auton kyydissä jo olevia matkustajia, niin silloin on hyvää asiakaspalvelua heitä kohtaan jos kuljettaja ei odota pysäkille juoksijoita. tämä on kieltämättä monimutkaisempi kysymys. Joskus näkee että joku on yli 50 metrin päässä pysäkistä ja kuljettaja jää odottamaan juoksijaa. Se on kyllä väärin että 50 matkustajaa istuu odottamassa kun yksi juoksee.

Aikaanaan kun 39 lähti Kampin metroaseman edestä, niin lähdöstä ei usein tahtonut tulla mitään kun juoksijat huotioivat 100 metrin päässä ja bussi odotti, kun tämä juoksija sitten sähläsi lippunsa kanssa niin samassa seuraava juoksija taa s huitoo kuskille.

Elielinaukiolla juoksijoilla on ihmekäsitys kun bussi on peruuttanut 5 metriä, niin silloin pitäisi vielä päästä kyytiin.
 
Salomaan kanssa samaa mieltä ja tuo on ihan HSL antama ohjeistuskin että jos aikataulu ilmoittaa lähtöajan olevan nyt ja joku vielä juoksee yli 50m päässä tai auto on jo irtautunut laiturista niin ei enää odoteta. Se että kaikki mattimyöhäiset odotetaan niin ei ole nimenomaan reilua näitä kohtaan jotka tulivat ajoissa pysäkille/laiturille. Jos irtaudutaan jo 3 minuuttia myöhässä laiturista niin yleensä ollaan keskivaiheessa matkaa 5-7min myöhässä ja noukitaan jo seuraavan bussinkin matkustajia. Seurauksena tuulilasikuorma ja lisää myöhästymistä matkaan
 
Viimeksi muokattu:
Muutamassa telivolvossa on merkkiäänien (vilkut, varoitukset) kaiutin hiljennetty tai hiljentynyt jostain syystä.

Joo ei ole Volvoissa enää vilkkurele naksutellut kohta 20-vuoteen. 2002 tuli can-väylä autoihin 8700-mallin myötä
 
Muutamassa telivolvossa on merkkiäänien (vilkut, varoitukset) kaiutin hiljennetty tai hiljentynyt jostain syystä.

Ainakin Transdevin 500-sarjan Volvoissa ääni muutettiin lähes olemattomaksi mm. kun luukku auki merkkivalo huusi turhia hälytyksiä.
 
Runkolinjat 500 ja 510 ovat uusi juttu vielä tänään 12.8.2019, ja muutaman hetken tästä eteenkin päin. Huomasin, että osa molempien mainittujen linjojen busseista pysähtyi Paciuksenkaaren pysäkillä - turhaan. Pysäkkihän ei ole runkolinjojen käytössä.
 
Pikkubussi 201 pysähtyy Pitäjänmäen asemalle. Matkustajat pyrkivät sisään, mutta ovi vaan ei aukea. Auto seisoo jonkin aikaa pysäkillä - lähtee sitten kohti Leppävaaraa. Ihan tyhjänä. Mikäköhän mahtaa olla tämän teatterin nimi ? Minulla ainakin meni yli hilseen touhu, vaan löytyykö tällaisellekin joku looginen selitys ? (tänään klo 17:05)
 
tätä kuskien oleellisen työtehtävän laiminlyöntiä tapahtuu tosiaan vähän liian usein. Ihmettelen itsekin kun pysähtymisnappia on painettu riittävän ajoissa.

Kannattaa kysäistä, että akuankastako olet ajokorttisi leikannut. Muistaa taas vähän aikaa olla kunnolla.
 
Kannattaa kysäistä, että akuankastako olet ajokorttisi leikannut. Muistaa taas vähän aikaa olla kunnolla.

Onneksi asiakkailta ei edellytetä mitään käytöstapoja ja niistä ei voi mihinkään laittaa palautetta :lol: Tai no Radio Suomi ja Kansanradio, maan paras viihdeohjelma.
 
Takaisin
Ylös