Kuljettajien toiminta

h61T Rautatientoriin klo 16.24 Tapaninkylästä. Bussina PL 2826.

Pukinmäen Mäkkärin lähellä, Pukinmäenkaaren/Käskynhaltijantien kohdalla linjan 61/T Kehä I-osuuden jälkeen, kuski ajoi oikeanpuolimmaisella kaistalla vaikka hänen olisi pitänyt pysyä vasemmalla tulevan käännöksen takia.

Käännöksen kohdalla hän kääntyi oikeanpuolimmaiselta kaistalta vasemmalle, joka aiheutti jonkunmoisen vaaratilanteen, koska vasemmalla kaistalla oli liikennettä yllin kyllin. Onneksi vasemmalla kaistalla olevat autoilijat ymmärsivät pysähtyä ja he antoivat huolimattoman kuskimme kääntyä vasemmalle.

Loppuosa matkasta sujui rallin sekä huolimattoman ajon merkeissä. Ei näin.
 
Viimeksi muokattu:
h61T Rautatientoriin klo 16.24 Tapaninkylästä. Bussina PL 2826.

Pukinmäen Mäkkärin lähellä, Pukinmäenkaaren/Käskynhaltijantien kohdalla linjan 61/T Kehä I-osuuden jälkeen, kuski ajoi keskikaistalla vaikka hänen olisi pitänyt pysyä vasemmalla tulevan käännöksen takia.

Käännöksen kohdalla hän kääntyi keskikaistalta vasemmalle, joka aiheutti jonkunmoisen vaaratilanteen, koska vasemmalla kaistalla oli liikennettä yllin kyllin. Onneksi vasemmalla kaistalla olevat autoilijat ymmärsivät pysähtyä ja he antoivat huolimattoman kuskimme kääntyä vasemmalle.

Loppuosa matkasta sujui rallin sekä huolimattoman ajon merkeissä. Ei näin.

Kyseisellä pätkällä on neljä kaistaa. Tarkoitatko keskikaistalla suoraan menevien kaistaa vai toista vasemmalle kääntyvää kaistaa?

Edit. ajattelin väärään suuntaan. Missä kohdassa kaksikaistaista tietä on keskikaista?
 
Kyseisellä pätkällä on neljä kaistaa. Tarkoitatko keskikaistalla suoraan menevien kaistaa vai toista vasemmalle kääntyvää kaistaa?

Edit. ajattelin väärään suuntaan. Missä kohdassa kaksikaistaista tietä on keskikaista?

Siis joo, oikeanpuolimmaisella. Muistin väärin, että olisi ollut kolmekin kaistaa.
 
4.10. Linja h16, Lähtö 17:10 Korkeasaaresta:

Koko Kulosaaren lenkki paukuteltiin melkeinpä kaikki hidastustöyssyt siihen malliin että kirjaimellisesti pompimme penkeissämme...päiväkotiryhmän lapsoset tosin naureskelivat ja ottivat ilon irti :)
 
Olin Mustikkamaalla odottamassa linjan 16 bussia klo 12:10 lähdölle, kuten muutama muukin. Ei kuulunut bussia, lähdin sitten kävelemään Isoisänsillalle, jossa näin linjan 16 Korkeasaariteipein olevan bussin ajavan kohti Herttoniemeä. Olikohan tämä se odottamani bussi vai seuraava, siitä ei havaintoa. Kiirettä pitää jokatapauksessa tuommoisena päivänä kuin tänään, kun Korkeasaaressa ei ollut pääsymaksuja.
 
Läksin äsken Elielinaukiolta linjan 321 bussiin. Noin klo 21.55 ja auto oli Nobinan 1108. Kuljettaja ajoi rauhallisesti, jarrutti hyvin pehmeästi ja vastaavasti lähti pysäkeiltä ilman pienintäkään nykäystä. Harvoin saa kokea näin rauhallista ja asiallista ajoa. Vaikka olisi linja aikataulustaaan jäljessä niin matkustajana pitäisin pienempänä pahana rauhallista ja turvallista kyytiä.
 
Läksin äsken Elielinaukiolta linjan 321 bussiin. Noin klo 21.55 ja auto oli Nobinan 1108. Kuljettaja ajoi rauhallisesti, jarrutti hyvin pehmeästi ja vastaavasti lähti pysäkeiltä ilman pienintäkään nykäystä. Harvoin saa kokea näin rauhallista ja asiallista ajoa. Vaikka olisi linja aikataulustaaan jäljessä niin matkustajana pitäisin pienempänä pahana rauhallista ja turvallista kyytiä.

Rauhallista saa olla, kunhan on etenevää. Alle nopeusrajoitusten ajamista en ymmärrä. Siihenkin törmää ajoittain ja on todella ärsyttävää.
 
Rauhallista saa olla, kunhan on etenevää. Alle nopeusrajoitusten ajamista en ymmärrä. Siihenkin törmää ajoittain ja on todella ärsyttävää.

Pyöreä nopeusrajoitusmerkki luetaan suurin sallittu nopeus. Merkki siis ilmoittaa maksiminopeuden, joka on luvallinen. Auton nopeus voi olla sitä alhaisempi eikä se ole ongelma. Harvoin aikataulu sallii että se olisi 20-30km/h alempi.
 
Pyöreä nopeusrajoitusmerkki luetaan suurin sallittu nopeus. Merkki siis ilmoittaa maksiminopeuden, joka on luvallinen. Auton nopeus voi olla sitä alhaisempi eikä se ole ongelma. Harvoin aikataulu sallii että se olisi 20-30km/h alempi.

Tässä päästään iäisyys kysymykseen ja varsinkin suomalaisten eristyispiirteisyyteen siitä, että alhaiset nopeusrajoitukset parantavat turvallisuutta ja lisäävät joukkoliikenteen matkustajia.

En ole kertaakaan, kuullut näissä asioissa mainitun, että nopeusrajoitusten iänikuisten alentamisten uhrina ovat myös linja-autot. Etenkin Mannerheimintiellä, tehtyjä perusteltiin yksityisautoilun ja päästöjen vähentämisellä. Muistutan myös siitä, että tien välityskyky on olennaisesti pienempi 40 km/h rajoituksella kuin 50 km/h. Lisäksi valojen säätöä ei havaintojeni mukaan ole toteutettu alemmalle nopeustasolle (tosin ei ollut ennenkään). Väittäisin, että ruuhkaisuus myös lisää bussikaistan väärinkäyttöä, mitä jo nykyisellään tapahtuu hyvin paljon.
 
Tässä päästään iäisyys kysymykseen ja varsinkin suomalaisten eristyispiirteisyyteen siitä, että alhaiset nopeusrajoitukset parantavat turvallisuutta ja lisäävät joukkoliikenteen matkustajia.

En ole kertaakaan, kuullut näissä asioissa mainitun, että nopeusrajoitusten iänikuisten alentamisten uhrina ovat myös linja-autot. Etenkin Mannerheimintiellä, tehtyjä perusteltiin yksityisautoilun ja päästöjen vähentämisellä. Muistutan myös siitä, että tien välityskyky on olennaisesti pienempi 40 km/h rajoituksella kuin 50 km/h. Lisäksi valojen säätöä ei havaintojeni mukaan ole toteutettu alemmalle nopeustasolle (tosin ei ollut ennenkään). Väittäisin, että ruuhkaisuus myös lisää bussikaistan väärinkäyttöä, mitä jo nykyisellään tapahtuu hyvin paljon.

Nopeuden alentaminen lisää turvallisuutta, tämä on todettu monessa tutkimuksissa. Kun nopeus on alempi niin törmääminen toiseen ajoneuvoon tai jalankulkijaan aiheuttaa vähemmän vahinkoja. Mutta kun joku fanaattinen yksityisautoilija on saanut päähänsä että nopeuden alentaminen ei lisää turvallisuutta niin ei hän siitä luovu.

alkuperäinen toteamus oli alhainen ja turvallinen ajonopeus. Jos 50 km/h alueella kuljettaja ajaa 60km/h tai 40 km /h niin eiköhän täällä Joukkoliikennefoorumilla kannattaisi olla yhtä mieltä siitä, että 40 km /h on parempi.
 
Jos 50 km/h alueella kuljettaja ajaa 60km/h tai 40 km /h niin eiköhän täällä Joukkoliikennefoorumilla kannattaisi olla yhtä mieltä siitä, että 40 km /h on parempi.

50 km/h on edellä mainitussa tapauksessa kuitenkin kaikkein paras edellyttäen että mikään ulkoinen tekijä (huono sää, liikenteen ruuhkaisuus yms) ei tätä estä. Myös asiakkailla (=matkustajilla) on oikeus päästä perille ripeästi MUTTA turvallisesti. Pelkkä aikataulun löysyys ei ole mielestäni peruste hidasteluun, kuten usein käyttämälläni 97V:llä joskus Itäväylällä (bussi ajaa neljääkymppiä kun rajoitus 60 km/h) vaikuttaisi matkustajan näkökulmasta tapahtuvan.
 
Viimeksi muokattu:
50 km/h on edellä mainitussa tapauksessa kuitenkin kaikkein paras edellyttäen että mikään ulkoinen tekijä (huono sää, liikenteen ruuhkaisuus yms) ei tätä estä. Myös asiakkailla (=matkustajilla) on oikeus päästä perille ripeästi MUTTA turvallisesti. Pelkkä aikataulun löysyys ei ole mielestäni peruste hidasteluun, kuten usein käyttämälläni 97V:llä joskus Itäväylällä (bussi ajaa neljääkymppiä kun rajoitus 60 km/h) vaikuttaisi matkustajan näkökulmasta tapahtuvan.

On parempi että bussi tasaa aikataulua linjalla. silloin ajaa hiljempaa kuin rajoitus sallii, mutta vastaavasti autoa ei tarvitse seisottaa tyhjäkäynnillä tasauspysäkillä. Tämä on myös matkustajien. kaluston ja ilmaston kannalta parempi ratkaisu.
 
Pelkkä aikataulun löysyys ei ole mielestäni peruste hidasteluun, kuten usein käyttämälläni 97V:llä joskus Itäväylällä (bussi ajaa neljääkymppiä kun rajoitus 60 km/h) vaikuttaisi matkustajan näkökulmasta tapahtuvan.

Juurikin näin. Ja tässä on ongelmana et saatetaan hidastaa takana tulevan bussin kulkua. Ohitus on lähes mahdottomuus kun seuraava pysäkki, jossa voi joutua pysähtymään voi tulla piakkoin, jolloin ei välttämättä ehtisi ohittamaan. Sillä takana tulevalla voikin olla kireempi aikataulu. Tätä on juuri saanut huomata mainitsemallasi Itäväylällä, jossa 97V etanoi edessä kun taas 841-843 pitäisi päästä ajaa lähelle suurinta sallittua.
 
Takaisin
Ylös