Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Otsikkoon liittyen yksi asia on minua ihmetyttänyt bussiliikenteessä pk-seudulla. Tämä ei ole siis moite, kyseessä voi olla myös ohjeistus. Raideliikenteessä jos tapahtuu jotain poikkeavaa, yksinkertaisesti vaikka juna seisoo hetken, niin kuljettaja kuuluttaa tästä. Samoin raitiovaunun kuljettaja kuuluttaa tarvittaessa. Metron kuljettajan en ole kuullut kuuluttajan. Käytän toisaalta metroa harvoin. Linja-autoa käytän usein, mutta vain yhden kerran olen kuljettajan kuullut kuuluttavan. Aihe oli se, että hän pahoitteli ajaneen harhaan. Tätä on sattunut omalle kohdalleni muutamia kertoja, mutta vain siis tämän yhden kerran kuljettaja on kertonut mitä tapahtui. Tyypillisempi esimerkki on täpötäysi bussi, joka nyt korona-aikana on harvinaisuus. Ihmiset tuppautuvat etuoven ja keskioven väliin käytävälle. Usein keskiovelta takaovelle olisi väljää käytävällä. Kukaan ei liiku ennen kuin joku matkustajista ottaa tilanteen haltuun. Näitä tapahtui useasti. Onko kuljettajia ohjeistettu, että ei kuuluteta vai mistä on kysymys?
Ohjeistusta ei varmaan ole, tai no riippuu linjasta ja firmasta aika paljon. Itse tykkään kuuluttaa esimerkiksi juurikin välipistepysäkeillä seisomiset ja lentokentällä terminaalit (silloin joskus kun niitä oli kaksi ja matkustajia oli), mutta ongelmia aiheuttaa yleensä hyvin huonot kuulutuslaitteet. Mikrofonit ainakin edustamani yhtiön kalustossa ovat vanhemmissa autoissa hyvinkin huonot ja kun mikrofoni nappulaa painaa, niin kuuluu vaan vinkumista. Uudemmissa autoissa kuulutuslaitteisiin on hieman panostettu, mutta jos ne lakkaavat toimimasta, niin ei niitä enää korjata. Kuljettajan ensisijainen työtehtävä ei kuulemma ole kuuluttaminen kun joskus asian otin puheeksi.
Olen nähnyt saman ilmiön silloin tällöin. Tekevät sen jotta kuljettajan läheisyydessä ei olisi kohtaamista. Mutta koska kuljettajat käyttäytyvät eri tavalla, niin herää kysymys, mikä on ohjeistus asiassa. Nopeammin saadaan matkusjat sisään kun oranssin bussin molemmat ovet ovat auki.
Sanotaanko näin että ammattikuljettajillekin sattuu virheitä mutta paljon harvemmin. Kuitenkin ne bussien, taksien, rekkojen, kuorma-autojen jne. töppäykset pääsevät aina lehteen vaikka ko. kuljettajalla olisi 20 vuoden ajokokemus ja viimeisestä liikennevirheestä vuosiaLuulisi että ammatikseen ajava ei tekisi näin raskaan sarjan töppäystä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bfa07e65-59f4-4ba1-ba21-fbeb0a116bf8
Uutisen tekstissä puhutaan Helsingin Bussiliikenteestä ja linjasta 614, mutta videolla näkyy olevan Pohjolan Liikenteen auto linjalla 65.
Ja tässä tapauksessa kun bussi jäi vielä toisen taakse oltaisiin päästy liikkeelle nopeammin. Nyt sitten heti lähtiessä tulivat punaiset valot eteen.
Myös tänään linjalla 200 Nobinan autossa 1152 kuljettaja ei päästänyt etuovesta sisään. Ilmeisesti sitten kuljettaja saa päättää itse mistä ovista autoon pääsee sisään. Etuoven kiinni pitäminen on kyllä runkolinjan perusideaa vastaan.
Ei saa päättää, vaan ohjeen mukaan myös etuovi on avattava. Palautetta menemään vaan!
Jos toimii usein vastoin työnantajan ohjeita ei ole kauan kuljettaja.Kuljettaja on auton herra ja hän päättää miten toimitaan