Kuljettajien toiminta

Kuljettaja on auton herra ja hän päättää miten toimitaan

Heh. Kuskin duunia on auton siirtäminen paikasta toiseen aikataulun mukaisesti ja toimia kuin työnantaja ohjeistaa ja määrää. Bussin herrat istuvat jossain aivan muualla kuin ratin takana. Jos eivät pelisäännöt maita, aivan varmasti löytyy joku, jolle maittaa.
 
Heh. Kuskin duunia on auton siirtäminen paikasta toiseen aikataulun mukaisesti ja toimia kuin työnantaja ohjeistaa ja määrää. Bussin herrat istuvat jossain aivan muualla kuin ratin takana. Jos eivät pelisäännöt maita, aivan varmasti löytyy joku, jolle maittaa.

nyt koronan myötä kun kuljettajia on lomautettu ja irtisanottu niin ehkä löytyykin, mutta muutenhan varsinkin pk-seudun bussiliikenne on kärsinyt vuodesta toiseen kuljettajapulasta. Nimenomaan asiansa osaavista kuljettajista... Mista lie sitten johtuu.
 
nyt koronan myötä kun kuljettajia on lomautettu ja irtisanottu niin ehkä löytyykin, mutta muutenhan varsinkin pk-seudun bussiliikenne on kärsinyt vuodesta toiseen kuljettajapulasta. Nimenomaan asiansa osaavista kuljettajista... Mista lie sitten johtuu.

Pääsyy lienee se, että kuljettajan työ on raskasta.
 
Luultavasti pakkasella etuovi ei ole toiminut, näitä käy välillä.
Turha noita matkustajana liikaa miettiä, ei varmaan vaivaakaan ole tullut.
Totta on että monet ammattikuljettajat ovat siirtyneet muihin hommiin, ja useimmat ketkä alaa kokeilevat lopettavat vuoden parin päästä.
Miksi ajaa tauotta pitkää päivää kun saman palkan saa puolet vähemmällä duunilla.
Suurin syy mielestäni on alan surkeat työehtosopimukset joita ahneet liikennöitsijät käyttävät surutta hyväksi.
Varmaan vähän paransi oltavia stadissa kun HSL alkoi sakottaa myöhästyneistä lähdöistä?
Vielä jos laittavat työ/lepoajat kuntoon (ei tule tapahtumaan) niin ammattikuskeja alkaa löytyä.
 
Mistäs ne huonot työehtosopimukset johtuvat ? Muistan että jossain vaiheessa kirjoiteltiin kuljettajien oloista täällä, mutta ei ihan sytyttänyt se keskustelu silloin kaikkia. Ehkä kuljettajien työoloista ja palkkauksesta voi tehdä oman viestiketjun, ellei sitten ole jo.
 
Mistäs ne huonot työehtosopimukset johtuvat ?

Yleisellä tasolla puhuttaessa valtaosin huonosta järjestäytymisasteesta (ei se Loimaan kassa niitä neuvottele...) ja munattomasta edunvalvonnasta. On myös huomioitava että valitettavasti työntekijätkään eivät aina muista että mitä enemmän porukkaa ammattiiittoon kuuluu sitä vahvempi mandaatti liitolla on ei pelkästään TES -neuvotteluissa vaan muissakin neuvottelutilanteissa. Eli alasta riippumatta myös työntekijäpuolella on ainakin toisinaan peiliin katsomisen paikka.
 
Tuosta heräsi kysymys, kun liikennöitsijöitä HSL- alueella on useita, niin kuuluvatko kuljettajat moneen eri liittoon ?
Mutta muistan kyllä joitakin aikoja taaksepäin, kyllähän kait esim AKT oli vahva edunajaja.
 
Tuosta heräsi kysymys, kun liikennöitsijöitä HSL- alueella on useita, niin kuuluvatko kuljettajat moneen eri liittoon ?
Mutta muistan kyllä joitakin aikoja taaksepäin, kyllähän kait esim AKT oli vahva edunajaja.

AKT lienee se mihin suurin osa kuuluu. Sitten on ainakin JHL ja Jyty. Paljon on myös niitä jotka eivät liittoon kuulu ollenkaan.
 
Tänä aamuna matkustaja painaa ajoissa linjalla 51 Näyttelijäntiellä Stop-nappia halutessaan poistua Thalian-aukion pysäkillä. Kuljettaja ajaa ohi ja edelleen on ohittamassa Aino Acktentien pysäkkiä. Matkustajaa huutaa tahdosta poistua kuljettajalle ja sitten kuljettaja pysäyttää.

Eihän tuo nyt suuri ongelma ole tervejalkaiselle, mutta tämän oleellsien työtehtävän "unohtaminen" esiintymistiheys o n liian suuri.

En muuten tiedä mistä johtuu kun tässäkin bussissa oli alle 10 matkustajaa ja Lassilassa ja Pohjois-Haagassa hyvin rauhallinen liikenne.
 
Kuunteleppa ens kerralla soiko summeri, melko usein osa pysäkkinappuloista ei toimi.
Matkustajahan ei tätä tiedä.
Mahdollista myös että kyseisessä bussissa on matkustajille nähtävissä iso pysähtyy valo mutta ohjaamossa pieni pysäkin merkkivalo jota auringonvalossa hyvin vaikea nähdä.
Tämä on varmaan se yleisin.
Tottakai myös kuski tekee virheitä, kokoajan tapahtuu ja hälinässä ei huomaa pysähtyä.
 
Kaksi kuljettajaa töppää yhtäaikaa, vai töppääkö ?

Odotamme Samarian pysäkillä autoa 224. Sieltähän se risteyksen valoista tulee yhdessä peräkkain 213:n kanssa. Emme anna minkäänlaista merkkiä 213:n kuljettajalle, mutta siitä huolimatta hän pysähtyy pysäkille. Samalla 224 vetää ajokaistaa pitkin ohi ja en saa sitä pysäytettyä huitomalla 213:n edestä ja takaa.

Jos Samaria ei ole tasauspysäkki, niin tässä ylimääräinen kohteliaisuus oli haitallista. Mutta myös harvinaista nykyään aiemmin esiintynyt ongelma, että kuljettaja ei varmista että pysäkillä voi olla kyytintulijoita, silloin kun pysäkillä on toinen auto. Seuraava 224 tuli 25 minuutin kuluttua. Pakkasilla olisi voinut ottaa vähän kuuppaan.
 
Tänään noin puoli 8 aikaan aamulla, 37 kuljettaja oli vetänyt liinat kiinni talontien pysäkillä kohti keskustaa tuntemattomasta syystä ja käytävällinen matkustajia ollut kumossa, yksi matkustaja ainakin oli loukannut itsensä pahemmin, toinen matkustaja oli avustanut henkilön ulos bussista.
 
Nyt oli kyllä kärttyinen nainen Scanian ratissa. Olin tulossa töistä kotiin linjalla 411 ja valitti siitä etten viittonut ollenkaan vaikka käsi oli pystyssä varmaan 3 sekuntia. Oletin kun hänellä oli vilkku päällä pysäkille tullessa, että tämä on ilmiselvä juttu. Pysäkillä hän avaa ainoastaan taka-ovet ja aukaisee 5 sekuntia myöhemmin etu-oven ja valittaa siitä etten pysäyttänyt bussia. Sanoin hänelle, että "taivastako katselit". Ehdottomasti lähtee palautetta HelB:lle.
 
77 / PL 408, 10.9. Klo 15:46 Kurvista Jakomäen suuntaan

Istun paraikaa bussissa ja ystävällinen naiskuljettaja tervehtii ja toivottaa viikonloput poistuville matkustajille.
 
Pääsin tänään kyytiin 59 -linjan bussiin, vaikka HSL -sovellus temppuili, eikä näyttänyt lippua. Naiskuljettaja sekin
 
Takaisin
Ylös