Länsi-Helsingin raitiotie

Vihdintien ratikka korvaa yhteyden Haagan ympyrältä keskustaan ja linjan 59 jatke korvaa loput. Sen sijaan että linjasta 30 tehtäisiin ratikan liityntälinja, se vain napsaistaan linjaan 59 kiinni.

Tuossahan on aivan luokaton palvelutaso matkoilla keskustasta Konalaan. A-junaa ja bussia 59 ei pysty synkronoimaan keskenään Pitäjänmäen asemalla, 59 ei pysty saapumaan Pitäjänmäen asemalle täsmällisesti saapuessaan Herttoniemen aseman suunnasta vaan saapuu miten sattuu, Pitäjänmäen asemalla ei ole mitään palveluita, joita käyttää vaihdon yhteydessä ja Pitäjänmäen asemalla ei ole edes lämmintä odotustilaa. Käytännössä siis odotetaan vaakasuoraan satavassa lumisateessa bussia 14 minuuttia.

Jos taas vaihtaa Vihdintien raitiotiestä linjalle 59, raitiovaunu on hitaampi kuin bussi ja pitää samalla tavalla odottaa sään armoilla ilman palveluja, vaikka hyvällä tuurilla raitiovaunun ja bussin saa ehkä synkronoitua.
 
Viimeksi muokattu:
A-junaa ja bussia 59 ei pysty synkronoimaan keskenään Pitäjänmäen asemalla
Ei ole ollenkaan mahdotonta, että 59:lle tulisi junien kanssa synkronoitu vuoroväli ruuhkan ulkopuolella. Nykyinen 10-15 minuuttia arkisin ja lauantaisin muuttuisi siis junan 10 minuutin vuoroväliksi. Ruuhka-ajan 7-8 minuutin vuorovälistä voisi taas sanoa, että odotusajat ovat melko lyhyet riippumatta siitä, onko edellinen 59 juuri lähtenyt pysäkiltä. Eipä se siltikään ole mitenkään ideaalia toki. Aikanaan ehdotettu 59B ratkaisisi ongelman. Jos 59:n vuoroväli säilyisi 10 minuutissa ruuhka-aikana, ja Herttoniemi–Pajamäki/Konala-reitillä kulkisi apulinja myös 10 minuutin vuorovälillä, synkronointi onnistuisi edelleen.
ja Pitäjänmäen asemalla ei ole edes lämmintä odotustilaa
Sanoisin että tämä on mainitsemistasi asioista se isompi ongelma, ja huonosti toteututtu ympäri HSL-aluetta. HSL:llä on visio vaihdollisten yhteyksien lisäämisestä mutta kunnilla tai HSL:llä ei tunnu olevan mitään ideaa, miltä hyvän vaihtopaikan kuuluisi näyttää.
 
Takaisin
Ylös