Keskustassa on, tai ainakin ennen näivettymistä oli, muutama niin vilkas suojatie, että siellä ei ilman valoja pääsisi autot ja ratikat etenemään, mutta muilta osin valoja voisi mun mielestä aika rankalla kädellä vähentää. Tiedän, että valoja perustellaan usein liikenneturvallisuudella, mutta tekisi mieli testata tuotakin muutamassa risteyksessä ihan käytännössä. Aiemmin liikennevaloista eivät piitanneet fillarit, nyt tuohon voidaan lisätä vielä skuutit, ja molempien määrät ovat kasvaneet reippaasti. Mahtaisiko se kokonaisuus oikeasti muuttua onnettomuusalttiimmaksi, jos ne valot vaan otettaisiin pois eli niistä ei tarvitsisi kenenkään piitata mutta kaikkien pitäisi vähän varoa toisiaan?
Minua ainakin hirvittäisi se meno. Liikenneympyröissäkään ei osata ajaa. Sörnäisten rantatiellä oli lähes pari vuotta liikenneympyrä. Seurasin liikennettä sen viimeisinä viikkoina. Ympyrään keskustasta Hakaniemeen kulkevat jatkuvasti pysähtyivät väistämään kärkikolmion takaa Kalasataman suunnasta keskustaan ajavia. Tunnin aikana ne harvat, jotka eivät pysähtyneet väistämään ympyrään pyrkijöitä, saivat kärkikolmion takaa tulevilta torven soittoa. Yksikin autoilija pääsi jatkamaan kulkuaan ympyrässä vasta, kun siviilipoliisi jäi noudattamaan kärkikolmiota. Itseäni suoraan sanoen ****ttaa nykyisin ajaa esimerkiksi liikenneympyröihin, kun jos ympyrässä on vähänkään enemmän autoja ja ei heti pääse liittymään, niin sitten alkaa takana torvet soida, ihan kuin se olisi minun vika, että ympyrässä on paljon autoja. Tämä ainoastaan Helsingissä. Oma lukunsa on suoraan eteen tunkevat, joiden takia ympyrässä joutuu jarruttamaan.
Toinen esimerkki kärkikolmion noudattamattomuudesta löytyy John Stenbergin rannan ja Hakaniemenrannan liittymästä, jossa jatkuvasti soi torvet. Ja on tuosta muuan konstaapelin twiitti iltapäivälehtiinkin päässyt, kun kärkikolmion takaa ajetaan aivan pokalla poliisin eteen.
Kolmas esimerkki viimeisen kuukauden osalta on, kun Pohjoisrannassa valot olivat vilkulla, johtuen valtiovierailusta. Pohjoisrannassa porukalla ylitimme suojatietä (4 kaistan ylitys) ja 2. kaistan kohdalla kuljimme ja 3. ja 4. kaistaa ylittävät ajoivat pokalla. Yksi autoilija painoi vain kaasua, kun oli metrin-kahden päässä ylittäjistä.
Yksinkertaisesti, jos on useampi kaistaisia katujen risteyksiä tai niillä suojateitä, eivät ihmiset vain malta noudattaa lakia. Tämä on valitettavaa, mutta ihmisillä on aina hirveä kiire ja siinä tarpeeksi syytä jättää noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
Tiedän, että liikennevalot hidastavat käytännössä aina liikennettä. Se näkyy joka toimivuusmallissa. Ihan mikä tahansa risteys, niin liikennevalot aiheuttavat viiveitä, kun ne liikennemalliin lyödään.