Länsi-Helsingin raitiotie

Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Tutkinpa muuten raidejokerin katusuunnitelman, ja jos en väärin tulkinnut, niin ainoa keskilaituripysäkki raidejokerilla on Keilaniemessä. Sinänsä mielenkiintoista, miten Länsi-Helsingin raitiotie sitoutuu vahvasti kaksisuuntaisuuteen lukuisilla keskilaituripysäkeillään siinä missä raidejokerilla on havaittavissa selvä varaus liikennöidä linjaa tulevaisuudessa kantakaupunkityyppisillä 1-suuntavaunuilla.

Niin, nyt kun Munkkiniemen pysäkki on perinteinen, saarimallisia on enää jäljellä 3. Valimo, P-haagan Asema ja Näyttelijäntie. Näistä kaksi ensimmäistä näyttäisivät olevan ihan järkeviä ratkaisuja. Valimon pysäkilta tulee hissi ja portaat suoraan laiturille ja ilmeisesti on yritetty välttää neljännen hissin rakentamista ja kadunylityksiä tekemällä keskipysäkki. Ja säästää näköjään suojateistäkin, kun niitäkään ei ole pysäkin läheisyydessä.

Pohjois-Haagassa taas ei näytä olevan yhtään enempää leveyttä kadussa laitapysäkkejä varten. Eikä sitä kannata lähteä siirtelemäänkän, kuten Munkkiniemen kanssa tehtiin, kun sen pitäisi toimia nimenomaan vaihtopysäkkinä junaan, eikä sataan metriin kummallakaan puolella ole sen enempää tilaa.

Näyttelijäntien pysäkillä näyttäisi kuitenkin olevan hyvin tilaa, jos viherkaista pysäkin vieressä poistetaan.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Jokerilla on muistaakseni myös Pitäjänmäentiellä Pajamäen pysäkki keskilaiturillinen. Se on ratkaisuna sikäli vähän hassu, että juuri tuolle pysäkille asti voisi olla jatkossa tarvetta ajaa keskustaratikoilla, jos esimerkiksi ajatellaan Pasilan tason poikittaisliikenteen tulevaisuutta. Itse varautuisin siihen, että Pasilasta tuleva linja (nyt 7) ei suinkaan päättyisi Rusinapuistoon, vaan voisi jatkua esimerkiksi Munkkivuoreen tai Pitäjänmäen/Pajamäen alueelle.

Se on oikein mainiota, että Huopalahdentie saatiin hoidettua kuntoon.

Kuka ikinä mieltääkään itsensä ylemmäksi luokaksi ja matkustaa ratikalla ei ole sitä. Yläluokka menee autolla ja oikein ajaa autoilun ja pysäköinnin hinnankorotuksia jotta voivat sitten kruisailla tyhjillä kaduilla eikä köyhät duunarit ole tukkimassa heidän tietään

Vuosikymmeniä Munkkiniemessä asuneena sanoisin, että nelosen ratikka muodostaa eräänlaisen poikkeuksen tuohon yllä kuvaamaasi "pääsääntöön". Jos nelosen ratikan 25 vuotta täyttäneiden matkustajien tulotasoa ja ammatteja tarkasteltaisiin vaikkapa Munkkiniemen sillan kohdalla, niin tulos olisi todennäköisesti aikamoisen poikkeava vastaaviin vertailuihin muualla kaupungissa. Se johtuu tietysti siitä, että nelonen on yhä edelleen Helsingin joukkoliikennelinjastossa poikkeuksellisen laadukas ja kilpailukykyinen: tiheät vuorovälit, laajat liikennöintiajat, suora reitti, matka-aika varsinkin ovelta ovelle kilpailukykyinen auton kanssa, keskustassa saavutettavuus erinomainen (reitti Manskua ja Aleksia kattaa oikeastaan koko ydinkeskustan).

Kun sitten taas mennään vaikkapa Haukilahteen, joka taitaa nauttia hiukan samantyyppisestä hyvin toimeentulevan väen alueen maineesta, niin siellä suhtautuminen joukkoliikenteeseen varmaan on aika lailla erilainen kuin Munkkiniemessä, ja enemmän Suden kuvaaman kaltainen.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Daniel, vanha sanaparsi sanoo että 'vanha raha kulkee raitiovaunulla, uusi urheiluautolla'... Munkassa asuu väkeä joka on perinyt omaisuutta, jo useammassa sulupolvessa. Haukilahtelaisissa on huomattavasti nuorempaa varallisuutta omaavia.
 
Ympäristölautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.1.2020 suunnitelman rakentaa pikaraitiotien Kannelmäestä Haagan ympyrän (jokeri) kautta Munkkiniemeen ja siitä keskustaan. Vaatii myös Tukholmankadun ja Fredan kiskot. Linjastomuutoksista eivät päättäneet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Tää ei ollu vielä rakentamispäätös vaan vain liikenteellisten periaatteiden hyväksyminen. Varsinainen päätös tulee kai vasta kun yleissuunnitelma on ensin valmistumisen jälkeen hyväksytty KYLKissä ja sitten vielä valtuustossa.


Muistanko muuten väärin, vai eikö aikaisemmissa valmisteluvaiheissa ollut puhetta, että Topeliuksenkatu rakennettaisiin jo aikaisemmin, jotta ratikat voivat ajaa sen kautta sillä aikaa kun Mannerheimintie perusparannetaan Vihdintien bulevardiratikkaa varten? Nyt ei näytä olevan yleissuunnitelman matskuissa mitään Mannerheimintiestä lukuunottamatta Kolmikulman silmukkaa tai mitään aikataulun vaiheistamisesta.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Nyt on ilmeisesti pohdinnassa linjastovaihtoehto missä ykkönen ja nelonen vaihtaisivat loppupäätä. Ykkönen kulkisi edelleenkiin Töölön suunnasta Eiraan mutta Fredan kautta ja näin Neloselle vapautuisi Arkadiakadun reitti keskustaan ja Skatalle. Tämän Munkkalaisetkin hyväksyisivät ja Töölöläisetkin pääsivät edelleen keskustaan.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Eli ei tuli edelleenkään suoraa yhteyttä Meilahdesta ja Taka-Töölöstä Kamppiin ja Eiraan, vain munkkiniemeläisten vuoksi. Sehän on suosittu bussireitti nykyisin. Lisähaittana ykkönen ei kulkisi enää ydinkeskustaan. Alkuperäinen suunnitelma oli parempi.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Nyt on ilmeisesti pohdinnassa linjastovaihtoehto missä ykkönen ja nelonen vaihtaisivat loppupäätä. Ykkönen kulkisi edelleenkiin Töölön suunnasta Eiraan mutta Fredan kautta ja näin Neloselle vapautuisi Arkadiakadun reitti keskustaan ja Skatalle. Tämän Munkkalaisetkin hyväksyisivät ja Töölöläisetkin pääsivät edelleen keskustaan.

Tämähän kuulostaa hyvältä. Jospa se lusikka nyt sitten otetaan kauniiseen käteen pienen painostuksen jälkeen.

Tuossa kuviossa tosin ykkönen ei yksin riitä Kampin ja Eiran välille, eli varmaankin sinne tarvitaan toinenkin linja.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Nyt on ilmeisesti pohdinnassa linjastovaihtoehto missä ykkönen ja nelonen vaihtaisivat loppupäätä. Ykkönen kulkisi edelleenkiin Töölön suunnasta Eiraan mutta Fredan kautta ja näin Neloselle vapautuisi Arkadiakadun reitti keskustaan ja Skatalle. Tämän Munkkalaisetkin hyväksyisivät ja Töölöläisetkin pääsivät edelleen keskustaan.

Tämähän kuulostaa hyvältä. Jospa se lusikka nyt sitten otetaan kauniiseen käteen pienen painostuksen jälkeen.

Jos toi Jusan viestin perustuu Liikenteellisten periaatteiden yhteydessä oleviin vaihtoehtoihin, niin en kiinnittäis niihin mitään huomiota. Ne on siellä vain, jotta voivat sanoa, että on harkittu.

Myöskin Töölöstä pääsisi keskustaan joka tapauksessa kun Linjan 2 reitti ei muutu kuin Taka-Töölän osalta. Se Nelosen viemisessä Arkadiankadun kautta Katajanokalle onkin huonoa että Aleksanterinkadulta kulkisi useampi linja samaan suuntaan Runeberginkadulle kun taas 10 Katajanokalle vaihtoehdossa pääsisi sekä Runebergin/Topeliuksenkadun varteen ja Mannerheimintielle Töölössä.

Tuossa kuviossa tosin ykkönen ei yksin riitä Kampin ja Eiran välille, eli varmaankin sinne tarvitaan toinenkin linja.

Se on myöskin ongelma, mistä toisen linjan toisi Runeberginkadulta Kampin läpi Eiraan. Helsinginkadulta päin se toisi ylitarjonnan 8 ja 1 lisäksi. Samoin 6min välein kulkevan 4 kanssa Tukholmankadun ja Nordensköldinkadun välille. 4 vuorovälin harventaminen taas tarkottaisi toisen linjan tarvetta Merisotilaantorille. Pasilasta 2 kanssa saattaisi olla yksi vaihtoehto, mutta paljon hyödyllisempi apulinja 2:lle Pasilasta olisi linja joka jatkaa Caloniuksenkatua Salmisaareen tuoden suoran linjan Ruoholahden ja Pasilan vällille.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Mä olen ajatellut tähän sellaista ratkaisua, että 1 ja 2 kulkisivat Eiraan, jolloin saataisiin 5 min vuoroväli Töölö–Kamppi–Eira -välille, ja jompikumpi voi jatkaa sitten Hernesaareen, kun siellä alkaa olla väkeä tarpeeksi.

Kymppi Skattalle, kuten Kympissä on ajateltu, ja nelonen Arkadiankatua Aleksille ja Olympiaterminaalille jatkuen kolmosena.

Tässä vaan on kysymysmerkkinä se, riittääkö neloselle 10 min vuoroväli tilanteessa, jossa se palvelee Taka-Töölön yhdessä kakkosen kanssa. Jos ei riitä, niin sitten palaa rahaa, jos joka toinen nelonen käännetään Kauppatorilla ja joka toinen jatkaa Olympiaterminaalille.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Mä olen ajatellut tähän sellaista ratkaisua, että 1 ja 2 kulkisivat Eiraan, jolloin saataisiin 5 min vuoroväli Töölö–Kamppi–Eira -välille, ja jompikumpi voi jatkaa sitten Hernesaareen, kun siellä alkaa olla väkeä tarpeeksi.

Kymppi Skattalle, kuten Kympissä on ajateltu, ja nelonen Arkadiankatua Aleksille ja Olympiaterminaalille jatkuen kolmosena.

Tässä vaan on kysymysmerkkinä se, riittääkö neloselle 10 min vuoroväli tilanteessa, jossa se palvelee Taka-Töölön yhdessä kakkosen kanssa. Jos ei riitä, niin sitten palaa rahaa, jos joka toinen nelonen käännetään Kauppatorilla ja joka toinen jatkaa Olympiaterminaalille.

Jos Nelosen voi jakaa kahdeksi 10min välein kulkevaksi linjaksi, niin yksinkertaisempaa olisi jakaa se jo Töölöstä Eiraan ja Kirurgiin, jolloin 2 reittiä ei tarvitse muuttaa. Eli 10 Katajanokalle, 4 Kirurgille, Uusi linja (vaikka 14) välille Munkkiniemi-Kamppi-Eira, ja 1 Eiraan
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Varmasti kymppi Skatalle ja Nelonen Kirralle sopisi hyvin Munkkalaisille.
Tosin 5 vuoden päästä tilanne on aivan toinen kuin nyt, monia uusia linjoja on tulossa ja uusjako on tehtävä kaikkien linjojen kesken.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Munkkiniemeen kulkeva linja ei ehkä tosin jatkossa tarvitse 5 minuutin vuoroväliä, jos uusi runkoratikka vie pääosan sen matkustajista... Ei se matkustajien pääjoukko taida kuitenkaan tulla Munkkiniemen Puistotieltä ja sen takaa.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Jos Manskun ratikkaliikenne on tarkoitus muuttaa pikaraitiotieksi, lienee paikallaan huolehtia siitä, että vaunut tosiaan etenevät pikaisesti. Siis pysähtyvät vain pysäkeillä, eivät joudu väistämään autoliikennettä tai jalankulkijoita ja vuoroväli on tasainen ja tiheä.
Tässä kuviossa ei mielestäni olisi mitään estettä muuttaa osaksi tätä pikaliikennettä nykyinen nelonen. Skatta on joka tapauksessa raitiovaunujen varassa mitä joukkoliikenteeseen tulee, ja koska Vikingin terminaali on siellä jatkossakin, saattaisi olla hyvin tarkoituksenmukaista saada myös terminaalin kääntölenkki isommilla vaunuilla ajettavan linjan päättäriksi.
En siis muuttaisi nelosesta muuta kuin vaunut ja vitosen voisi sitten jatkaa Munkkiniemen aukiolta Haagan suuntaan. Keskutassa linjoilla voisi ehkä olla eroa sen verran, että femma tulisi Mikonkadun ja steissin kautta nelosen pysyessä Aleksilla. Näin edes joku linja käyttäisi Mikonkadun raiteitakin.

Töölön läpiajosta kaiketi vastaisivat ykkönen Freda-Kamppi-Töölöntori-osuudella, kakkonen Arkadia-Topeliuksenkatu-Nordis-osuudella ja kymppi samalla pätkällä aina Töölöntullille asti -ellei kymppiäkin voisi säätää pikalinjaksi, jolloin sitä ei nykyisestään tarvitsisi muuttaa yhtään.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Jos Manskun ratikkaliikenne on tarkoitus muuttaa pikaraitiotieksi, lienee paikallaan huolehtia siitä, että vaunut tosiaan etenevät pikaisesti. Siis pysähtyvät vain pysäkeillä, eivät joudu väistämään autoliikennettä tai jalankulkijoita ja vuoroväli on tasainen ja tiheä.
Tässä kuviossa ei mielestäni olisi mitään estettä muuttaa osaksi tätä pikaliikennettä nykyinen nelonen. Skatta on joka tapauksessa raitiovaunujen varassa mitä joukkoliikenteeseen tulee, ja koska Vikingin terminaali on siellä jatkossakin, saattaisi olla hyvin tarkoituksenmukaista saada myös terminaalin kääntölenkki isommilla vaunuilla ajettavan linjan päättäriksi.
En siis muuttaisi nelosesta muuta kuin vaunut ja vitosen voisi sitten jatkaa Munkkiniemen aukiolta Haagan suuntaan.

Töölön läpiajosta kaiketi vastaisivat ykkönen Freda-Kamppi-Töölöntori-osuudella, kakkonen Arkadia-Topeliuksenkatu-Nordis-osuudella ja kymppi samalla pätkällä aina Töölöntullille asti -ellei kymppiäkin voisi säätää pikalinjaksi, jolloin sitä ei nykyisestään tarvitsisi muuttaa yhtään.

Seuraavaksi ovat sitten Pikku-Huopalahtelaiset valittamassa ettei pääse Mannerheimintien varteen Töölön tullin ja Arkadiakadun välillä vaihtamatta. 4:n vienti Topeliuksenkadun kautta 10 sijaan on siinä mielessä paljon toimivampaa, että 4:lla ei ole omaa palvelualuetta ratikkaverkossa pikaratikan myötä kuin osa Vanhaa Munkkiniemeä, kun taas 10 palvelee koko Kuusitien silmukan jälkeistä radanvartta.

Kaupungin ehdottama 6min vuoroväli sekä pikaratikalla että 10:llä rupeaa jo olemaan toimivuuden rajoilla liikennevaloetuuksien suhteen Mannerheimintiellä. Jos sitä pitkin ajetaanvielä lisäksi nelosta niin vuorovälejä harventamallakaan ei päästä takaisin 20 vuoroon tunnissa. Pikaratikka näyttää tarvitsevan omalla osuudellaan juuri tuon 10 lähtöä tunnissa ja 5 lähtöä tunnissa olisi liian vähän 10:lle 35-metrin vaunuilla, eikä 4:lle tai 10:lle muutenkaan varmaan hyväksyttäisi alle 10min vuoroväliä arkena. 45:kin metrin vaunuilla saatettaisiin juuri osua 20:een, jos 4 ja 10 kulkee 10min välein ja pikaratikka 7,5min, mutta yritä sitten tuosta säätää tasaiset vuorovälit.

5 on turha sotkea mukaan kuvioon. Se toimii hyvin juuri tuollaisena vain laivojen matkustusaikoihin kulkevana pätkälinjana. Voihan sille laittaa isompia vaunuja sitten kun sellaisia on tarjolla, ilman että siitä tehdään "pikalinjaa".


Keskutassa linjoilla voisi ehkä olla eroa sen verran, että femma tulisi Mikonkadun ja steissin kautta nelosen pysyessä Aleksilla. Näin edes joku linja käyttäisi Mikonkadun raiteitakin.

Mikonkadulla kulkee myös linja 7.
 
Takaisin
Ylös