Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Raideliikenteen käytön kynnys on tietysti alhaisempi kuin suorienkaan bussilinjojen - niille, joiden määränpää on raideliikenneasemasta kävelyetäisyydellä.PNu sanoi:Ymmärsin Elmon kuitenkin tarkoittavan helppoudella, että metron käyttöön kynnys on matala myös niille ihmisille, jotka eivät päivittäin kulje eivätkä siksi viitsi opetella aikatauluja ja linjakarttoja ulkoa. En oikein usko, että tälle porukalle lukemattomat keskustaan tulevat suorat linjat olisivat helpommin hahmotettavissa oleva järjestelmä, kuin yksi metrolinja ja sitä täydentävä liityntäliikenne.
Käytön helppous pätee kaikkeen raideliikenteeseen, ei vain metroon. Maantasoinen raitiotie / pikaraitiotie on myös helpompi käyttää kuin maanalainen metro.
Sen sijaan liityntäbussilinjan + raideliikenteen käyttökynnys on varmasti korkeampi kuin suoran bussilinjan. Liityntäliikenne on vaikeampaa hahmottaa kuin suorat linjat, ja lisäksi tulee vaihdon hankaluus.
Länsimetron ongelma on siinä että Elmon tarkoittama käytön helppous toteutuu vain kävelyetäisyydellä seitsemästä asemasta, ei muualla. Käytön vaikeutuminen taas toteutuu mm. Kivenlahdessa, Soukassa, Olarissa, Westendissä, Katajaharjussa ja Vattuniemessä.
Juuri tällaisesta ylimielisyydestä Helsingin metron huono informaatio ja huonot liityntäasemajärjestelyt johtuvat. Onneksi keväällä asiaan tullee parannusta.PNu sanoi:Tosin eipä reaaliaikaisella informaatiolla tai vaihtojen synkronoinnilla ole juuri merkitystä, jos vuoroväli on riittävän lyhyt.