Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olet Rainer tässä villakoiran ytimessä. Liikenteen hoidossa asia on helppo järjestää, jos vain on halua. Siitä Verkehr Vereinit ovat hyvä esimerkki. Oikein järjestettynä sellainen on kaikkien etu, ja siksi sellaisia on maailmalla runsaasti.R.Silfverberg sanoi:Siksi metrot siinä missä kaupunkiradat ja pikaraitiotiet Helsingin seudulla pitää rakentaa ylikunnallisina hankkeina jotka rahoittavat sekä valtio että pk-seudun kaupungit yhteisestä potista, eli Tukholman mallin mukaan.
Nykyisten itsenäisten kuntien päätäntävaltaa joukkoliikenteessä ja kaavoituksessa pitää rajoittaa paikallistason hankkeisiin, ja sellainen metro ei todellakaan ole.
Minun näkemykseni siitä, miksi sellaista ei YTV:stä ole pk-seudulle saatu, johtuu siitä, että seudun kunnilla ei ole halua yhteiseen etuun, vaan ne katsovat vain omaa napaansa. Jokainen. Tämä tuli hyvin esille jo 1980-luvulla, kun kaikilla kunnilla oli oma bussiyhtiö. Jokaisen johtaja julisti, että tärkeintä on OMAN bussiyhtiön kehittäminen.
Länsimetron kohdalla tämä ongelma näkyy räikeästi. Espoota kiinnostavat kaupungin sisäiset yhteydet, Helsinkiä Espoon puolelta Helsinkiin tuleva liikennevirta. Kumpaakaan ei kiinnosta seudullinen kokonaisuus, sillä yksi Espoon liikennevirroista eli Länsiväylän suunta ei ole seudullinen kokonaisuus, vaan ainoastaan yksityiskohta. Lisäksi länsimetrosta on jo vuosikymmenet sitten tehty arvovaltakysymys, millä ei ole mitään tekemistä seudun joukkoliikenteen kehittämisen kanssa.
Kaavoituksessa ongelma on paljon vaikeampi, koska kaavoitus ratkaisee kunnan talouden. En itse keksi mitään ratkaisua ylikunnalliseen kaavoitussopimiseen niin kauan kuin kysymys esim. sadan asunnon kaavoittamisesta Helsingin tai Espoon puolelle on myös kysymys sadan perheen verotuloista joko Helsingille tai Espoolle.
Historiassa Helsingin naapurit tyrkyttivät alueitaan Helsingille, koska naapurikuntien puolella asuvat Helsingin työläiset olivat rasite. Kunnan velvoitteet maksoivat enemmän kuin köyhälistön verotulot tuottivat. Nykyään tilanne on toisin.
Antero