PNu sanoi:
Miksi se olisi hankalampaa? Liityntäasemalta lähtevien linjojen määrä on olennaisesti pienempi Helsingin keskustaan verrattuna. En hevin usko, että satunnaisen joukkoliikenteen käyttäjän olisi vaikeampi löytää liityntäasemalta omansa.
Kysymys ei ole "bussin löytämisestä" vaan siitä, että vaihto
itsessään on joukkoliikenteen käyttöä hankaloittava ja vähentävä tekijä.
Kaikissa joukkoliikennettä koskevissa tutkimuksissa vaihto on todettu matkustajien mielestä eniten haittaa tuottavaksi tekijäksi joka karkoittaa joukkoliikenteen käytöstä ja lisää sen vaivalloisuutta.
Liityntäliikenneperiaatteessa tätä toki kompensoidaan runkokuljettimen (metro, paikallisjuna tai raitiotie) suuremmalla nopeudella. Mutta tämä on jo tarkasteltu Länsimetron osalta.
Vaihdollisten yhteyksien seurauksena vaihdolla painotetut matka-ajat Länsimetron vaikutuspiirissä hidastuvat mm. Vattuniemessä, Katajaharjulla, Westendissä, Olarissa, Soukassa ja Kivenlahdessa.
Tässä Raideyvan kartta alueista, joilla matka-aika hidastuu ja nopeutuu Länsimetron seurauksena. Yllä vertailuksi parannettu suora bussiyhteys.
Raideyva, metro- ja bussivaihtoehdon vaikutus matkavastukseen
Viitaten "bussin löytämiseen". Helsingin Itämetron alueella on erittäin vaikea löytää liityntäbussilinjaa mm. seuraavista syistä:
- Laiturilta tullessa ei ole mitään opasteita, mistä suunnasta eri bussilinjat lähtevät.
- Pysäkkialueella ei ole mitään opasteita eri pysäkeille, vain pysäkkikyltit.
- Ei ole mitään reaaliaikaista informaatiota, koska eri bussit lähtevät
- Pysäkkejä ei ole järjestetty "laiturin yli" vaihtoa varten missään. "Laiturin yli" vaihto voidaan järjestää myös metrolle tai paikallisjunalle, kuten esim. Tukholman Liljeholmenissa sekä Espoon Leppävaarassa on tehty.
- Liityntäbussien lähtöä ei ole mitenkään synkronoitu metron tuloon.
- Liityntäbussista tullessa ei ole mitään tietoa eikä taetta siitä, koska seuraava metro tulee (ei reaaliaikaista informaatiota)
Nämä ovat toki suunnitteluongelmia, jotka Länsimetroa mahdollisesti toteuttaessa voidaan korjata, ja joita myös Itämetron alueella voitaisiin haluttaessa usein helpostikin korjata.
Tällaiset asiat ovat olleet kunnossa hyvin monissa metro- ja pikaraitiotiejärjestelmissä, joihin olen tutustunut. Samoin ne ovat
paremmin järjestettyjä Rautatientorin, Elielinaukion ja Kampin bussiterminaaleissa.