Sitä en osaa sanoa onko hankesuunnittelua mukana n. 720 miljoonan arviossa tai voiko "suunnittelurahaa" siirtää esimerkiksi työnaikaiseen suunnitteluun.
Olen eritellyt metron kustannusarvion täällä:
http://www.kaupunkiliikenne.net/Espoo/eskustannus.html#maksaa
Tämä 714 M€ arviokin sisältää suunnittelukustannuksia 50 M€ - se siis oikean kustannusarvion perusteella laskettuna, 7 % rakennuskustannuksista. Tässäkin on nyt sitten vedätetty, kun se on otettu erikseen, ettei suunnittelusta maksaminen muka ole osa metron tukemista.
LVM:n papereissa näkyvästä 714 M€ kustannusarviosta Olavi Louko on lausunut 4.3.
Iltalehden nettisivulla näin:
Olavi Louko Iltalehdessä sanoi:
Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sanoo kuitenkin arvioidun hinnan muuttuneen vain siksi, että kustannusarvio on laskettu eri tavalla kuin aiemmin. Hänen mukaansa itse hanke ei ole muuttunut mitenkään.
Rohkenen epäillä, kuten em. nettisivullani olen laskenut, ettei kysymys ole mistään muusta kuin siitä, että hankesuunnitelman asemakuluista on vain otettu pois 25 % sen kummemmitta perusteitta. Kun myös rakennuttamiskustannusta alennetaan 25 %:lla, päädytään hieman pyöristellen 714 M€
on.
Vähän veikkaan, että kyse on tosiaan asioiden pyörittämisestä parhain päin. Metron hintaa ei ilmeisesti todellisuudessa saa painettua alle 720 miljoonan, mutta näin on saatu valtion tuki näyttämään nimellisesti oikealta ja kaikkien kasvot pelastuvat. Pidän myös täysin mahdollisena, että Espoo päättäisi vielä osaltaan rakentaa kuitenkin kalliimman vaihtoehdon mukaan. Tämä voidaan sitten myydä Espoon omana ekstrana, jota valtion ei muka koskaan pitänytkään rahoittaa.
Jos kerran "hanke ei ole muuttunut miksikään", pidän tuollaista hinnan peukalointia pelkästään harhautuksena. On totta, että hankesuunnitelmavaiheessa pelataan vielä arvioilla, mutta hankesuunnitelmassa käytetyt laskentamenetelmät eivät enää ole niin epämääräisiä, että hinta voi olla yhtä hyvin 714 kuin 816 miljoonaa.
Hankesuunnitelmasta selviää, että asemista voidaan lyhentämällä, sisäänkäynneistä karsimalla ja louhintaa supistamalla tinkiä 19 %. Tämän alle ei tulla pääsemään, ja jokainen rehellinen alan ammattilainen tietää sen.
Mutta kuten illan uutisissa on nähty, totuus on siellä jossain ja "tiedonvälitys" on tässä. 200 miljoonaa on sekä MTV3:n että YLE:n uutisten mukaan kolmannes 800 miljoonan metrosta, jonka rakentaminen on nyt varmistunut. Ja haastateltavat kehuvat, miten metro vähentää Länsiväylän autoilua eikä mikään muu riitä joukkoliikenteen 30.000:lle päivittäiselle matkustajalle.
Sadekaan ei varmaan enää kastele vaatteita.
Antero