Eroaako vaikutusvalta muiden maailman pääkaupunkeihin verrattuna ?
Eiköhän maailman pääkaupungeista löydy käytäntöä jos toistakin.
Hesarilla on kilpailijoita kuten molemmat Iltikset sekä muutama poliittinen lehti sekä Hufvudstadsbladet sekä valtava määrä aikakauslehtiä.
Niin ja valtakunnallisesti esimerkiksi Yle. Mutta noista mainitsemistasi ainoastaan Höblä on luonteeltaan paikallinen lehti.
Kannattaisi lisäksi katsoa, ketkä ne pienet paikallislehdet omistaa. Ainakin oma käsitykseni on, että erkko-median asema on melko vahva.
Metro ei seuraa orjallisesti länsivylää, eikä Tapiola-Munkiniemi-Töölö/Pasila-yhteys katoa.
Kyllä sieltä linjoja karsitaan (mikä on selvää, koska kaikki suorat bussiyhteydet tuottavat tappiota YTV:lle/HKL:lle metroon verrattuna).
Munkkiniemen kautta kulkevien yhteyksien kehityksen tulppana ovat Kuusi- ja Lehtisaaren diplomaatti- ja hienostoalueet.
Minun on jotenkin vaikeaa uskoa tätä. Mutta toisaalta, enhän minä ole ikinä ollut siellä "sisäpiirissä", jossa näistä asioista päätetään.
Muuttaaokhan joku ihan tosissan veroäyrin puolen prossan korotuksen vuoksi? Minne siinä tapauksessa, Kauniaisiinko? Jos näin, niin lycka till bara.
Jos kaikkia hankkeita hoidetaan Länsimetron malliin, niin ei tässä kohta enää mitkään äyrit riitä.
Ihan välittömässä läheisyydessä asunnot tulevat olemaan halvimmasta päästä koska ne ovat usein korkeahkoissa kerrostaloissa, ja pienempiä, asemanympäristöt ovat perinteisesti levottomia.
Tämä riippuu aika paljolti siitä, mitä siihen aseman ympäristöön rakennetaan. Minä luulen, että Länsimetron alueella näin ei käy.
Kalleinta on 500-1500 m asemalta ja sitten halvempaa ja pientalomaisempaa yli 1500 m asemalta. Näin ovat asiat kaikkien Helsingistä ulos menevien ratojen varsilla.
Tapiolasta länteen saattaa keihys olla tämän tapainen (todella pitkällä tähtäimellä), mutta Tapiolan itäpuoli on liian lähellä Helsinkiä, liian valmiiksi rakennettu ja liian "itsensä oloinen". Esimerkiksi Otaniemen - Tapiolan alue on varsin poikkeuksellinen mihin tahansa muuhun "lähiöön" verrattuna.
Länsimetroa on lykätty vuosikymmeniä.
Muita suuria joukkoliikennehnkkeita ei ole jouudttu lykkäämään, esim kehärata aloitetaan samaan aikaan.
No ainakaan Espooseen suunniteltua raideliikennettä ei olla kehitetty. Minusta se johtuu siitä, että Helsinki ei suostu yhteistyöhön ennen kuin Länsimetro on rakennettu.
Näistä liikenehankkeista pitäisi päättää kokonaan ylikunnallisissa elimissä, asiantuntijoiden kesken, ilman ketunhäntiä kainalossa. Kuvittele, jos Espoo olisi isompi kuin Helsinki, niin Espoo olisi voinut pakottaa Helsingin rakentamaan länsiväylän jatkeen ihan kauppatorille asti.
Vielä kun tietäisi keitä asiantuntijoita sinne pitäisi valita.
Kari