Ja sellaisen seikan olen myös huomannut, että täkäläinen metro vaikuttaa huomattavasti epäluotettavammalta kuin Helsingin vastaava. Yllättävän usein joku linja jää esimerkiksi puuttumaan välistä tai juna on muuten vain myöhässä 10 minuuttia. Tämä harmittaa erityisesti ilta-aikaan kun vuoroväli on muutenkin harva (ja usein matkoihin liittyy vielä vaihto).
Tämä on merkillepantava asia. Toimivat siisi yhtä luotettavasti kuin VR:n lähijunat, ja pahimmassa tapauksessa karkottaa sellaiset joille kulkuneuvon täsmällisyys on tärkeintä.
No ehkä minulla on sitten vain vääristynyt viiteryhmä, tuntemistani tapiolalaisista kukaan ei edes omista henkilöautoa
Yksi taisi hankkia auton, mutta muuttikin sitten varsin pian Vantaalle.
Otaniemihän nyt on opiskelijaslummi, joten siellä pääosa käyttää kyllä julkisia (tai omia jalkojaan).
Siinä se ongelma on, että autoja käyttävät pääasiassa ne jotka tulevat Tapiolaan ja Otaniemeen muualta töihin tai opiskelemaan.
Mutta niitä on paljon, ja jotain pitäisi tehdä. Olen pikkupoikana asunut Tapiolassa, enkä tunnista koko seutua enää, kun aina kun käyn siellä siellä on niin mielettömästi autoja joka paikassa.
Bussiliikenne on tavallaan yksisuuntaista, se palvelee hyvin niitä jotka asuvat alueella ja jotka haluavat Helsingin keskustaan, Kamppiin. Ne helsinkiläiset taas jotka tulevat sinne töihin eivät pääsääntöisesti asu keskustassa vaan usein joko idässä tai pohjoisessa, osa metron tai pääradan vaikutusalueella, jolle joukkolikenteen käyttö työmatkoilla tulisi helpommaksi jos sillä pääsisi myös Espoon kaakkoisnurkkaan nopeasti ruuhkien ohi. Metro nopeuttaisi nimenomaan niiden matkaa, mutta ei se juuri hidastaisi tapiolalaisten matkaa.
Niiden, jotka asuvat esim Laajalahdessa tai Mankkaalla jne (ns kaasugrillimiehet) matka joukkoliikenteellä taas Helsinkiin hidastuu, jos tulee metro ja liityntäliikenne.
Mikä olisi maalaisjärjellä oikea tapa ratkaista yhtälö?
0) Nykytilanne. Mahdollisesti vain Jokeri muutetaan raitiotieksi, mutta ei mitään muita isoja investointeja joukkoliikenne-infraan Espoossa.
1) Länsimetro Espoon ja Helsingin yhteisenä hankkeena joka nopeuttaa matkoja keskusten välillä, mutta katkaisee suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan. Länsimetron lisäksi rakennetaan raide-jokeri.
2) TramWest Espon ja Helsingin yhteisenä hankkeena joka leviää viuhkamaisesti, mutta silti katkaisee myös suoria bussilinjoja, ja joka on pidemmillä väleillä hitaampi kuin metro ja suorat bussit nykyään. Jotkut bussilinjat jatkaisivat kulkuaan keskustaan. Pakettiin kuuluu Raide-jokeri sekä mahdolinen toinen poikittainen raitiotie keski-Espooseen. Koko hanke edellyttää Helsingin suostumista ja länsimetrohankkeesta luopumista sekä mittavia muutostöitä Helsingin päässä joko katuverkossa tai metrotunnelin muuttaimsta raitoivaunuilla ajettaviksi
3) Kaupungin rajan siirto niin että se kulkee kehäykköstä pitkin, niin että Keilaniemi ja Otaniemi liitetään Helsinkiin ja Helsinki rakentaa metron sinne asti, jatkaen sitä kehäykköstä pitkin mahdollisesti Leppävaaraan jolloin se korvaa Raide-jokerin läntisen haaran. Vaatii siis että Espoo luopuu alueistaan, joka heikentää kaupungin imagoa, vaikka se saisi rahallista korvausta omaisuudestaan.
4) Kuntaliitos Helsingin, Espoon ja Vantaan ja Kauniaisten (ja mahdollisesti Kirkkonummen) välillä tai ainakin kaikkien joukkoliikennefunktioiden kokoaminen YTV:n alle joka asiantuntiavoimin määrittelee toteutettavat yhteydet, ja jolla on kokonaisvastuu kaikesta joka liipaisee joukkoliikennettä ja yhteinen budjetti johon kaupungit osallistuvat asukasmääränsä suhteessa. Silloin länsiyhteyden suunnittelu aloitetaan puhtalta pöydältä, mutta kun on valittu yksi ratkaisu, se on sitten lopullinen, ja kaikki sitoutuvat siihen.
5) Uuden rautatien rakentaminen Helsingin keskustasta Kirkkonummelle, joka kulkee länsiväylän maastokäytävässä ja jolal on asemat keskustassa sekä Lauttasaaren, Keilaniemen, Tapiolan, Matinkylän Suomenojan ja Kivenlahden liittymissä. Rata toteutetaan Pisaran tilalla jolloin lähijunaliikenne kulkisi kaupungin läpi. Keskustan asema on maanalainen, ja rataa käyttävät myös kaukojunat Turun ja itä-Suomen välillä. Hankkeeseen kuulu myös yhdysraide Kivenlahden ja Kauklahden välilä niin että junat voivat palata takaisin vanhaa rantarataa pitkin eli kiertää ympyrää. Rautatien rahoittaisi 70% valtio, 30% kunnat, mutta liikenteestä vastaisi VR ja minkäänlaista varmuutta VR:n monopoliaseman murenemisesta ei olisi.
Muita, mitä?
Olisiko äänestyksen paikka?
t. Rainer