Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Länsimetron yhteydessä on tarkoitus toteuttaa autoilla tapahtuvaa liityntäliikennettä. En sano että P+R ratkaisut olisivat huonoja, mutta kun vaihtoehtona olisi laajempi ratikkalinjasto etelä-Espooseen joka oikeasti vähentäisi bussiliikennettä ja tarjoaisi autoa houkuttelevamman ja paremmin palvelevan vaihtoehdon, niin siinä on taasen yksi metron haitta.Meinaatsä että länsimetron valmistumisen jälkee, kaikki jotka on ennen tullu espoosta autolla tänne keskustaan ni tulee edelleen ja houkuttaa mukaansa autoilee vielä enemmän jengiä??
Espoon metron päivitetyn hankesuunnitelman yhteydessä. Siihen liittyen on suunniteltu liikennöitävän koko verkolla enintään 4 vaunun junilla.Missä on päätetty, että itämetron laiturit lyhennetään länsimetron käyttöönoton yhteydessä? Eikö Lauttasaarta ja siitä nykyisiä asemia itään kalusteta pidemmäksi kuin länsi? Lauttasaareenhan tulee kääntöpaikka junille.
Pikaraitiotievaihtoehtoja on virallisesti selvitetty koko 1990-luvun
Miten sä selität sen että Metro lisää autoilua?
Pikaraitiotievaihtoehtoja on virallisesti selvitetty koko 1990-luvun
Onkohan taustalla jokin sellainen ajatus, että jos Töölön-Pasilan metro joskus rakennetaan, se erkanisi nykyisestä metrolinjasta Kampissa, hyödyntäen vanhan kääntöraiteen pätkää, eikä siis rakenneta kokonaan omaksi linjakseen alkamaan sieltä 90 asteen kulmassa (koska ei tarvita koska Laajasaaloon ei tule metroa)? Silloin täyspitkillä junilla voisi liikennöidä linjalla joka kulkee Töölön metrolla + nykyisellä vanhalla itämetrolla, länsijunien jäädessä lyhyiksi. Vaikka Töölön metrosta ei ole tehty mitään päätöksiä, niin jonkinlaisia vaihtoehtoja miten koko metron kapasiteettiä hanskataan on kai pakko laskea jo tässä vaiheessa?Espoon metron päivitetyn hankesuunnitelman yhteydessä. Siihen liittyen on suunniteltu liikennöitävän koko verkolla enintään 4 vaunun junilla.
Kustannusten säästämiseksi Lauttasaaresta karsittiin kääntöraiteet ja asemaluola lyhennettiin 90 metriin (= 4 vaunun mittaiseksi). Ja lisäksi linjattiin rata niin, että laituriluolaa ei edes voi pidentää.
Tämä tarkoittaa sitä, että läntisin pitkien junien kääntöpaikka voi olla Ruoholahti. Mutta pitkien ja lyhyiden junien ajaminen sekaisin on hankalaa. Jotta junat kuormittuisivat tasaisesti, niiden vuorovälien pitäisi olla suhteessa junien pituuksiin. Silloin syödään kuitenkin radan kapasiteettia, mikä ei ole järkevää tai mitä ehkä ei voida tehdä kysynnän vuoksi.
Pikaraitioteitä Espooseen on selvitetty vakavasti ja aika kattavasti 1990-luvun alusta asti. Mainitsemiltasi Anteron sivulta löytyy myös tietoa niistä suunnitelmista ja miksi ne eivät menestyneet.Oikeasti pikaraitiotievaihtoehtona on selvitetty raideyvassa vain siten, että rakennetaan metro Lauttasaareen, jossa vaihdetaan pikaratikkaan. Kuitenkaan ei ole selvitetty vaihtoehtona vaihdotonta pikaratikkayhteyttä keskustaan. Siellä se tietenkin yhdistettäisiin muuhun raitiotieverkkoon jolloin syntyisi tällä forumilla paljon kaivattuja heilurilinjoja. Mutta tätä ei ole selvitetty virallisesti.
Jokainen tällä foorumilla kirjoittava on varmaan punninnut vaihtoehtoja. Koska länsisuunnan joukkoliikenne on kahden kaupungin ja erilaisten päällekkäisten joukkoliikennenorganisaatioiden ja erilaisten käyttäjäryhmien yhteinen hanke, ja koska on ollut hyvin vaikeaa löytää ratkaisu jonka kaikki intressiryhmät hyväksyvät, ollaan nyt päädytty tähän.Lisäksi kehottaisin kaikkia katsomaan Anteron tekemää yhteenvetoa länsimetrosta. http://www.kaupunkiliikenne.net/Espoo/index.html Jokainen voisi sitten kysyä itseltään, että onko metro perustellusti paras vaihtoehto ja onko kaikki asiat suunnittelussa ja päätöksenteossa hoidettu järkevällä tavalla.
Tämä vaihtoehto on käytännössä pois suljettu niin kauan, kun Espoo haluaa minimivuorovälin Tapiolaan. Kuormituksen kannalta ei ole tarpeen ajaa minimivuoroväliä Lauttasaarta pidemmälle, eikä kai oikeasti edes Lauttasaareenkaan. Mutta on toki matkustajille yksinkertaisempaa, mitä pidemmälle länteen kaikki junat menevät.Onkohan taustalla jokin sellainen ajatus, että jos Töölön-Pasilan metro joskus rakennetaan, se erkanisi nykyisestä metrolinjasta Kampissa, hyödyntäen vanhan kääntöraiteen pätkää, eikä siis rakenneta kokonaan omaksi linjakseen alkamaan sieltä 90 asteen kulmassa (koska ei tarvita koska Laajasaaloon ei tule metroa)?
Nykyinen suunnitelma Laajasalon ja Santahaminan suhteen on, että jos Sandis rakennetaan, sinne tulee pääosin maanpäällä kulkeva pikaratikka. Ja se jatkuisi Töölön metrona, jos sellainen maanalaisena tehtäisiin. Tämä pikaratikka olisi siis eri profiililla kuin nykymetro, eikä sinne nykymetron kalustolla ajeta. Nykyisen Töölön suunnan kääntöraiteen merkitys olisi huoltoyhteys, jos järjestelmillä on sama raideleveys.
Kun aletaa vertaamaan Tukholman metroa ja Helsingin metroa niin kyllä tuolla naapurissa järjestelmä on todella paljon meitä edellä.
Silloin täyspitkillä junilla voisi liikennöidä linjalla joka kulkee Töölön metrolla + nykyisellä vanhalla itämetrolla, länsijunien jäädessä lyhyiksi.
Jopa niin "edellä" että siellä on huomattu olevan kannattamatonta rakentaa yhtää lisää metroa. Sen sijaan rakennetaan lisää raitioteitä.
Tämä vaihtoehto on käytännössä pois suljettu niin kauan, kun Espoo haluaa minimivuorovälin Tapiolaan. Kuormituksen kannalta ei ole tarpeen ajaa minimivuoroväliä Lauttasaarta pidemmälle, eikä kai oikeasti edes Lauttasaareenkaan. Mutta on toki matkustajille yksinkertaisempaa, mitä pidemmälle länteen kaikki junat menevät.
Töölön metron suunnitelmathan on juuri päivitetty 90 metrin laitureille, joten sinne ei voida ajaa pitkillä junilla. Lisäksi metron kapasiteetti Kampista Lauttasaareen ei lyhyillä junilla välttämättä riitä ainakaan jatkossa, jos kaikkia vuoroja ei ajeta vähintään Lauttasaareen asti. Käytännössä kaikki vuorot ajetaan siis Tapiolaan, jossa on tärkeä liityntäpaikka ja siksi kääntöraiteetkin tehdään sinne.