Länsimetro

Ongelmanahan tässä on ilmeisesti juurikin se, että matkustaminen julkisilla koetaan turvattomaksi nimenomaan myöhäisen illan/yön aikana. Silloin myös muita matkustajia on vähemmän, ja monet saattavat kokea yksin/hörhöjen kanssa matkustamisen autiossa metrossa huomattavasti epämiellyttävämmäksi kuin esim. bussissa tai ratikassa, joissa kuski on kuitenkin on samassa tilassa.
Raitiovaunussa epäviihtyisyyttä saavat aikaan ne laitapuolenkulkijat jotka "asuvat" ratikassa ja ovat liikkeellä niin päivisin kuin iltaisin. He menevät ylensä istumaan jälkimmäiseen vaunuun johon kuljettaja ei kunnolla näe, ja eivät ole niin paljon turvallisuusriski vaikka he joskus huutavat kovaa muille matkustajille, vaan lähinnä riski on että likaa omat vaatteensa tai saa jonkun pöpön, jos ahtaassa raitiovaunussa joutuu lähekkäin sellaista matkustaja.

Busseissa epäviihtyvyyttä lisävät teinien laumat matkalla kotiin koulusta tai ostarilta hengailemasta. Hekään eivät ole varsinainen turvallisuusriski, mutta heidän äänenkäyttönsä, varsinkin naispuolisten, on sen tasoista että korvia särkee vielä puoli tuntia bussimatkan jälkeen, ja miespuolisten kielenkäyttö sen tasoista, että ei ole hyvä jos alle 10-vuotiaat perheenjäsenet kuulevat sellaisia juttuja.

Lisäksi raskaan raideliikenteen asemajärjestelyt ovat sitä luokkaa, että voin hyvin kuvitella monen jättävän siitäkin syystä käyttämättä metroa ja junaa myöhäiseen ajankohtaan.
Raskaasta raideliikenteestä enemmän lähijunien asemat ovat sellaisia epäsiistejä loukkuja jossa ei haluaisi viettää turhaa aikaa. Inhokkiasemiani ovat muutama sellainen nimeltä mainitsematon esikaupunkialueilla oleva, jonka ympärillä on paljon kaupungin vuokrataloja ja baareja.

Metroon suhtaudun ehkä positiivisimmin kaikista, koska liikun metrolla enimmäkseen vain kantakaupungin asemilla jotka ovat hyvin siistejä, ja samaan aikaan on liikkeellä aina niin paljon muita ihmisiä että häiriköt ovat vähemmistössä.

Ulkomaisten elokuvien esimerkkejä seuraten voi metrossa aina myös, jos jokin jengi tai tyyppi tuntuu ahdistavan, karistaa heidät kannoiltaan juoksemalla eri vaunuun istumaan
juuri kun juna on lähteväisillään. Liian hätäinen pakeneminen saattaa tosin laukaista heissä saalistusvietin, joten liikkeet kannattaa ajoittaa tarkasti.

Lopuksi ehkä hieman aiheen sivusta, moni joka vannoo olevansa matkustamatta metrolla juuri siellä koetun turvattomuuden vuoski, uskaltaa kyllä ajaa autollaan maanalaiseen pysäköintihalliin tai liikua myöhään ilallla yksin hissillä korkeissa kerrostaloissa. Miksi näin?

t. Rainer
 
Mutta tosiaan, kävely junasta asematunnelin läpi metroon on subjektiivisesti kaikkein kurjin. Kamppi taas on miltei kuin oma olohuone, vaikka liikkeet olisivat kaikki kiinni.

Helsingin rautatieasema ja asematunneli olivat varsinaisia alamaailman pesäkkeitä 1960-70-luvulla ainakin maakuntalehtien mukaan. Vaikka niitä on ehostettu ja modernisoitu moneen otteeseen sen jälkeen, niin jossain on vissiin epäonnistuttu. Johtuuko se siitä että jengi on erilaista kuin Kampissa vai mistä?

t. Rainer
 
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee länsimetroa 11.12.2008, koska asia jäi pöydälle 4.12. Tällä kertaa taitaa mennä läpi että helähtää, vai mitäs sanotte?
 
Helsingin rautatieasema ja asematunneli olivat varsinaisia alamaailman pesäkkeitä 1960-70-luvulla ainakin maakuntalehtien mukaan. Vaikka niitä on ehostettu ja modernisoitu moneen otteeseen sen jälkeen, niin jossain on vissiin epäonnistuttu. Johtuuko se siitä että jengi on erilaista kuin Kampissa vai mistä?

Asematunneli on kyllä siistiytynyt paljon viime vuosina, veikkaan yhdeksi syyksi lisääntynyttä jalankulkijavirtaa Foorumin tunnelin myötä. Ehkä sitä pitäisi laajentaa enemmänkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Länsimetron liityntäsuunnitelmaluonnoksessa 14.12.2007 ehdotettiin 505, 194 ja 195 lopettamista ja linjan 506 jatkamista Suurpeltoon.

Yhteys Tapiolasta Sampokujan luota Pasilaan olisi kyllä paljon tärkeämpi kuin yhteys Pohjois-Tapiolasta Pasilaan. 506:n pitäisi kulkea ehdottomasti Sampokujan kautta. Näin se voisi palvella myös syöttölinjana Suurpellosta metrolle paremmin. Ongelmana syöttölinjana toimimiselle on tietenkin tämän linjan valtava pituus, joka aiheuttaa epävarmuutta ajoajoissa.

Jos 194 ja 195 kummatkin lopetetaan, niin silloinhan 506:n täytyisi liikennöidä nykyistä paljon pitempään, myös yöaikaan. Tällöin Pasilasta Tapiolaan voisi päästä bussilla huomattavasti nykyistä myöhemmin, eikä tarvitsisi kiertää keskustan kautta tai matkustaa metrolla, jollei sitä halua. Itse asiassa hiljaiseen aikaan ei varmaan edes olisikaan järkeä kulkea keskustan kautta, jos vain pääsee poikittaislinjalla suoraan perille, sillä hiljaiseen aikaan poikittaislinjat pääsevät kulkemaan reitillään nopeammin.

505:sta ei tulisi lopettaa. Sen reitti voitaisiin mielestäni muuttaa kulkemaan Orionin ja Pohjois-Tapiolan kautta Otaniemeen. Ruuhka-aikana tämä palvelisi hyvin Innopolia ja Orionia. Uskoisin, ettei ruuhka-ajan ulkopuolella ole kovin paljon tarvetta tällaiselle yhteydelle, joten 505 voisi jatkaa ruuhka-ajan linjana. 505:n voisi oikeastaan lähteä Matinkylän metroaseman luota. Tällöin sille olisi vaihtoyhteys Länsimetron liityntälinjoilta ja tulevaisuudessa Länsimetrolla Kivenlahdesta. Tämä parantaisi huomattavasti Espoon sisäisiä yhteyksiä. Muutenkin on aivan älytöntä, jos Olarilta viedään suorien keskustayhteyksien lisäksi suorat yhteydet Helsingin kantakaupunkiin.

Länsimetron valmistuttua Kalasataman tienoilta Espooseen pääsee metrolla paljon paremmin, joten 505:n reitin ei tarvitsisi olla Helsingin puolellakaan nykyisen kaltainen. 505 voisi hyvin korvata 506:n Käpylän osuuden 506:n siirtyessä nopeammalle reitille Vallilan laakson läpi (jos siis sellainen toteutetaan). 505 voisi kulkea Pasilasta Koskelaan. Siis 505:n reitti voisi olla tällainen Iso-Omena - Olari - Orion - Otaniemi - Meilahti - Pasila - Koskela. Linjanumero 505 sopisi hyvin linjanumeron 55 kanssa muutenkin.
 
Hyviä pointteja tilauskolonni. Itse olen käsittänyt, että ainakin 194 ja 195 jäävät, ovatko muut samassa käsityksessa. Ymmärsin, että nimenomaan saatu palaute vaikutti asiaan. Jos todella 194 tai 195 lopetettaisiin, niin silloinhan esim Kuusi- tai lehtisaaresta ei pääsisi suoraan keskustaan. Myös 500-sarjan busseja jää alueelle, ainakin tuiki tärkeä tiedelinja 506. Jos olen väärässä, korjatkaa.
 
Jos todella 194 tai 195 lopetettaisiin, niin silloinhan esim Kuusi- tai lehtisaaresta ei pääsisi suoraan keskustaan

Ei ole tarpeen päästä suoraan keskustaan. Näiltä kaupungin varakkaimmilta pientaloalueilta tulee bussin kyytiin aika vähän väkeä. Nämäkin suurelta osin Munkkiniemessä koulua käyviä, joita linja 506 palvelee hyvin. Keskustaan pääsee hyvin näiltä alueilta vaihtamalla Munkkiniemessä 4:n ratikkaan. En usko, että on järkeä yrittää kalastella näiltä harvaan asutuilta katumaasturialueilta bussimatkustajia suorilla linjoilla, kun ei niille kuitenkaan saataisi paljoa käyttäjiä. Pakkokäyttäjiä taas liityntäliikenne ratikkaan palvelee tarpeeksi hyvin.
 
Keskustaan pääsee hyvin näiltä alueilta vaihtamalla Munkkiniemessä 4:n ratikkaan.

Jos suorat linjat Töölön kautta lopetetaan Länsimetron valmistuessa, pääsee Lehtisaaresta sen jälkeen parhaiten keskustaan vaihtamalla metroon Otaniemessä (tai Keilaniemessä).

Oletettavasti 506 on säilytettävien listalla, koska se toimii poikittaisliikenteen lisäksi liityntälinjana Pohjois-Tapiolasta ja Lehtisaaresta Otaniemen metroasemalle. Toki 506:n liityntäliikenneominaisuuksia huonontaa linjan pituus. (Ja tariffiraja, jos se on vielä Länsimetron valmistuessa olemassa.)
 
Viimeksi muokattu:
Oletettavasti 506 on säilytettävien listalla, koska se toimii poikittaisliikenteen lisäksi liityntälinjana Pohjois-Tapiolasta ja Lehtisaaresta Otaniemen metroasemalle.

Kaikissa YTV-pumagoissa mitä olen nähnyt, on 506 ollut paitsi säilytettävä linja, myös tulevaisuudessa voimakkaasti kehitettävä linja.

Sen tarkoitus on silti olla paljon muutakin kuin vain metroa syöttävä linja. Se on edelleen kiiltoimagollisesti kampuksia yhdistävä tiedelinja, se tarjoaa suoran yhteyden Tapiolasta HYKSin sairaala-alueelle, missä ominaisuudessa se korvaa linjat 194/195. Espoon päässä 506 on tarkoitus ulottaa Suurpeltoon saakka kunhan alue joskus valmistuu jolloin siitä tulee Suurpellon tärkein yhteys ulkomaailmaan ja toki sen liityntä metroon Tapiolassa. Vuorotarjontaa vahvistetaan iltoihin ja viikonloppuun.

Toivottavasti tämä realisoituu jossain järjellisessä ajassa. Tärkeää olisi saada reitti kulkemaan jossain vaiheessa, jopa ennen Suurpeltoa, Sampokujan kautta, vaikka reittiä P-Tapiola-Pohjantie-Sampokuja-Tapiolantie-Otaniemi ja siitä vanhaa reittiä eteenpäin. Tosin tällä tavalla Kalevalantien-Innopolin alue jää katveeseen, mitä vielä korostaa linjan e57 lopettamissuunnitelma.
 
...tariffiraja, jos se on vielä Länsimetron valmistuessa olemassa.)

Eiköhän se tariffiraja poistu samoihin aikoihin länsimetron käyttöönoton yhteydessä. Se kun taitaa olla kätevin keino saada lisää metromatkustajia uudelle linjalle.
 
Yleensä en kannata bussiliikennettä, mutta tässä kemkimin kanssa olen kyllä nyt aivan eri mieltä. On totta, että alueella asuu varakasta porukkaa, mutta se ei muuta mielestäni tilannetta niin radikaalisti, että alueelta ei olisi tarve päästä keskustaan. Jo tasapuolisuuden vuoksi on tärkeää, että alueelta pääsee keskustaan, puhumattakaan siitä, että työpaikkojen määrä Espoon puolella kasvaa. Moni menee esim Töölöstä kätevästi juuri Kuusisaaren kautta.

Paras ratkaisu olisi tietysti johtaa nelonen Espooseen ja samanaikainen tiedelinjan voimakas kehittäminen. Metrohankkeen yhteydessä palvelutasoa saadaan nimenomaan ylöspäin siten, että metron varjolla ei karsita näitä linjoja, joita ei voi pitää syöttölinjoina. On mielestäni suorastaan vastuuton mielipide sanoa, että joltakin alueelta, jossa kuitenkin asuu tuhansia ihmisiä, ei tarvita suoraa yhteyttä keskustaan.

Bussiliikenne 194-195 on hyvin vähäistä ja se ei tosiaankaan ole ongelma, vaan muu bussiliikenne, kuten Länsiväylän bussiralli. Omasta puolestani toivon, että joukkoliikennettä ei heikennettäisi 500-sarjan ja 194-195 linjoilla. Vaihtaminen neloseen on aika absurdi ajatus. Lisää ruuhkaa ja hitautta. Nyt voi jo todeta, että bussi on nopeampi kuin ratikka, koska a) ratikat eivät aja tarpeeksi kovaa b) bussi ei pysähdu Manskulla niin usein. Itse olen monet kerrat nähnyt 194: tai 195:n vetäisevän nelosen ohitse.
 
On mielestäni suorastaan vastuuton mielipide sanoa, että joltakin alueelta, jossa kuitenkin asuu tuhansia ihmisiä, ei tarvita suoraa yhteyttä keskustaan.

Mutta silti kannatat metroa ja liityntäliikennejärjestelmää? Etelä-Espoostahan poistuu Länsimetron myötä suurin osa suorista keskustayhteyksistä.
 
Tämä nyt ei suoranaisesti kuulu Länsimetro-ketjuun, muutta kun Kuusisaaren kautta kulkevasta joukkoliikenteestä puhutaan, niin kirjoitan tähän.

Varsin oivallinen raidetiedelinja syntyisi pelkästään sillä, että Jokeria jatkettaisiin saman tien Tapiolasta Otaniemen kautta Munkkiniemenaukiolle eli Tukholmankadulle. Siitä eteenpäin onkin valmista rataa Arabianrantaan (tosin Tullinpuomilla tarvitaan pätkä Reijolankadulle ja Pasilassa yksi kadun ylitys), ja reitille on myös kysyntää. Erityisesti Pasilastä itään, kun 506 kiertää nyt toivottoman lenkin.

Ratikan ja bussin keskinäinen nokittelu Tukholmankadulla ja Mannerheimintiellä on puhtaasti järjestely- ja tahtokysymys. Ratikalla on tiheämpi pysäkkiväli, koska se palvelee siltä osin bussia paremmin, mihin on pyrittykin. Toisaalta autojen ruuhkista kärsivä bussiliikenne tarvitsee ”hyvitystä”, ja toisaalta bussien esikaupunkilinjat ovat tällä osuudella ”metromaisia” eli palvelevat heikommin, koska ajatellaan, että ne vain tuovat porukkaa lähiöistä keskustaan.

Meillä ei vaadita muuta kuin Tukholmankadun ja Manskun ratojen päivitys nykytasolle (turhat mutkat pois) ja normaali eurooppalainen valoetuus, niin ratikat peittoavat pysäkeistään huolimatta kaiken kumipyöräliikenteen. Mutta tämä puolen vuosisadan pituisen jälkeenjääneisyyden päivitys onkin huomattavasti helpommin sanottu kuin tehty. Kun asennetasolla eletään haittojen jakamisen maailmassa: Eihän se nyt sovi, että ratikalla matkustavat saavat päästä kaikkia muita nopeammin!

Antero
 
Kuten sanoin 194 ja 195 ovat aivan eri asia kuin Länsiväylän bussit. Ne tarjoavat ainoan yhteyden Töölöstä Tapiolaan 500-sarjan kanssa. Kyse on siitä, että ne eivät voi tukeutua metroon, koska niiden reitillä ei ole metroasemia. paitsi Tapiola. Kyllähän te nyt itsekin tiedätte, että välissä on runsaasti vettä metro Tapiolasta Kamppiin ei auta Meilahdesta Tapiolaan liikkujia. Silti länsimetroa kannatan, mutta miksi lopettaa busseja, jotka eivät siihen mitenkään liity.
 
Takaisin
Ylös