Kyllä, mutta niihin pitäisi päästä muualtakin kuin Helsingin keskustasta tai sen kautta. Muun muassa eri puolilta Espoota olevilta asuinalueilta. Siis muiltakin kuin metroasemien ympäristöstä.
Länsimetron yhteydessä pistetään Espoon bussilinjastokin remonttiin,tarkoituksena saada aikaiseksi mahdollisimman hyviä poikittaisbussilinjoja etelä-Espon suuriin keskuksiin. Näissä tapauksissa bussimatkat eivät ole niin tappavan pitkiä etteikö, jos reitit vain ovat houkuttelevat, olisi kilpailukykyisiä myös omalla autolla ajamiseen.
Itämetron yhteyden merkityksen merkityksettömyys käy hyvin ilmi RaideYVA:sta, enkä näe syytä epäillä siinä olevan virhettä. Matkasta tulee yksinkertaisesti liian pitkä suhteessa siihen, että matkakohteita (työpaikkoja) on tarjolla lähempänäkin.
Raide-YVAn laskelmat ovat tehty nykyisten matkustus-, työpaikka- ja asumispreferenssien perusteella, eikä sillä joko pystytty, tai sitten ei olla haluttu, ennustamaan tilannetta 10-30 vuoden päästä. Nykytilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa, jos asuuu idässä tai pohjoisesa, ja työskenteee Tapiolan-Otaniemen alueella, kuin kulkea omalla autolla kehäykköstä pitkin, koska matkat julkisilla kestää yli tunnin meni millä tahansa kombinaatiolla, ja vaihtaa joutuu ainakin pari kertaa matkan aikana. Metro, kun se valmistuu tulee olemaan pikalinja kaupungin alitse, ja matkat mistä tahansa idästä tai pohjoisesta Tapiolan seudulla lyhenevät 10-15 min, ja hyvin suurella sektorilla se vanhana pidetty kipuraja, 1 tunti, alittuu.
Tulevaisuudessa, kun asuminen on vielä kalliimpaa Helsingin seudulla kuin nyt, johtuen mm siitä että tänne muuttaa koko ajan väkeä, niin varsinkin nuorilla ei tule olemaan varaa ostaa asunto Espoosta, vaikka typaikka on siellä, niin vaihtoehdoksi jäävät vain itäinen Helsinki, Vantaa, tai kehyskunnat. Jos muuttaa kehyskuntiin, niin töihin pääsee vain autolla, ja palvelut ovat muutenkin mitkä ovat. Jos muuttaa Vantaalle tai itäiseen Helsinkiin,niin metro tekee matkat julkisillakin sedettäviksi. Työpaikkojahan ei ole Itä-Helsingissä läheskään samassa määrin kuin eteläisessä Espoossa ja länsi-Helsingissä. Helsingin keskustassakin työpaikat ovat vähentyneet lännen hyväksi, ja siellä dominoivat tietyt, lähinnä naisvaltaiset alat nykyisin. Se on vahinko että näin on päässyt käymään, mutta ei taida olla enää sellaista voimaa olemassa joka pystyisi kääntämään sitä kehitystä.
Epäilemättä, siksi Suurpelto ei kiinnosta yrityksiä vaan koko alueesta on hyvää vauthia tulossa täysi fiasko
Suurpellon merkitystä on liioiteltu espoolaismediassa. Sinne tullaan rakentamaan asuntoja vain n 8000 ihmiselle. Se ei ole paljon mitään. Suurpellosta tulisi vielä jotain jos se kytkettäisiin kiinteämmin Kauniaisten kaupunkirakenteeseen, koska se on melkein Kauniaisten kyjessä.
Espoossa kannattaisi ennemmin pistää paukkuja että saadaan tyhjät alueet Matinkylän ja Kivenlahden välillä rakennetuksi, länsimetron jatkoa ajatellen. Ne ovat valitettavasti olleet kiistanalaisia NIMBY- kohteita, jätevedenpuhdistamoa ei haluta siirtää uudelle paikalle jne.
t. Rainer