Vs: Ruuhkamaksut pk-seudulla, poikittaislinjoistakin vähän
Suunnitteluohje on ns. mitoitusohje. Ajatuksena on, että huipputunnin kuorma jaettuna kaluston mitoituskapasiteetilla tuottaa oikean vuoromäärän (tai kuorma jaettuna vuoromäärällä tuottaa oikean kalustokoon). Koska vuorokohtainen kuorma huipputunnin sisällä voi vaihdella, kaluston kapasiteetista otetaan osa pois. Käytännössä yritetään laskea seisojat 3/neliö ja lisäksi käytävistä otetaan vähän pois.
Saksalaisessa suunnittelukäytännössä käytetään kaluston normaalia maksimikapasiteetttia (yleensä kai 4 / neliö), mutta varataan muistaakseni 20% ylimääräistä kapasiteettia (saatan muistaa prosentin väärin). Jokeria laskeskellessa molemmat menetelmät tuottivat lähes saman lopputuloksen.
Kumpikaan menetelmä ei ota huomioon absoluuttisen matkustajamäärän ja yksikkökoon suhdetta. Esimerkiksi Jokerilla ongelmana on, että vuorokohtainen kuorman vaihtelu ylittää selvästi mitoitusohjeen pelivaran. Suuremmilla yksikoillä liikennöitäessä voitaisiin luultavasti käyttää samaa huipputunnin kokonaiskapasiteettia ja silti selvittäisiin paremmin vuorokohtaisista vaihteluista, koska yksittäisissä vuoroissa olisi absoluuttisesti enemmän pelivaraa.
Mutta HKL:n suunnitteluohje ei nykyään enää hyväksy metrolle 1200 hlö/juna kapasiteettia.
Suunnitteluohje on ns. mitoitusohje. Ajatuksena on, että huipputunnin kuorma jaettuna kaluston mitoituskapasiteetilla tuottaa oikean vuoromäärän (tai kuorma jaettuna vuoromäärällä tuottaa oikean kalustokoon). Koska vuorokohtainen kuorma huipputunnin sisällä voi vaihdella, kaluston kapasiteetista otetaan osa pois. Käytännössä yritetään laskea seisojat 3/neliö ja lisäksi käytävistä otetaan vähän pois.
Saksalaisessa suunnittelukäytännössä käytetään kaluston normaalia maksimikapasiteetttia (yleensä kai 4 / neliö), mutta varataan muistaakseni 20% ylimääräistä kapasiteettia (saatan muistaa prosentin väärin). Jokeria laskeskellessa molemmat menetelmät tuottivat lähes saman lopputuloksen.
Kumpikaan menetelmä ei ota huomioon absoluuttisen matkustajamäärän ja yksikkökoon suhdetta. Esimerkiksi Jokerilla ongelmana on, että vuorokohtainen kuorman vaihtelu ylittää selvästi mitoitusohjeen pelivaran. Suuremmilla yksikoillä liikennöitäessä voitaisiin luultavasti käyttää samaa huipputunnin kokonaiskapasiteettia ja silti selvittäisiin paremmin vuorokohtaisista vaihteluista, koska yksittäisissä vuoroissa olisi absoluuttisesti enemmän pelivaraa.