Ja muistattekos millainen Rautatientori ja esim. Kaisaniemenkatu (ei silloin taidettu ilmanlaatua mitata) olivat ennen "itämetroa"? Entä kuka muistaa Itäväylän ruuhkat (Herttuaniemestä alkaen)?
Täytyy kirjoittaa, kun satun muistamaan ilman, että aika olisi muistoja kullannut. Koska asuin vuoteen 1975 Itä-Helsingissä ja kävin kouluni Kalevankadulla, joten joka päivä näistä kaikista jäi muistoja mieleen.
Rautatientori oli samanlainen kuin nyt, kunnes osa torialueesta rajattiin kävelylle ja kiellettiin autoilta. Mutta busseja siellä on ollut ian kaiken, samoin henkilöautoja, vaikka niiden ajoreitit vähän ovat vaihdelleetkin. Mutta määrä ei, niin paljon niitä on aina ollut kuin on mahtunut.
Itäväylän ruuhkat eivät pahimmillaan alkaneet Hertsikasta, vaan Marjaniementien ja Turunlinnantien yhteisestä risteyksestä itään päin. Risteys kun oli tasoristeys johon kyllä tuli liikennevalot jossain vaiheessa, niin oli paha päästä jonon väliin Turunlinnantieltä. Isä ajoi autolla töihin Hämeentielle ja me lapset päästiin auton kyydissä jatkamaan sitten ratikalla. En osaa vastata, miksi isä ajoi autolla eikä mennyt bussilla, vaikka olisi viereen päässyt. Mutta kun tilanne oli kehnoimmillaan, isä ajoi Viikin kautta, bussit eivät. Sieltä pääsi nopeammin.
Ruuhkat loppuivat, kun metron rakentamisesta saatiin päätös. Ei nimittäin kestänyt kauaakaan kun Itäväylä levennettiin 4-kaistaiseksi siihen Marjaniementien ja Turunlinnantien tasoristeykseen. Olikohan tämä ollut 1967. Muutin Tampereelle 1975, joten en kokenut enää itse, mitä metron liikenteen alkaminen vaikutti olemattomiin ruuhkiin.
Aikatauluihin kun voi luottaa, sen tuo metro.
Täydellinen, optimaalinen joukkoliikenne on vain asiantuntijoiden unissa. Ei täällä sellaiseen koskaan päästä.
Metron liityntäliikenteen vakiokäyttäjänä totean, ettei aikatauluihin voi luottaa. Metro kulkee omia aikojaan, liityntäbussit joitain toisia aikojaan miten milloinkin. Lähtee kyllä Itäkeskuksesta piipillä, ajaa 3 metriä odottamaan punaisiin liikennevaloihin ja pääsee sitten linjalle miten nyt valorytmi osuu. Toiseen suuntaan kotipysäkillä onkin 8 minuutin toleranssi. Joten mitä väliä on metron keskimäärin 4 minuutin vuorovälillä?
Täydellisyyteen ei koskaan päästä, mutta en näe mitään todellista syytä siihen, miksei joukkoliikenne voi toimia täällä yhtä hyvin eli luotettavasti ja täsmällisesti sekä nopeasti kuten se toimii niin monessa muussakin näkemässäni kaupungissa. Tekisi sen liityntäliikenteenkin paljon helpommaksi. Ainoa syy, miksi ei, on halun puute. Tai halu siihen, että joukkoliikenne nimenomaan ei toimi hyvin.
Antero