Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Länsimetro-wikipedia sanoi:Myös metron ensimmäisen vaiheen ulottamista ainoastaan Tapiolaan asti mietitään, jos kustannukset nousevat yli 800 miljoonan euron, ja koska rakentamisaikataulu Ruoholahti-Matinkylä -välillä uhkaa venyä.
Niin, Länsimetron wikipedia-sivuillakin kerrotaan seuraavaa:
Onko tuollainen varasuunnitelma nyt ihan varmaa tietoa?
Olisihan siinä ihan järkeä, että rakennettaisiin Ruoholahti - Tapiola valmiiksi ja käyttöön mahd. nopeasti.
Mutta entä automatisointi? Kauankohan se mahdollisesti viivyttää projektia.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Vuosaaren laituriovia ei ole vieläkään saatu toimimaan asiallisesti. (Kertokaa, jos muuta tiedätte.)
Sitä vain kun tökkii näköjään jo alkumetreillä...
Tulihan tähän artikkeliin sitten sunnuntain HS:ssa korjaava liike otsikolla Myöhästyminen ei huolestuta. Mutta itse asiassa korjaavaa liikettä yritettiin jo ennakkoon. Viime viikon lopulla YLE:n aikaisessa oli tj. Kokkisen haastattelu, jossa Kokkinen vakuutti, että kaikki on hienosti aikataulussa. (En löydä juttua netistä.) Vähän kummastelin, että miksi nyt pitää tällaista selittää. Mutta ehkä Kokkisella oli tieto siitä, mitä HS aikoo kertoa lauantaina.->Täysin käsittämätön uutinen. Lähinnä siis siksi, että HS julkaisee metrotoimiston propagandan vastaisen jutun.
HS:n jutussahan puhutaankin louhintakapasiteettin pulasta ja kovista urakkahinnoista. Mutta kulunvalvontakaupasta riidellään edelleen tuomioistuimissa ja uusia juniakaan ei ole vielä tilattu. Kahdesta loppusuoran kilpailijasta toinen eli CAF valitti HKL:n toimista juuri markkinaoikeuteen, mutta en tiedä, helpottiko vaiko vaikeutti junien toimittajan valintaa.Kuvittelisin että se automaattiohjaus ei ole länsimetron mahdollisen viivästymisen syy.
Ohjaamottomiinkin juniin tulee varmasti ohjauspöytä, josta junaa voidaan ajaa etupenkiltä. Tällainen ajo on ollut yleinen käytäntö jo Docklandsin järjestelmässä Lontoossa. Mutta ihan oikeassa olet: ainoa järkevä ratkaisu on pitää järjestelmä 6-vaunuisena. Nyt tehdään kalliimpaa ja huonompaa.Lyhyillä asemilla varavaihtoehto on tietysti jälkiasennetut ohjaamot.
Tuo ajatuksesi ”ohjausvaunuista” 4-vaunuisten kiinteiden runkojen päissä on muuten hyvä, mutta junien lyhentäminen kesken päivän ei sitten enää onnistu. Pääteasemilla ei ole raiteita eikä aikaa vekslata junan välistä 4-vaunuinen runko erikseen. Nythän lyhenätminen tapahtuu jättämällä itäpään vaunupari kääntöraiteelle.
Sama tahti onnistui myös 1900-luvun alun Pariisissa kun tunnelit kaivettiin lapioilla.
Miten saataisiin kiinalaiset Suomeen opettamaan metrojen rakentamista järjellisellä aikataululla?
Ei liene vaikea arvata, että länsimetroa hidastaa sekä raha että tekemättä jätetyt esityöt. EIB:ltä lainattu 450 M€ ja valtion lupaama 200 M€ eivät vielä riitä. Eikä tunnelilouhintaa ei voi tehdä ilman kallioperätutkimuksia, joita ei oltu tehty silloin, kun kun louhiminen olisi pitänyt aloittaa. Tietysti voi ostaa louhintaurkan ilman tutkimuksia. Se vain maksaa enemmän eli huonoimman mahdollisen kivilaadun mukaan ja kestää kauemmin, koska urakoitsija joutuu kuitenkin tekemään kalliotutkimukset, jotta se tietää, miten louhia.Eipä sillä, että Länsimetroa olisivat valitukset hidastaneet. Kiinaa vähän läheisempi vertailukohde tuntuis olevan Kehärata, joka näyttää porskuttavan aikataulussa bakteerimönjistä huolimatta. Kaukaa ulkoa päin katsottuna projektin hallinta tuntuu olevan selkeästi paremmissa kantimissa kuin Länsimetron.