Vs: Kivenlahden metro
Toisaalta matka-aika ennusteet ei ota huomioon matkarakenteen ja kaupunkirakenteen muutoksia. Metron ja liitynnän muodostama kaupunkirakenne tekee luontevammaksi matkojen yhdistelyn.
Metron tukemassa kaupunkirakenteessa palvelut keskittyvät voimakkaammin kauppakeskuksiin. Muodostuu voimakkaita "Itäkeskuksia", joissa kaikki palvelut on yhden katon alla. Toki kauppakeskusilmiö on olemassa myös ilman raiteita, mutta sellaisessa rakenteessa palvelut muuttavat herkemmin. On aika vaikea kuvitella, että Itäkeskus tai Sello muuttaisi muualle, mutta Jumbo voi hyvinkin kuolla pois jos lähistölle tulee uutta tarjontaa.
Etelä-Espoossa metro naulaa palvelut esimerkiksi Tapiolaan ja Matinkylän metroaseman luokse. Juuri sinne minne liityntäliikenteellä pääsee hyvin tiheästi lähialueelta. Myös toimistot ja työpaikat hyötyvät hyvistä yhteyksistä, toimistojen rakentamisesta metroasemille ja aluekeskuksiin tulee houkuttelevampaa kuin syrjempään. (Kiinteistösijoittajat tietävät, että kiinteistöjen rakentamisessa on olemassa kolme olennaista asiaa sijainti, sijainti ja sijainti.)
Tälläinen kehitys johtaa verkostoon, jossa alueella asuvilla on tarjolla enemmän palveluja ja työpaikkoja hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä. Silloin autoilu ei ole yhtä välttämätöntä, kun autoa ei välttämättä tarvitse päästäkseen kauppoihin ja harrastuksiin, kun ne ovat joko kävelyetäisyydellä tai lyhyen, tiheästi kulkevan liityntäbussimatkan päässä.
---------- Viesti lisätty kello 16:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------
Totta. Toisaalta palvelut muuttavat käytännössä lähemmäksi asukkaita, isoilta metroasemilta alkaa löytyä kaikki tarpeellinen. Muualla kuin asemien ympäristössä ei niin hyvin kannata yrittää, kun liityntämatkustajat ovat niin suuri asiakasryhmä.
Nykyään ihmisillä on niin laajat kulutustarpeet, ettei niitä pysty kuitenkaan kävelyetäisyydellä tarjoamaan, monipuoliset aluekeskukset, joihin pääsee metrolla ja lähialueilta liitynnällä tarjoaa palvelut joukkoliikenneyhteyksien päässä.
Toisaalta matka-aika ennusteet ei ota huomioon matkarakenteen ja kaupunkirakenteen muutoksia. Metron ja liitynnän muodostama kaupunkirakenne tekee luontevammaksi matkojen yhdistelyn.
Metron tukemassa kaupunkirakenteessa palvelut keskittyvät voimakkaammin kauppakeskuksiin. Muodostuu voimakkaita "Itäkeskuksia", joissa kaikki palvelut on yhden katon alla. Toki kauppakeskusilmiö on olemassa myös ilman raiteita, mutta sellaisessa rakenteessa palvelut muuttavat herkemmin. On aika vaikea kuvitella, että Itäkeskus tai Sello muuttaisi muualle, mutta Jumbo voi hyvinkin kuolla pois jos lähistölle tulee uutta tarjontaa.
Etelä-Espoossa metro naulaa palvelut esimerkiksi Tapiolaan ja Matinkylän metroaseman luokse. Juuri sinne minne liityntäliikenteellä pääsee hyvin tiheästi lähialueelta. Myös toimistot ja työpaikat hyötyvät hyvistä yhteyksistä, toimistojen rakentamisesta metroasemille ja aluekeskuksiin tulee houkuttelevampaa kuin syrjempään. (Kiinteistösijoittajat tietävät, että kiinteistöjen rakentamisessa on olemassa kolme olennaista asiaa sijainti, sijainti ja sijainti.)
Tälläinen kehitys johtaa verkostoon, jossa alueella asuvilla on tarjolla enemmän palveluja ja työpaikkoja hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä. Silloin autoilu ei ole yhtä välttämätöntä, kun autoa ei välttämättä tarvitse päästäkseen kauppoihin ja harrastuksiin, kun ne ovat joko kävelyetäisyydellä tai lyhyen, tiheästi kulkevan liityntäbussimatkan päässä.
---------- Viesti lisätty kello 16:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:42 ----------
Kaikkinensa Espoonlahti ikäänkuin siirtyy pari kilometriä kauemmaksi keskustasta. Samoin myös Olari, mutta paljon vähemmän. Vastapainoksi Otaniemi, Tapiola ja Niittykumpu siirtyvät jonkin verran lähemmäs Helsinkiä.
Totta. Toisaalta palvelut muuttavat käytännössä lähemmäksi asukkaita, isoilta metroasemilta alkaa löytyä kaikki tarpeellinen. Muualla kuin asemien ympäristössä ei niin hyvin kannata yrittää, kun liityntämatkustajat ovat niin suuri asiakasryhmä.
Nykyään ihmisillä on niin laajat kulutustarpeet, ettei niitä pysty kuitenkaan kävelyetäisyydellä tarjoamaan, monipuoliset aluekeskukset, joihin pääsee metrolla ja lähialueilta liitynnällä tarjoaa palvelut joukkoliikenneyhteyksien päässä.