- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Nyt joku mättää pahasti. Kiinassa 20-40 kilometrin metrolinja valmistuu 2-4 vuodessa toteutuspäätöksestä. Sama tahti onnistui myös 1900-luvun alun Pariisissa kun tunnelit kaivettiin lapioilla.
Miten ihmeessä Suomessa voi reilun kymmenen kilometrin pätkään mennä vuosikymmen?
Kiinalaisista en tiedä, mutta ainakin Pariisin metron tunnelit on tehty cut and cover -tekniikalla. (Eli, katu on avattu, kaivettu kuilu rataa varten ja lopuksi tehty katto päälle ja katon päälle katu takaisin.) Oikeastaan metro ei edes kulje tunnelissa, vaan katetussa kuilussa. Tähän tekniikkaan liittyy erityinen etu: katu voidaan kerralla avata vaikka koko toteutettavan radan matkalta ja aloittaa kuopan tekeminen joka paikassa yhtä aikaa. Myöskin radan pohjatyöt yms. sujuvat helposti niin kauan kuin kuilua ei ole vielä katettu.
Oikeaa tunnelia tehdessä taas töitä voi tehdä tasan vain valmistuvan tunnelin päässä. Tunneli etenee sitä tahtia kuin jyrsintäkone tai vastaava etenee. Kymmenen kilometriä ja vuosikymmen? No, siis kilometri vuoteen, eli sellaiset kolme metriä päivään keskimäärin. Ehkei tahti oikeasti ole juurikaan tätä nopeampi? Tietysti länsimetron tapauksessa tunnelia tehdään useammasta kohtaa kerrallaan ja tunnelit lopulta yhdistyvät. Toisaalta itse tunnelin tekoon ei todellakaan päästä ensimmäisenä rakennuspäivänä ja radan vetäminen tunneliin kaikkine pohjatöineen ja muineen vie sekin oman aikansa, kun työ tietysti kapeassa tunnelissa sujuu hitaammin kuin maan päällä.
Kiinalaisista en tosiaan tiedä, mutta käyttävätköhän he cut and cover -tekniikkaa? Nykyäänkin näen siinä monia etuja, joista tärkein on, että vaativuudeltaan katetun kuilun tekeminen vastaa normaalia talon perustusten tekemistä. Siihen ei tarvita erikoiskoneita ja työt osaavia urakoitsijoita riittää.