- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Re: Metroakin voi kehittää
En usko että maaöljyn ehtyminen juurikaan vaikuttaa autoiluun. Öljyn hinta tulee nousemaan hiljalleen, jolloin pieniruokaisten autojen kysyntä kasvaa ja kasvisöljyistä tulee kilpailukykyisempiä. Toisaalta akkutekniikka ja polttokennotekniikka kehittyvät myös. Kun (siis ei jos) autojen ohjauksessa siirrytään automaattiohjaukseen, voidaan autojen korirakennetta keventää (vähentää energian kulutusta) ja ottaa käyttöön virtakiskot (ei tarvita raskaita akkuja). Automaatin ohjauksessa turvavälejä voidaan pienentää ja ajonopeuksia nostaa. Joten en näkisi kehityksen mitenkään suosivan joukkoliikennettä. Toki autojen yksityisomistus voi vähentyä ja veikata autojen toimivan taksin tapaan, jolloin kaiketi voidaan puhua joukkoliikenteestä.
Turvallisuus tulee itselleni ensinnä mieleen. Korkeammalta kun horjahtaa raiteille, niin vahinkojen todennäköisyys on suurempi. Ja aina silloin tällöin joku sinne horjahtaa. Viime kesäiseltä Saksan reissulta erityisesti jäivät mieleeni Kölnin laitamien U-Stadtbahn-asemat ja itse reitit halki kauniin maaseutumaiseman (erityisesti Köln/Marsdorf/Haus Vorst). Mielestäni laitureiden korkeus oli meidän raitiotielaitureiden luokkaa.
R.Silfverberg sanoi:Autojen ja autoilla tehtävien matkat lisääntyvät yhä sekä maailman- että maanlaajuisesti. Vasta silloin jos öljy alkaa tosissaan loppua ja korvaavia polttoaineita ei saada tilalle, ehtyy autoilu ehtyä ja loppuu vähitellen kokonaan, tai ainoastaan hyötyliikenne kulkee sen jälkeen enää kumipyörillä. Siinä tapauksessa kaupungistuminen toivon mukaan saa uutta vauhtia, jolloin liikkumismuoto ovat sähköllä kulkeva joukkoliikenne, jos vaihtoehtoina on luontaistalouteen ja 1800-luvun elintasoon palaaminen.
En usko että maaöljyn ehtyminen juurikaan vaikuttaa autoiluun. Öljyn hinta tulee nousemaan hiljalleen, jolloin pieniruokaisten autojen kysyntä kasvaa ja kasvisöljyistä tulee kilpailukykyisempiä. Toisaalta akkutekniikka ja polttokennotekniikka kehittyvät myös. Kun (siis ei jos) autojen ohjauksessa siirrytään automaattiohjaukseen, voidaan autojen korirakennetta keventää (vähentää energian kulutusta) ja ottaa käyttöön virtakiskot (ei tarvita raskaita akkuja). Automaatin ohjauksessa turvavälejä voidaan pienentää ja ajonopeuksia nostaa. Joten en näkisi kehityksen mitenkään suosivan joukkoliikennettä. Toki autojen yksityisomistus voi vähentyä ja veikata autojen toimivan taksin tapaan, jolloin kaiketi voidaan puhua joukkoliikenteestä.
R.Silfverberg sanoi:Itse en ymmärrä mitä ongelmia korkeissa laitureissa on, ja miten ne kivikaupungin ulkopuoella kun ei rata kulje katua pitki, ole edes ylivoimaisen kallista.
Turvallisuus tulee itselleni ensinnä mieleen. Korkeammalta kun horjahtaa raiteille, niin vahinkojen todennäköisyys on suurempi. Ja aina silloin tällöin joku sinne horjahtaa. Viime kesäiseltä Saksan reissulta erityisesti jäivät mieleeni Kölnin laitamien U-Stadtbahn-asemat ja itse reitit halki kauniin maaseutumaiseman (erityisesti Köln/Marsdorf/Haus Vorst). Mielestäni laitureiden korkeus oli meidän raitiotielaitureiden luokkaa.