Jos siirrytään nyt toiseen aiheeseen, kun liikennöintisäästöt ovat ainakin muutaman miljoonan tarkkuudella selvitetty.
Ihmettelen länsimetron hintaa. Olen lukenut että rakentamiskustannukset pätkälle Ruoholahti-Matinkylä, n 12 km, koko rata tunnelissa, 6 asemaa, olisivat 600 M €. Miksi se on niin kallis? Vertailun vuoksi Marja-radan (18 km, 7 km tunnelissa, 7 asemaa) hinnaksi on arvioitu n 300 M € . Vielä ymmärtäisin länsimetron kohdalla n 100 M € eron mutta kaksinertainen hinta? Vertailun vuoksi länsimetron hinnalla saisi kaksi jättimäistä loistoristeilijää tai kuusi musiikkitaloa Töölönlahteen. Sisältyykö länsimetron hintaan myös junat ja varikkokapasiteetin lisäys, ja onko vastaavasti Marja-radasta jätetty ne pois? Johtuuko osa hinnasta katujärjestelyistä ja liiketilojen uudelleenrakentamisesta? Joutuuko länsimetron takia lunastamaan tonttimaata markkinahintaan?