Ei minulla ole mitään laadukasta bussiliikennettä vastaan - päin vastoin. Kunhan nyt kommentoin yhtä henkilökohtaista matkakokemusta toisella vastaavalla.
En väitä, etteikö Espoon suunnan bussiliikennettä voitaisi parantaa, ja varmasti monia parannuksia voitaisiin tehdä sellaisilla summilla, jotka ovat metroinvestointiin verrattuna pieniä. Kuitenkin niin kauan, kun teillä liikkuu myös muita kulkijoita, ja niin kauan, kun bussiliikenteellä halutaan säilyttää kyseiselle kulkumuodolle ominainen, järkevä palvelutaso, ei bussijärjestelmällä voida mitenkään saavuttaa raskasraiderunkolinjan etuja, joita taas ainakin itse arvostan kovasti.
Metron täysi eristäminen muista liikennemuodoista johtaa toki kalliisiin ratkaisuihin, ja jossain mielessä jäykkäänkin järjestelmään, mutta sitä kautta saavutettavat edut ovat kiistattomia: liikenteen luotettavuus, täsmällisyys, linjanopeus (riittävän asemavälin kompromissina tietysti) ja sen vähäinen hajonta ovat tekijöitä, joita matkustajat arvottavat varsin korkealle. Ja kun linjasto suunnitellaan siten, että keskiössä on runkolinja, voidaan sillä tarjota oikeasti lyhyt vuoroväli.
Nämä kaikki tekijät tekevät matkakokemuksesta sujuvan. Metrojuna - paino sanalla juna - tarjoaa lähtökohtaisesti ison yksikkökokonsa turvin myös sellaista matkustusmukavuutta ja -väljyyttä, jonka saavuttaminen pintaliikenteen kulkuneuvoissa ei samalla tavalla onnistu. Arvonsa silläkin.
Runkolinjan ideaan kuuluvat myös solmukohdat, joihin vaihdot keskittyvät ja jotka palvelukeskittyminä tarjoavat myös mahdollisuuden päivittäisiin asiointeihin. Itse ainakin pyrin sijoittamaan päivittäiset kaupassakäynnit juuri tällaiseen vaihtorakoon, jolloin jopa huonostikin mätsäävä vaihtoyhteys saattaa muuttua kokonaisajankäytöllisesti varsin edulliseksi ja ennen kaikkea sujuvaksi ratkaisuksi.
Max sanoi:
Äsken mainitussa matkassa laatu ilmenee pitkähkönä kävelynä metroasemalle, josta juna ajaa Rautatientorin metroasemalle ehkä 20 minuuttia (onko tästä tarkkaa tietoa?) ja sieltä sitten jatketaan matkaa kolmella eri virtsaisella hissillä, ennen kuin lastenvaunujen kanssa ollaan rautateiden lähiliikenteen ulottuvilla.
Meitä riittää moneen junaan ja moneen bussiin, ja kullakin on omat mieltymyksensä. _Itse_ olen valmis ilman minkäänalaista hampaidenkiristelyä kävelemään vaikka muutamankin sataa metriä ekstraa, jos tiedän, että siellä odottaa toimiva liikenne tiheällä vuorovälillä ja ehkäpä vielä asianmukainen asematilakin. Tässä omassa Otaniemi-casessani kävelymatkan ero bussipysäkkiin on lähdöstä riippuen 0 ... 150 metriä.
Matka-aika Otaniemi-Rautatientori on muuten 12 minuuttia (lansimetro.fi:n UKK kertoo ON-RL olevan 9 minuuttia ja RL-RT on 3 min). Tasonvaihtoja en koe ongelmana; rullaportaat kävelee aika nopsasti ylös jos on oikeasti olevinaan kiire, ja tietyillä keskusta-asemalla maanalaiset kävely-yhteydet saattavat jopa nopeuttaa kulkemista pintaan verrattuna. Jos taas ei ole kiire, ei ongelmaakaan ole. Lastenvaunujen kanssa en kulje, mutta jos kulkisin, arvostaisin kyllä silloinkin metroa, johon vaunujen kanssa ainakin mahtuu matkaamaan mukavasti. Bussi kun voi jättää odottelun jälkeenkin pysäkille, jos vaunuja ei enempää kyytiin mahdu. Eikä välttämättä mahdu seuraavaankaan.