- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Länsimetron rakentamisen seurantasivun perusteella näyttää siltä, että tunnelinrakentaminen on edennyt hyvään tahtiin ja eikä metro tule ainakaan myöhästymään louhintatöiden viivästymisen takia.
Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan tuorein esityslista on tullut nettiin. Sieltä haettuna asianumero 4 käsittelee Jousenpuiston aluetta. Sen suunnitelmat tuodaan uudelleen muokattuna uudestaan nähtäville. Uudistetusta kaavasta sanotaan seuraavaa:
Tuosta esityslistan pitkästä tekstistä voisi vielä poimia kohdasta Liikenne ja melusuojaus seuraavaa:
Kyllä tuon Länsimetron suurin ongelma on sen korkea hinta, mutta ei minusta kuitenkaan kannata jäädä miettimään, minkälaisen bussijärjestelmän olisi voinut saada, jos siihen olisi yhtä lailla panostettu rahaa. Kyllä tietenkin Otaniemen suuntaan ja moneen muuhunkin suuntaan olisi ollut mahdollista lyhentää vuoroväliä ja kyllä tiejärjestelyjä olisi ollut mahdollista tehdä, mutta en tiedä olisiko moisessa kuitenkaan ollut mitään järkeä. Ei esimerkiksi Länsiväylän varresta koskaan mitenkään erityisen hyvin toimivaa voi saada bussilla matkustajan kannalta. Ison Omenan kohdalla Länsiväyllä ei ole mitään isompia liikennesolmuja ja pysäkit on järkevästi sijoitettu ja kevyen liikenteen yhteydet toimivat. Hienona asiana voi mainita sen, että Länsiväylää itää päin menevien bussien pysäkin vieressä on yksi Ison Omenan sisäänkäynneistä. Nuo pysäkit palvelevatkin kaikkein parhaiten matkustajia ja niitä on kohtuu mukava käyttää (olen käyttänyt noita pysäkkejä niin keskustaan suuntautuvilla matkoilla, kuin myös länteen päin suuntautuvilla matkoilla ja olen käyttänyt myös tuossa pysähtyvää kaukoliikennettä esimerkiksi matkustaakseni Karjaalle, nuohan ovat pikavuoropysäkkejä).Muista Länsiväylän pysäkeistä ei voi sanoa samaa. Ei bussit muutenkaan ole kaikkein tehokkain tapa hoitaa Etelä-Espoon liikennettä: tolkuttomia määriä busseja ruuhka-aikana välillä Kamppi-Hanasaari. Jos metroa ei olisi alettu rakentaa, niin silloin TramWest olisi pitänyt toteuttaa. Voi myös olla että TramWest olisi toiminut paremmin kuin Länsimetro, ainakin vaihdollisten matkojen määrä olisi ollut pienempi. Tässä yhteydessä täytyy vielä sanoa, että onhan se mukavaa, että Rautatientorilta pääsee suoralla bussiyhteydellä niin moneen suuntaan, mutta kun katsoo Hämeentiellä Kallion kohdalla sitä bussien paljoutta ja kun vielä huomioi sen, että aina myöskään bussien täyttöaste ei ole kovinkaan korkea, tulee myös mieleen, että jossain vaiheessa liikennöintikustannusten kurissa pitämiseksi on pakko panostaa ratikkaliikenteeseen ja jatkaa ratikkakiskoja esimerkiksi Oulunkylän ja Malmin asemille ja kenties siitä vähän pidemmälle esikaupunkialueelle sekä katkaista esikaupunkilinjoja näille vaihtoasemille. Samanlainen tilanne on myös Mannerheimintiellä.
On se tietenkin älytön tilanne, että tunneleiden rakentaminen kannattaa aina, mutta Munkkivuoren ratikka ei sitten niin kannatakkaan. Tai ettei kannata yhdistää Toista linjaa kulkevia kiskoja muuhun ratikkaverkkoon. Jostain syystä ratikkaverkkoa ei kyetä modernisoimaan, vaikka sillä tavalla voisi oikeasti saada kunnon säästöjä aikaan liikennöintikustannuksissa.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:59 ----------
Niin tietenkin myös esityslistan asianumero 5 liittyy Länsimetroon. Se käsittelee Niittykummun kaava-aluetta. Sekin kaava tulee uudelle nähtäville. Siitä on tällaista aineistoa ladattavissa. Muutoksista sanotaan seuraavaa:
Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan tuorein esityslista on tullut nettiin. Sieltä haettuna asianumero 4 käsittelee Jousenpuiston aluetta. Sen suunnitelmat tuodaan uudelleen muokattuna uudestaan nähtäville. Uudistetusta kaavasta sanotaan seuraavaa:
Uusi havainnekuva kerrosmäärineen on jo ladattavissa.Asemakaavaan on tehty olennaisia muutoksia, jotka edellyttävät sen asettamista uudelleen julkisesti nähtäville. Kaupunkisuunnittelulautakunta palautti asemakaavaehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi 13.6.2012. Uuden ehdotuksen rakennusoikeus on 11 300 k-m2 pienempi, kaavan korkein kerrosluku on 12 kun se edellisessä ehdotuksessa oli 26. Jousenpuistonaukiosta muodostuu tiiviimpi kaupunkimainen tila. Paikoituslaitos on laajuudeltaan pienempi. Kaksi viisikerroksisen paikoituslaitoksen kerroksista on maan päällisiä. Huolto- tai muu liikenne ei kulje uudelleen nähtäville tulevassa ehdotuksessa Jousimiehenreittiä.
Tuosta esityslistan pitkästä tekstistä voisi vielä poimia kohdasta Liikenne ja melusuojaus seuraavaa:
Metron saattoliikennepaikkoja on osoitettu 10 kpl, ja ne sijaitsevat Jousenpuistonkadun ja Koivu-Mankkaan tien varressa. Metron liityntäpysäköintipaikat (200 kpl) osoitetaan paikoituslaitokseen. Paikoituslaitoksessa on lisäksi liiketilojen ja asukkaiden pysäköintipaikat. Julkiselle alueelle tulee 500 polkupyöräpaikkaa, joista vähintään puolet on oltava katettuja.
Kyllä tuon Länsimetron suurin ongelma on sen korkea hinta, mutta ei minusta kuitenkaan kannata jäädä miettimään, minkälaisen bussijärjestelmän olisi voinut saada, jos siihen olisi yhtä lailla panostettu rahaa. Kyllä tietenkin Otaniemen suuntaan ja moneen muuhunkin suuntaan olisi ollut mahdollista lyhentää vuoroväliä ja kyllä tiejärjestelyjä olisi ollut mahdollista tehdä, mutta en tiedä olisiko moisessa kuitenkaan ollut mitään järkeä. Ei esimerkiksi Länsiväylän varresta koskaan mitenkään erityisen hyvin toimivaa voi saada bussilla matkustajan kannalta. Ison Omenan kohdalla Länsiväyllä ei ole mitään isompia liikennesolmuja ja pysäkit on järkevästi sijoitettu ja kevyen liikenteen yhteydet toimivat. Hienona asiana voi mainita sen, että Länsiväylää itää päin menevien bussien pysäkin vieressä on yksi Ison Omenan sisäänkäynneistä. Nuo pysäkit palvelevatkin kaikkein parhaiten matkustajia ja niitä on kohtuu mukava käyttää (olen käyttänyt noita pysäkkejä niin keskustaan suuntautuvilla matkoilla, kuin myös länteen päin suuntautuvilla matkoilla ja olen käyttänyt myös tuossa pysähtyvää kaukoliikennettä esimerkiksi matkustaakseni Karjaalle, nuohan ovat pikavuoropysäkkejä).Muista Länsiväylän pysäkeistä ei voi sanoa samaa. Ei bussit muutenkaan ole kaikkein tehokkain tapa hoitaa Etelä-Espoon liikennettä: tolkuttomia määriä busseja ruuhka-aikana välillä Kamppi-Hanasaari. Jos metroa ei olisi alettu rakentaa, niin silloin TramWest olisi pitänyt toteuttaa. Voi myös olla että TramWest olisi toiminut paremmin kuin Länsimetro, ainakin vaihdollisten matkojen määrä olisi ollut pienempi. Tässä yhteydessä täytyy vielä sanoa, että onhan se mukavaa, että Rautatientorilta pääsee suoralla bussiyhteydellä niin moneen suuntaan, mutta kun katsoo Hämeentiellä Kallion kohdalla sitä bussien paljoutta ja kun vielä huomioi sen, että aina myöskään bussien täyttöaste ei ole kovinkaan korkea, tulee myös mieleen, että jossain vaiheessa liikennöintikustannusten kurissa pitämiseksi on pakko panostaa ratikkaliikenteeseen ja jatkaa ratikkakiskoja esimerkiksi Oulunkylän ja Malmin asemille ja kenties siitä vähän pidemmälle esikaupunkialueelle sekä katkaista esikaupunkilinjoja näille vaihtoasemille. Samanlainen tilanne on myös Mannerheimintiellä.
On se tietenkin älytön tilanne, että tunneleiden rakentaminen kannattaa aina, mutta Munkkivuoren ratikka ei sitten niin kannatakkaan. Tai ettei kannata yhdistää Toista linjaa kulkevia kiskoja muuhun ratikkaverkkoon. Jostain syystä ratikkaverkkoa ei kyetä modernisoimaan, vaikka sillä tavalla voisi oikeasti saada kunnon säästöjä aikaan liikennöintikustannuksissa.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:59 ----------
Niin tietenkin myös esityslistan asianumero 5 liittyy Länsimetroon. Se käsittelee Niittykummun kaava-aluetta. Sekin kaava tulee uudelle nähtäville. Siitä on tällaista aineistoa ladattavissa. Muutoksista sanotaan seuraavaa:
Suuressa osassa muistutuksista kritisoitiin uuden asuinrakentamisen määrää, rakennusten kokoa, korkeutta ja sijoittumista nykyisiin asuinrakennuksiin nähden. Rakentamista pidettiin yleisesti ottaen liian raskaana ja korkeana. Korjatussa kaavaehdotuksessa muutoksia on tehty erityisesti kortteliin 15040, jossa 5- ja 6-kerroksisen lamellitalon sekä 12-kerroksisen pistetalon sijaan korttelissa on kolme 8-9-kerroksista pistetaloa. Tämä sekä parantaa Niittykummun nykyisten lamellitalojen asunnoista avautuvia näkymiä että siirtää rakentamista kauemmaksi niistä. Myös metrokeskuksen tornitalon korkeutta on madallettu 18 kerrokseen 24 kerroksen sijaan. Rakentamisen kokonaismäärä on laskenut hieman, 59360 asuin- ja 10920 liikekerrosneliömetristä 57550 asuin- ja 7560 liikekerrosneliömetriin.
Toinen keskeinen muistutusten aihe oli alueen nykyisten asukkaiden pysäköintijärjestely. Ratkaisu, jossa kaikki nykyisillä kahdella pysäköintialueella olevat autopaikat oli osoitettu maanalaiseen pysäköintihalliin, ei tyydyttänyt asukkaita. Korjatussa kaavaehdotuksessa kyseiset paikat on osoitettu kahteen kaksikerroksiseen maanpäälliseen pysäköintilaitokseen Niittykummuntien ja Niittykadun varteen. Jälkimmäisen viereen on myös osoitettu joitakin maantasossa olevia pysäköintipaikkoja.