- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Miksi Helsinki luopuisi HKL-Metroliikenteestä?
Kuten sanottua, metroradan käytöstä ei makseta ratamaksua, vaan valtionosuuden jälkeen investoinnin rahoitus ja ylläpito jää sen kunnan vastuulle, jonka alueella rata on. Länsimetron Espoon osuus on siis Espoon vastuulla. Puolet pääomakuluista ja ylläpitokulut kokonaisuudessaan hyvitetään kunnalle HSL:n kautta niin, että maksuosuudet kohdistetaan käyttäjän kotikunnan mukaan, tosin neuvottelut uuden infran osalta tarkasta jakomallista ovat vielä kesken. Puolet investoinnista kuitenkin jää suoraan kunnan maksettavaksi. HSL:n kautta tuleva infrakorvaus maksetaan nimenomaan jäsenkunnalle, ei esim. Länsimetro Oy:lle, jonka kanssa HSL:llä ei ole sopimussuhdetta.
Kiitos täsmennyksestä. Minulla ei mitään erityistä mielipidettä siitä, miten metroradan omistus pitäisi järjestää, tai kenen hallinnassa HKL:n tulisi olla. Tarkoitus oli vain havainnollistaa, kuinka erilaiset omistusjärjestelyt voivat vaikuttaa hyvinkin paljon pääomakuluihin ilman että itse hankkeessa olisi mikään muuttunut. Pointti taas oli, että huomion kiinnittäminen näihin yksityiskohtiin vain hämärtää kokonaiskuvaa, kun yritetään hahmottaa hankkeen kustannuksia ja hyötyjä.