- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Hmm. Uskoisko tuota kaikkea?
No miksei, jos luet ajatuksella tämän jutun, niin huomaat, että Pohjola ei suinkaan väitä, että metrosta olisi tulossa vaarallinen, vaan että tämän asian suhteen on paljon avoimia kysymyksiä eikä ole tyydyttävällä tavalla selitetty, että turvallisuusasiat olisi hoidettu kunnolla. Uutisen varsinainen pihvi on mielestäni siinä, että evakuointilaitureiden riittävästä leveydestä ei syntynyt yksimielisyyttä HKL:n ja pelastuslaitoksen välillä ja asian ratkaisi HKL:n hyväksi maallikot, tässä tapauksessa Länsimetron hallitus. Voihan olla, että HKL oli oikeassa ja pelastuslaitos väärässä, mutta varsinainen epäkohta onkin siinä, että metroon liittyviä asioita hoidetaan todella vastuuttomalla tavalla. Ikävä sivumaku tulee siitä, että Pekka Sauri lupasi Helsingin kaupunginvaltuustolle, että nimenomaan pelastuslaitoksen mielipidetta kunnioitetaan.
Meillä on olemassa oikein virasto nimeltään Trafi, joka vastaa liikenneturvallisuudesta ja joka arvioi tämäntapaisia asioita vaikkapa rautateiden osalta. Trafi vastaa jopa yksittäisten henkilöautojen katsastuksen järjestämisestä, mutta ei metrosta. Normaalimaailmassa tuollekin asialle saataisiin Trafilta siunaus, joka joko selvittäisi asian itse tai tarvittaessa tilaisi tarpeelliset selvitykset ulkopuolisilta. Tähän malliin esimerkiksi STUK valvoo Olkiluodon ydinvoimalatyömaan valmistumista: suunnitelmat lähetetään STUK:in hyväksyttäväksi, joka tarvittaessa tilaa rakentajan laskuun lisäselvityksiä, jos talon sisällä ammattitaito ei riitä.
Henkilöauto ja sen katsastus onkin aika huvä vertailukohta. Tämänhetkinen tilannehan on sama kuin henkilöauton omistajan, joka väittäisi, että ei hänen autoaan tarvitse katsastaa, koska kyllä hän on hoitanut autoaan ja kaikki on kunnossa. Pointti on, että voihan asia tosiaan olla niin, että autonomistaja on hoitanut kaiken niin kuin pitää, mutta siitä ei ole mitään varmuutta. Siksipä liikenneturvallisuuden nimissä kaikki autot katsastetaan. Yksinkertaisesti metrokin pitäisi katsastaa, eikä sen korvikkeeksi käy, että maallikoista koostuvat hallitukset ja lautakunnat siunaavat jälkikäteen HKL:n tekemiset. Toivottavasti HKL on hoitanut hommansa kunnolla, mutta tästä asiasta pitäisi saada varmuus.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------
Ikään kuin disklaimerina lisättäköön, että en ole lukenut HBL:n alkuperäistä artikkelia, vaan pelkästään Tommy Pohjolan blogipostauksen. Käsittääkseni siinä on alkuperäinen artikkeli kokonaisuudessaan Pohjolan kääntämänä.