Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Vai lähteitä? Eikös asia ole ihan päivänselvä, jos lähdetään normaalin kaupungin tarpeista, jokaiselle kiinteistölle pitää olla katu tai tie, jolla pystyy ajamaan autolla ja yleensä myös bussilla. Kun tiedämme, että raitiokiskot ja virtajohdotus maksaa, kyllä raitioliikenteelle sopiva väylä käytännössä maksaa merkittävästi enemmän kuin bussille sopiva. JOT
Nyt oli puhe bussikaistoista sekä toisaalta bussiliikenteen omista väylistä. Helsingin seudulta voisi kelvata esimerkiksi Jokeri 2:n tulevalla reitillä oleva Kuusmiehentie, jolle piti joko tehdä pohjanvahvistustoimenpiteitä tai sitten rakentaa viereen uusi katu. Kaupunki on nyt päättänyt rakentaa uuden bussikadun nykyisen ajoradan pohjoispuolelle. Samoin Tikkurilassa on HSL:stä saamani tiedon mukaan jokin katuosuus (olikohan Lummetien länsiosa, en nyt muista varmaksi?). Samoin Bussi-Jokerille tehtiin aikoinaan omaa väylää Haagaan ja Oulunkylän-Pihlajiston välille.
Bussiliikenteen paras puoli on sen joustavuus, eli se pystyy ajamaan lähes minkälaisilla kaduilla sorateistä tunneleihin. Mutta sekaliikenteellä on myös sekaliikenteen ongelmat. Väitit kovasti Mannerheimintien raitioliikenteen nopeuttamista ja Ratikkaprojektia koskevissa viestiketjuissa, ettei raitioliikenteellä ole mahdollista päästä minun ja eräiden muiden esittämään luotettavuustasoon. Tuossa edellä Antero esitti sen suuruusluokan, jolla tuo on mahdollista. Ja sama koskee myös bussiliikennettä, jos halutaan päästä samaan luotettavuustasoon.