Kaupunkialueen autoväylillä on autoja yleensä juuri niin paljon kuin niille mahtuu. Vaikutuksena pidän tässä sitä, että Itäväylä on jätetty leventämättä, jolloin autoilu ei ole voinut kasvaa kovin paljon.
Itäväylä levennettiin metron ansiosta 6-kaistaiseksi ja sieltä poistettiin bussikaistat. Levennys tapahtui heti vuoden 1969 metropäätöksen jälkeen ja bussikaistat poistettiin, kun metroliikenne alkoi 1982. Autoilun kapasiteetti siis kasvoi metron ”ansiosta” 1,5-kertaiseksi.
Kun verrataan Länsiväylää ja Itäväylää nyt, kumpikaan ei tietenkään voi päästää kantakaupunkiin enempää autoja kuin minkä kaupunginpuoleisen pään liikennevalot läpäisevät. Ero on siinä, että Länsiväylällä on valoissa pitkä jono, Itäväylällä ei ole jonoutumista. Sen verran vähemmän on Itäväylän kapasiteettia käytössä, mutta tilasto osoittaa, ettei metro ole mitenkään kapasiteetin käyttöön vaikuttanut.
Toisaalta, jos ja kun tilanne on niin, että autoväylät kuormittuvat aina joka tapauksessa täyteen – niinkuin näyttää olevan – metron tai muunkaan joukkoliikenteen tekeminen on turhaa siinä toiveessa, että autoilun osuus laskisi. Tällä argumentilla länsimetro kuitenkin poliitikoille myytiin.
Mutta jos metro olisi rakennettu niin moottoritietä ei olisi ryhdytty leventämään 1990-luvulla kuten tehtiin.
Se, mitä idässä tapahtui, ei tue tätä ajatusta. Itse asiassa Espoossa on tapahtunut aivan sama kuin idässä, mutta vain osittain myöhemmin. Kohtahan Espoossa on levennetty motari ja metro kuten idässä. Eikä metro ole muuttanut haluja rakentaa kalliita ja laajoja eritasoristeyksiä idässäkään.
Metrolla ja autoilun hankkeilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Helsingin niemelle ei voi tulla idästä eikä lännestä enempää autoja kuin niemelle mahtuu. Ylijäämäihmiset kuljetetaan joukkoliikenteellä. Jos joukkoliikenne on metro, ihmiset menevät metrolla ja bussilla, jos tarjolla on bussi. Vaihtoehtoja kun ei ole. Länsimetron miljardilla ihmiset siirretään länsiväylän busseista metroon, ei muuta. Tiehankkeet jatkavat omaa elämäänsä edelleen. Niihin on painetta ikuisesti, koska milloinkaan teitä ei ole autoilijoiden mielestä tarpeeksi. Ja se johtuu siitä, että edes nykyisellä lähiövyöhykkeen maankäytön tehokkuudella ei kyetä tekemään tieverkkoa, jossa on aina vapaan liikenteen olosuhteet.
Antero