Jos järki voittaisi nyt ja päättettäisiin pidentää nuo asemat, kuinka paljon arvioit sen pidentävän liikenteen aloitusta Matinkylään?
Vaikea vastata, kun en tiedä, missä rakennushommissa mennään. Mitä myöhemmin järki otetaan käteen, sen nopeammin asia saadaan kuntoon, kun tulee vähemmän purettavaksi jo kerran rakennettua.
Käytännössähän tehdään nyt niin, että joka asemalla taitaa olla tavallaan valmiiksi pitkä luola, mutta ylimääräinen pituus on käytetty teknisiin tiloihin. Tarvittava työmäärä riippuu siitä, miten viisaasti tai typerästi tilankäyttö on suunniteltu. Eli jos raiteen ja teknisten tilojen laiteasennusten väliin on jätetty laituriksi kelvollinen tila, ei ehkä tarvitse purkaa mitään, vaan rakennetaan ja kalustetaan vain laituri täyteen mittaansa. Jos tilat on kalustettu raiteeseen asti, tulee purkutöitä.
Toinen asia, mikä vaikuttaa, on asemien turvallisuussuunnittelu. Yhdessä vaiheessa taidettiin selittää, että asemat on pakko lyhentää automaattiajon vuoksi, koska pidemmillä asemilla on enemmän ihmisiä kerralla ja tarvitaan kolmannet uloskäynnit. Automaattiahan ei onneksi tule, joten se argumentti on poissa. Mutta pitkässä junassa on teoriassa enemmän ihmisiä kuin lyhyessä, vaikka käytännössä Espoon metromatkustajien määrä on aivan sama, ovat junat lyhyitä tai pitkiä. Nämä asiat pitäisi ainakin tarkistaa. Mutta en usko asian olevan oikeasti ongelma, jos vaikka verrataan Kehäradan asemiin, jotka ovat yli 200 metriä pitkiä. Normikäytäntö yleisötilojen turvallisuudessa on, että tiloille on sallittu suurin henkilömäärä. Tässä tapauksessa metro-operaattorin vastuu on huolehtia siitä, että sallittua määrää ei ylitetä.
Jos turvallisuudesta vielä jatkan, niin oikeasti pitkät asemat ovat turvallisempia siksi, että liikenne voidaan hoitaan siten, että junia ei ole ajossa enempää kuin asemia. Siten hätätilanteessa jokainen juna saadaan aina asemalle ja evakuoiduksi. Lyhyillä junilla tämä ei onnistu suunnitelluilla vuoroväleillä, eli kun Hesan puolen kysynnän vuoksi on ajettava liian monella junalla.
Mutta jos nyt heitän haarukkana, että asemien pidentäminen ei olisi pidentänyt Espoon metron rakentamista lainkaan, jos työ olisi hoidettu saman tien. Jos työhön lähdetään sitten, kun asemat rakennetaan ensin valmiiksi lyhennettyinä, heitän arvauksena, että pidentäminen on 6 kk, jos tekniset tilat on tehty kehnoimmalla mahdollisella tavalla. Tähän aikaan vaikuttaa tietenkin sekin, tehdäänkö työt rinnakkain vai peräkkäin. Eli jos töitä tehdään jokaisella asemalla samanaikaisesti, homma hoituu tietenkin nopeammin, kuin jos korjataan asema kerrallaan.
Espoon metron rakennustyömaata pyörittävä rakennuttajakonsultti osaa tehdä paremmat arviot, jos saa luvan.
Antero