Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olisi mielenkiintoista kuulla tämän poliittisen kulttuurin kannattajilta, miksi tämäkin lisälasku on ihan ok.
Jos budjetin ei ole tarkoituskaan pitää ja se on hyvä niin, sama se jos koko budjettisirkusta ei vaivauduta tekemään.
Olipas hyvä että tuli lyhennettyä ne metroasemien laiturit. Nyt on rahaa maksaa tämä yllätyslasku.
Olis ehkä syytä lyhentää vielä Kivenlahden vaiheen asemia lisää, kun mie en usko, että yllätys jää viimeiseksi.
Olisi mielenkiintoista kuulla tämän poliittisen kulttuurin kannattajilta, miksi tämäkin lisälasku on ihan ok.
On kaksi vaihtoehtoa, joko ei näistä ole oikeasti kerrottu taikka sitten poliitikot eivät vain ole viitsineet/ehtineet ottaa selvää.
Lienee aika normaalia, että kun tehdään tällaista maanrakennusta, niin siinä usein tehdään myös samaan liittyen kunnallistekniikkaa.
Ei sitä tarvitse uskoa, jos vaatii sitä.
Jos budjetin ei ole tarkoituskaan pitää ja se on hyvä niin, sama se jos koko budjettisirkusta ei vaivauduta tekemään.
Nyt lienee lyhennettävä myös hissejä ja rullaportaita, tai voisiko ne korvata liaaneilla ja tikkailla.Ylen jutun mukaan summassa on mukana myös hissejä, rullaportaita ja muita metroasemien osia, siis aivan selvästi metrohankkeeseen kuuluvaa rakentamista.
Eikös Helsinki remontoinut jonkun tilan ravintolaksi vai oliko se ravintolapanimoksi ja budjetti ylittyi miljoonilla. Budjettien paukkumisessa Länsimetro ei taida poiketa prosentuaalisesti monesta muusta yhteiskunnan maksamasta hankkeesta, mutta hankkeen mittavuuden vuoksi summat ovat isoja. Olen ihmetellyt monen yhteiskunnan hankkeen etukäteen ilmoitettua suolaista hintalappua, esim jotkin katujärjestelyt. Oikein järjestetyillä kilpailutus- ja valvontamenettelyillä voidaan saada päinvastaisia tuloksia, esim kehä kolmosen viimeisin remontti on halvempi ja nopeampi kuin aluksi suunniteltiin.40 milliä on semmoinen määrä, että olis syytä varmistaa, että poliitikotkin ovat tietoisia. Tokkopa on jäänyt vahingossa huomaamatta.
Laitetaanpa tähän vielä ennen vuodenvaihteen hinnankorotuksia arvaus lipunmyynnin kehityksestä, kun lipunhinnat nousevat paljon ja vielä psykologisesti pahimmalla mahdollisella alueella.
Ensinnäkin oletuksena, että pääkaupunkiseudun väkiluku nousee vuonna 2016 noin 1,4 % vuodesta 2015. Ennustan, että Helsingin sisäisten matkojen lukumäärä lisääntyy 1,0 % vuonna 2016 ja seutumatkojen lukumäärä laskee -0,5 %. Katsotaan, miten hyvin ennuste osuu kohdalleen.
Lisätäänpä tähän vielä se, että seutumatkat ainakin Espoosta vähenevät metron takia. Ihmiset eivät halua vaihtaa kulkuneuvoa ja lyhyet metrot ovat aina täynnä niin oma auto houkuttelee, valitettavasti.
Ei niiden lyhyiden metrojen pitäisi olla nykyistä täydempänä, sillä kun nyt kulkee 4 min välein 6 vaunun junia, eli tunnissa 90 vaunua, niin Länsimetron avauduttua kulkee 2:30 min välein 4 vaunun junia, eli 96 vaunua tunnissa. Kapasiteetti siis nousee hieman.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että täynnä tulevat olemaan. Kun nyt Espooseen menee useita kymmeniä bussilinjoja ja kaikki korvataan metrolla niin jo pelkästään Otaniemeen menijät täyttävät niitä. Mutta kuten sanottu niin moni espoolainen varmaan luopuu joukkoliikenteen käytöstä vaihtamisen vuoksi ja joukkoliilenteetön Länsiväylä houkuttaa.