Länsimetro

Radiouutisista juuri kuulin, että lyhytmetrojen aiheuttamiin metroruuhkiin reagoidaan siten, että kahdesta viimeisestä vaunusta ei pääse ulos eikä niihin sisään Länsimetron alueella. Uutislinkkiä en tähän hätään löytänyt. Aikamoista...:lol:
 
Radiouutisista juuri kuulin, että lyhytmetrojen aiheuttamiin metroruuhkiin reagoidaan siten, että kahdesta viimeisestä vaunusta ei pääse ulos eikä niihin sisään Länsimetron alueella. Uutislinkkiä en tähän hätään löytänyt. Aikamoista...:lol:

Mikähän mahtoi olla toimittajan lähde tuolle... Ajatustahan on esitetty ja vatvottu mm. täällä ja Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä, mutta olisin ällistynyt, jos HKL tekisi asiasta päätöksen ennen kuin lyhyillä junilla liikennöimistä on edes kokeiltu. Tässä on jo kasvojen menetyksen riskikin semmoinen, ja toisekseen lyhyillä junilla varmaan voidaan pärjätä jonkun aikaa jos vuoroväliä oikeasti pystytään tiivistämään. Eri asia sitten, kun kaikki tällä hetkellä erilaisissa kaavailuissa olevat Itä-Helsingin rakennushankkeet ovat toteutuneet.
 
Mikähän mahtoi olla toimittajan lähde tuolle... Ajatustahan on esitetty ja vatvottu mm. täällä ja Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä, mutta olisin ällistynyt, jos HKL tekisi asiasta päätöksen ennen kuin lyhyillä junilla liikennöimistä on edes kokeiltu. Tässä on jo kasvojen menetyksen riskikin semmoinen, ja toisekseen lyhyillä junilla varmaan voidaan pärjätä jonkun aikaa jos vuoroväliä oikeasti pystytään tiivistämään. Eri asia sitten, kun kaikki tällä hetkellä erilaisissa kaavailuissa olevat Itä-Helsingin rakennushankkeet ovat toteutuneet.

Mä luulen että on kyseessä jostain uutisankasta.

Periaatteessa onnistuisi jos M300 ja M200 sarjan junarungot tai 3 kpl M200 sarjan junarunkoa olisi yhteenkytkettyjä, jolloin viimeinen ja ensimmäinen vaunu voidaan jättää laiturin ulkopuolelle ja matkustajat pääsevät silti siirtymään vaunusta toiseen että pääsevät ulos. M100 sarjan junilla ei onnistuisi.

Sillä että kokonainen junarunko jätetään ulkopuolelle, on liika riskejä että joku ei poistukaan Ruoholahdessa.

t. Rainer
 
Tässä on paljon vaihtoehtoja.

HKL:llä on vuodenvaihteen organisaatiomuutoksen myötä henkilökunta osin vaihtunut. Ehkä se vaikuttaa myös annettaviin lausuntoihin.

Tai sitten se klassisin: toimittaja on viettänyt mukavan viikonlopun Lontoossa ja huomannut Camdenin bilereissulla, että metrossa kaikuu outo kuulutus. The last set of doors will not open. Mitä ihmettä? Helsingissä sitten soitto HKL:lle, että voiko näinkin tehdä. Mitä siihen voi HKL:n edustaja muuta vastata kuin että kyllä näinkin voi tehdä, se on yksi vaihtoehto.

Tällä tavallahan saadaan virkamiesten suuhun melkein mitä vain. Eikö Jokeria voisi toteuttaa tunnelimetrona? Tottahan virkamies siihen vastaa, että se on teknisesti mahdollista. Ei se silti vielä sitä merkitse, että Jokeri pannaan tunneliin, vaikka toimittaja otsikoisi "Jokeri voidaan painaa tunneliin".

Journalismia.
 
Tai sitten se klassisin: toimittaja on viettänyt mukavan viikonlopun Lontoossa ja huomannut Camdenin bilereissulla, että metrossa kaikuu outo kuulutus. The last set of doors will not open. Mitä ihmettä?

Nyt ei ole edes toimittajan tarvinnut käydä Lontoossa bilettämässä, koska jutussakin on mainittu, että (ulkomailla bilettämisestään kuuluisuuttakin saanut) Paavo Arhinmäki teki keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuustossa ponnen, jossa asiaa esitettiin.
 
Periaatteessa onnistuisi jos M300 ja M200 sarjan junarungot tai 3 kpl M200 sarjan junarunkoa olisi yhteenkytkettyjä, jolloin viimeinen ja ensimmäinen vaunu voidaan jättää laiturin ulkopuolelle ja matkustajat pääsevät silti siirtymään vaunusta toiseen että pääsevät ulos. M100 sarjan junilla ei onnistuisi.

Miten M100 eroaa M200:sta siten, ettei satasella onnistuisi mutta kakssatasella onnistuu?
 
Tässä on paljon vaihtoehtoja.

Sinänsä metron kapasiteetin kasvattamiseksi löytynee ainakin seuraavat käyttökelpoiset keinot, joissa toki kaikissa on erilaista säädettävää.

1) Uusi kehittynyt kulunvalvonta ja sen myötä vuorovälin tihentäminen 150 sekunnista 120 sekuntiin. Vaikutus: + 25 %.

2) Junien pidentäminen 90 metristä 100-105 metriin (ovista pitää päästä ulos, mutta muuten junien päät voivat olla tunnelissa.) Vaikutus: + 11-16 %

3) Kuljettajien ja ohjaamojen poistaminen, kapasiteettivaikutus + 3-4 %

4) Junien kalustuksen muutokset, jossa osa junasta sivuttaispenkeille ja osa 2/3 istuimille. Seisomakapasiteettia voidaan nostaa selvästi istumapaikkamäärän pysyessä ennallaan.
 
Miten M100 eroaa M200:sta siten, ettei satasella onnistuisi mutta kakssatasella onnistuu?

Satasessa ei vaunujen välillä pysty liikkumaan. Päätyseinät ovat umpinaiset.Kaks ja kolmesatasessa on "haitarit" vaunujen välillä kuten raitiovaunuissa ja junissa.

Jos käytetään satasia, on laiturialueen ulkopuolelle jäävien vaunujen todella oltava tyhjiä. Porukkaa on alettava heittää ulos jo Kampin jälkeen.


---------- Viestit yhdistetty klo 21:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:08 ----------

4) Junien kalustuksen muutokset, jossa osa junasta sivuttaispenkeille ja osa 2/3 istuimille. Seisomakapasiteettia voidaan nostaa selvästi istumapaikkamäärän pysyessä ennallaan.
Kaikki muut konstit käy mutta junien paikkamäärien lisääminen ei, Kulosaaren sillan painorajan takia.

t. Rainer
 
Satasessa ei vaunujen välillä pysty liikkumaan. Päätyseinät ovat umpinaiset.Kaks ja kolmesatasessa on "haitarit" vaunujen välillä kuten raitiovaunuissa ja junissa.


t. Rainer

M200 junassa voi siirtyä vaunusta toiseen vain kahden vaunun välillä, jos nämä kaksi vaunua jäävät tunneliin ei sieltä pääse pois. M200 ei ole läpikäveltävä kuten M300. Mutta jos puhe oli siitä että vain viimeinen ja ensimäinen vaunu jäävät ulkopuolelle niin silloin se voisi onnistuaakkin. Tosin jää epäselväksi se että miten kuljettaja näkee koska ovet voi sulkea, koska tunnelista voi olla huono näkymä laiturialueelle ja kameroiden asentaminen joka ovelle tai ainakin jokaiseen vaunupariin ei liene halpaa. Kun ne täytyy vaunun seiniin kiinnittää ulkopuolelle eivätkä voi siten olla kovin ulkonevia varmastikkaan.

Toisaalta taas voisi ratkaisu olla asemilla olevat kamerat, josta kuva välittyisi ohjaamoon automaattisesti kun juna ylittää tietyn kohdan radalla tai että kuljettaja ottaa yhteyden verkkoon mistä hän saisi kuvat ruutuunsa. Tai sitten että ruutu on tunnelissa siinä kohtaa mihin juna pysähtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettaja näkee kyllä peilistä laiturille ihan hyvin vaikka keula olisikin 15 metriä tunnelin puolella.
 
Onko yhdessäkään paikkaa kaarretta heti tunnelin jälkeen? Jos ei, niin ei siinä sitten ongelmaa ole.
 
Takaisin
Ylös