Länsimetro

Tietokonejärjestelmillä ei ole vastaavia rajoitteita kuin ihmisillä --

Ja ihmisillä ei ole vastaavia rajoitteita kuin tietokonejärjestelmillä.

Pidätkö arvioita automaattimetron hitaammista pysähdysajoista ihmiskäyttäjään verrattuna siis väärinä?
 
Ja ihmisillä ei ole vastaavia rajoitteita kuin tietokonejärjestelmillä.

Pidätkö arvioita automaattimetron hitaammista pysähdysajoista ihmiskäyttäjään verrattuna siis väärinä?

Kyllä, kuvitelma ihmiset paremmista kyvyistä ovien sulkemisessa ja lähtökäskyn antamisessa perustuu menneisyyteen, viime aikoina tekoäly, kamerat ja kohteidentunnistus ovat kehittyneet kovaa vauhtia, mutta ihminen ei ole. Vaikka itsekulkeva auto ei ole vielä valmis yleisille teille, todella paljon sitä rajatummissa tähtävissä, jollainen ovien sulkeutumiskäskyn antaminen on, koneet ovat jo menneet ihmisen ohi.

Oviensulkemis- ja lähtökäskysysteemin toimivuutta arvioitaessa kannattaa myös huomioida, että kone on luotettavuudeltaan aivan eri tasoa reagoimaan tilanteisiin, joissa jotain sitten kuitenkin jää ovien väliin ja pitää reagoida, siinä tilanteessa ihminen on reaktionopeudeltaan ja toiminnan luotettavuudeltaan varsin heikko.

Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi Pariisin linjalla 1 saatiin automaatilla hyvä nopeutus. Muutenkin nopeimmat uudet metrot ovat nykyään automaatteja, ei siinä ovien kanssa ole varaa sen enemmän sählätä kuin mitä kuljettajat nykyään tekevät.
 
Viimeksi muokattu:
Olen seurannut Koivusaaren aseman rakentamista. Asemahallisa näyttää olevan melko massiiviset rappuset parveletasolle, jolta on Länsiväylän puoleiselta senältä liukuovi ja kevyet portaat puistoon (istutuksien keskelle). Asemalle ei ole tietääkseni tulossa ainkaan aluksi myymälätiloja. Tietäisikö jouku foorumin lukija mistä tässä on kyse. Vai varaudutaako tässä johonkin tulevaan.
 
Vai varaudutaako tässä johonkin tulevaan.

En ihan tuon perusteella hahmottanut, mitä tarkoitat, mutta joka tapauksessa Koivusaareen suunnitellaan kansirakennelmaa Länsiväylän yli. Läntisen sisäänkäynnin edessä pitäisi tuleman olemaan aukio kansitasolla.

Havainnekuva: http://i.imgur.com/h3uQWwi.jpg

Video tietokonemallista: https://www.youtube.com/watch?v=lgHtIlGqAO4

Hankekortti, jossa linkit suunnitteluaineistoihin ja päätöksiin: http://kartta.hel.fi/applications/hanke/showplan.aspx?map=yes&ID=Kslk 2006-0558
 
Länsimetroa ei avata liikenteelle 15.8. kuten oli tarkoitus. https://www.hsl.fi/uutiset/2016/lan...ivastyy-hsl-muokkaa-uutta-bussilinjastoa-8575

Ilmeisesti viivästys on kuukausien mittainen. Uusi bussilinjasto aloittaa siitä huolimatta, ja sitä muokataan jotenkin niin, että busseilla ilmeisesti pääsee Helsinkiin asti.

Ymmärrän kilpailupakettien mukanaan tuomat rajoitukset (yksi bussikilpailuttamisen huonoimmista puolista on juuri tämä – liikenne ei kulje tarpeen mukaan vaan sen mukaan, mitä kilpailutussopimuksessa lukee) mutta silti ihmettelen, eikö HSL kykene neuvottelemaan poikkeustilanteessa liikennöitsijöiden kanssa siitä, että tilapäisesti ajetaan vanhoja reittejä uusin liikennöitsijöin, suunnilleen siinä suhteessa missä liikennettä olisi ajettu uudessa tilanteessa.
 
... silti ihmettelen, eikö HSL kykene neuvottelemaan poikkeustilanteessa liikennöitsijöiden kanssa siitä, että tilapäisesti ajetaan vanhoja reittejä uusin liikennöitsijöin, suunnilleen siinä suhteessa missä liikennettä olisi ajettu uudessa tilanteessa.
Joo, vaikuttaa kyllä täysin idioottimaiselta alkaa suurella työllä suunnitella esim. jotakin tilapäistä metron korvaavaa ”bussirunkolinja”-ratkaisua muutamia kuukausia varten, kun yksinkertaisinta olisi toiminnan jatkaminen nykyisellä erinomaisesti toimivalla Etelä-Espoon bussilinjastolla (tosin on myös aivan ymmärrettävää, että liikennöitsijöilläkin on varmaankin ensi syksyä varten jo täysin valmiit liiketoiminta- ja resurssisuunnitelmat esim. kaluston ja henkilöstön osalta eikä niitäkään aivan helposti tällaisella lyhyellä kahden kuukauden varoitusajalla muuteta).

Ja Yleisradion uutisessa löytyy ehkä hieman lisätietoa HSL:n ja HKL:n tiedotteisiin verrattuna: http://yle.fi/uutiset/lansimetron_liikenteen_kaynnistyminen_viivastyy/8949217
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vaikuttaa kyllä täysin idioottimaiselta alkaa suurella työllä suunnitella esim. jotakin tilapäistä metron korvaavaa ”bussirunkolinja”-ratkaisua muutamia kuukausia varten, kun yksinkertaisinta olisi toiminnan jatkaminen nykyisellä erinomaisesti toimivalla Etelä-Espoon bussilinjastolla (tosin on kyllä aivan ymmärrettävää, että liikennöitsijöilläkin on varmaankin ensi syksyä varten jo täysin valmiit liiketoiminta- ja resurssisuunnitelmat esim. kaluston ja henkilöstön osalta eikä niitäkään aivan helposti tällaisella lyhyellä kahden kuukauden varoitusajalla muuteta).

Toisaalta jostain se poikkeusliikennekalusto ja -henkilöstökin on kaivettava, joten tuntuu melko vaikealta uskoa, ettei kahdessa kuukaudessa ehdittäisi sopia myös vanhojen linjojen jatkamisesta.
 
Länsimetro avautuessaan tietysti vähentää sekä tarvittavien bussien että kuljettajien määrää. Mutta tämän päivän tilanteessa ovat olemassa sekä autot että kuskit, vaikkakin varmaan osin väärissä firmoissa. Ja elokuussa arvatenkin tulee vielä iso kasa kilpailutuskauden vaihtuessa tarvittavia uusia busseja.

HSL:n tulisi kyetä neuvottelemaan sellainen lopputulos, jossa nykyinen bussilinjasto on voimassa kunnes metro aloittaa ja jossa liikennöitsijät joustavat siten, että saadaan heille oikeudenmukainen ja matkustajille tyydyttävä lopputulos. Mikä tahansa muu johtaisi todennäköisesti merkittävään matkustajakatoon. Kerran menetettyjä ei ole helppo saalistaa takaisin sitten, kun metro joskus aloittaa

Kuinkahan aidosti yllättävä tämä viivästys nyt loppujen lopuksi mahtaa olla?
 
jenkkityyliin perjantai-iltana mahdollisimman myöhään julkaistaan ne ikävät uutiset

todellinen #hitshow taitaa olla lännessä syksyllä...... SMH
 
Itse toivoisin että rantaradasta tehtäisiin "länsimetro" pysyvästi kaikille niille alueille jotka eivät ole varsinaisesti etelä-Espoota eivätkö ole länsimetron piirissä, ja ne suunnitellut bussilinjojen huononnukset ja matkustajien pakkosyöttö metroasemille rantaradan juna-asemien sijaan voitaisiin peruuttaa.

Rantaradan aikatauluja voitaisiin myös muuttaa 15. elokuusta alkaen siihen asti kunnes länsimetro sitten aloittaa, niin että yhdistetään A- ja E-junat siten että A jatkaa Espoon keskukseen asti. Leppävaaran asemalta voitaisiin järjestää suora heiluribussi kehäykköstä ja länsiväylää pitkin Kamppiin.

t. Rainer
 
Metro.fi on myös juttua tästä länsimetron viivästymisestä. siinä kerrotaan että HSL:ssä on jo Toukokuussa oltu yhteydessä eri liikennöitsijöihin ylimääräisen kaluston hankkimiseksi mikäli metron aloitus viivästyy. Nobinan Tom Ward myöntää että heiltä on pyydetty tarjousta ylimääräisestä kalustosta länsimetron aloituksen viivästymisen varalta. Neuvottelut kuitenkin kaatuivat liian kovaan hintaan. Myöskin Espoon päättäjille uutinen vaikuttaa tulleen täytenä yllätyksenä. Valtuuston puheenjohtaja Maria Guzenina vaatiikin asiasta täyttä selvitystä ensi Maanantain valtuuston kokoukseen.

Jokohan nyt alkaa päitä tippumaan vai edelleenkö katsotaan läpi sormien kun koko Etelä-Espoon joukkoliikenne ollaan valmiina rampauttamaan 15.8 lähtien?
 
HSL:n hallitus käsitteli Länsimetron liikennöinnin ongelmiin tai liikenteen aloituksen viivästymiseen liittyviä varautusmissuunnitelmia 3.5.2016. Pöytäkirjan mukaan korvaavaa bussiliikennettä varaudutaan liikennöimään noin 70 bussilla ensisijaisesti Kampista Vattuniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan ja Matinkylään.
 
Takaisin
Ylös