Länsimetro

Typerää antaa tuommosia lausuntoja että testejä vaille valmis ennenkun edes tiedetään mitään testien onnistumisesta. Annetaan niitä lausuntoja sitten vasta kun on on jotain näyttöä niiden tueksi.
 
Missä välissä muuten tammikuusta 2017 oli tullut avaamisen tavoiteaika? Tietämäni mukaan vasta näitä aikoja olisi ylipäätään ollut tulossa tietoa siitä, milloin metro arviolta avattaisiin.
 
Vielä kummallisempaan valoon tämän asettaa tämä lauantaina julkaistu uutinen: http://m.kauppalehti.fi/uutiset/koh...ium=email&utm_campaign=Kauppalehti_Uutiskirje (arkistoitu versio)

Kuinka niin? "Testausta vaille valmis" voi olla vaikka kuinka pitkä aika. Kas kun testaus ei tarkoita kumileimasinta tehdyn työn päälle vaan virheiden etsimistä tehdystä työstä. Testauksen jälkeen sitten suunnitellaan ja toteutetaan korjaavat toimenpiteet ja kun ne on tehty, testataan taas. Toistetaan, kunnes homma toimii toleranssien puitteissa.

Ei kai kukaan voi olla niin naiivi, että jos heinäkuussa on yhden (1) aseman testaus aloitettu, uskoisi koko hankkeen valmistuvan seuraavan tammikuun alkuun.

Metroasemaa voidaan jollain kohtuudella verrata prosessiteollisuuslaitokseen. Esimerkiksi Äänekosken tulevan biotuotetehtaan ylösajon kestoksi arvioidaan 12-16 kuukautta. Sen verran siis kuluu tuon tehtaan valmistumisesta siihen, että prosessin kaikki komponentit pelaavat toivotulla tavalla yhteen. Metroaseman prosessi on todennäköisesti yksinkertaisempi, mutta ei savua ilman tulta.
 
Puoli vuotta verrattuna mihin? Louko kertoi meille syksyllä 2006, että metro olisi valmis jo 2011. Siitä on ensi vuonna tullut kuluneeksi kuusi vuotta.
Jos rakentamaan olisi päästy jo 2006-2007 vaihteessa ja Koivusaaren ja Niittykummun asemat olisi jätetty pois, ja mitään valituksia ei olisi tarvinnnut odottaa, olisi voinut ehkä valmistua 2011.

t. Rainer
 
TMetro on sentään muutama kertaluokka vaativampi hanke ja on nyt siis puoli vuotta myöhässä. Leppävaaran ja Vermon välillä on rakennennettu uutta vesijohtoa, viemäreitä ja 4-kaistaista autobaanaa jo yli 2 vuotta. Alunperin piti olla valmis jo vuosi sitten v 2015 syksyllä. Voi olla että vuoden rakentaminen kestää 3 vuotta yhteensä kun on valmis. Eniten kärsivät alueen asukkaat melusta ja pölystä ja katua käyttävät jalankulkijat ja pyörilijät, koska kevyen liikenteen väylät on työmaan ajaksi hävitetty kokonaan. Lisäksi vaikuttaa siltä että kaivinkonefirmat tekevät hyvää tiliä koska kaivinkoneita ajelee työmaalls koko ajan edestaksisin ilman mitään varsinaista tehtävää, koneita on kymmeniä ja joskus on pieni maakasa kauhassa mutta useimmiten ei mitään.
Tämä väite on esitetty tällä foorumilla ainakin kolmeen kertaan, joten pakko kai korjata vaikka onkin ihan off-topicia. Kun kadunrakennus aloitettiin, toi rakennusfirma talomme ilmoitustaululle paperin, jossa työstä kerrottiin. Paperi on päivätty heinäkuussa 2015 ja sen mukaan valmista tulisi joulukuussa 2016. Toisin sanoen tienrakennus itsessään ei ole vielä myöhässä eikä viivästyttänyt valmistumista. Eri asia sitten on, viivästyikö rakentamisen aloittaminen vuodella jostakin syystä.

Kaivinkoneita ei ole ollut ihan kymmeniä, mutta tänäänkin näin päätä kääntämättä niitä kolme kerralla - ja kaikki käynnissä. Kevyen liikenteen väyliä ei ole kokonaan poistettu. Perkkaantien talojen takapihoilla kulkee viralliset kevyen liikenteen väylät, mutta kadun varren asukkaille ne eivät ole nopein tie Leppävaaran rautatieasemalle. Kiertoa tulee kävelijälle noin kaksi minuuttia. Perkkaantien länsipään varressakin on koko ajan ollut virallinen kevyen liikenteen väylä, mutta asfalttia siinä ei ole ollut.
 
Tämä väite on esitetty tällä foorumilla ainakin kolmeen kertaan, joten pakko kai korjata vaikka onkin ihan off-topicia. Kun kadunrakennus aloitettiin, toi rakennusfirma talomme ilmoitustaululle paperin, jossa työstä kerrottiin. Paperi on päivätty heinäkuussa 2015 ja sen mukaan valmista tulisi joulukuussa 2016. Toisin sanoen tienrakennus itsessään ei ole vielä myöhässä eikä viivästyttänyt valmistumista. Eri asia sitten on, viivästyikö rakentamisen aloittaminen vuodella jostakin syystä.
Anteeksi nyt vaan mutta Perkkaantie suljettiin kaikelta läpikulkevalta liikenteeltä Vermontien ja Majurinkadun välilltä jo marraskuussa 2014, kesällä 2015 suljettiin myös Majurinkadun ja Kehäykkösen välinen pätkä. Ennen sitä, koko vuoden 2014 aikana Ravitie oli työn alla, ja polkupyörällä ajo oli kielletty sillä.

Perkkaantie avattiin uudestaan autoliikenteelle tänä kesänä mutta kevyen liikenteen väylä puuttuu yhä. Perkkaan kerrostalojen takana pääsee vissiin mutkitelevia polkuja pitkin Leppävaaran keskustaan, mutta ei ole vaihtoehto vieraspaikkakuntalaiselle jolla on pidempi matka kuljettavana. Koko vuoden 2015 aikana ainoa vaihtoehto itä-länsisuuntaiselle työmatkapyöräilylle oli polkea Talin golfkentän ja Vermon raviradan eteläpuolitse ja Säterin kautta, tänä vuonna olen kulkenut Perkaantietä pitkin autoja ja kaivinkoneita väistellen. Kyltillä jossa kerrottiin töistä luvattiin valmistumisajankohdaksi ensin lokakuu 2015, sitten vuoden loppu 2015, nyt vuoden loppu 2016. Ongelma tiedottamisessa on voinut johtua siitä että työn eri vaiheilla on ollut eri organisaatioita tilaajina, vesijohtotöistä on vastannut HSY ja katutöistä Espoon kaupunki ja kummallakin tilaajalla on ollut omat kylttinsä, mutta ulkopuolinen kadun käyttäjä tuntee itsensä huijatuksi. Seuraava vaihe on tietysti raide-jokerin kiskojen asentaminen, mutta se toivottavasti ei häiritse kevyttä liikennettä, tai mene ja tiedä.

t. Rainer
 
Jos rakentamaan olisi päästy jo 2006-2007 vaihteessa ja Koivusaaren ja Niittykummun asemat olisi jätetty pois, ja mitään valituksia ei olisi tarvinnnut odottaa, olisi voinut ehkä valmistua 2011.

t. Rainer

Tähän varmaan jotenkin voitaisiin liittää lehmän lentäminen?
 
Kunnallisvaalit ovat keväällä, joten nyt on jokaisen ehdolla olevan esitettävä tomeraa selvityksenvaatijaa. Näin siitä huolimatta, että Länsimetrostahan ovat poliittisessa vastuussa nimenomaan poliitikot itse, ja heidän valitsemansa virkamiehet. Suurin osa näistä tomerista sankareista ei ole tehnyt mitään sen eteen, että Länsimetro olisi syntynyt sillä hinnalla ja siinä aikataulussa, josta aikanaan päätettiin. Päinvastoin, he ovat suojelleet toinen toistaan ja antaneet tukensa seudun päätöksentekokulttuurille. Esimerkiksi kenenkään eroa ei ole kertaakaan vakavasti vaadittu. Päitä putoaisi välittömästi, jos guzeninat ja muut kaltaisensa niin päättäisivät. Kun erotettavat kuitenkin olisivat omia kavereita, näin ei tapahdu.

Asioita vähänkään seuraaville ei mikään länsi/automaattimetrosotkussa ole tullut yllätyksenä. On epäuskottavaa ja läpinäkyvää pelaamista, että politiikan kärkinimet teeskentelevät nyt yllättynyttä.
 
Anteeksi nyt vaan mutta Perkkaantie suljettiin kaikelta läpikulkevalta liikenteeltä Vermontien ja Majurinkadun välilltä jo marraskuussa 2014, kesällä 2015 suljettiin myös Majurinkadun ja Kehäykkösen välinen pätkä. Kyltillä jossa kerrottiin töistä luvattiin valmistumisajankohdaksi ensin lokakuu 2015, sitten vuoden loppu 2015, nyt vuoden loppu 2016.

En väitä, että Rainerin mikään tieto olisi väärää. Näen kuitenkin asiat eri kannalta enkä ole lukenut yhtään työmaan kylttiä. Minulla on hallussani heinäkuussa 2015 toimitettu paperi, jonka mukaan Perkkaantien länsipään rakentaminen alkaa pian ja on valmista joulukuussa 2016. Kaikki mahdollinen myöhästyminen on siis tapahtunut ennen Perkkaantien länsipään rakentamisen aloittamista ja näin ollen tämä myöhästyminen ei voi johtua siitä, että työmaalla kaivurit seisoisivat toimettomina.

Kun länsipää tulee valmiiksi, alkaa (jossain vaiheessa) itäpään rakentaminen (Majurinkadusta itään). Ehkä vuonna 2018 saamme lukea, kuinka valmista piti olla jo lokakuussa 2015? Sitten alkaa Jokerin rakentaminen. Ehkä vuonna 2020 saamme tältä foorumilta lukea, että valmista piti olla jo vuonna 2015?

Perkkaan kerrostalojen takana pääsee vissiin mutkitelevia polkuja pitkin Leppävaaran keskustaan, mutta ei ole vaihtoehto vieraspaikkakuntalaiselle jolla on pidempi matka kuljettavana. Koko vuoden 2015 aikana ainoa vaihtoehto itä-länsisuuntaiselle työmatkapyöräilylle oli polkea Talin golfkentän ja Vermon raviradan eteläpuolitse ja Säterin kautta, tänä vuonna olen kulkenut Perkaantietä pitkin autoja ja kaivinkoneita väistellen.
Jotenkin luulen, että olet valinnut turhan kiertäviä reittejä. Suosittelen katsomaan kartasta suorempia reittejä. Tai jos tulet käymään, niin näytän kyllä mitä reittiä olen kulkenut nopeasti ja turvallisesti.
 
Tähän varmaan jotenkin voitaisiin liittää lehmän lentäminen?

Kiinassa osataan kyllä rakentaa metroja niin lyhyessä ajassa. Kulttuuriero?


---------- Viestit yhdistetty klo 14:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:05 ----------

Kunnallisvaalit ovat keväällä, joten nyt on jokaisen ehdolla olevan esitettävä tomeraa selvityksenvaatijaa. Näin siitä huolimatta, että Länsimetrostahan ovat poliittisessa vastuussa nimenomaan poliitikot itse, ja heidän valitsemansa virkamiehet. Suurin osa näistä tomerista sankareista ei ole tehnyt mitään sen eteen, että Länsimetro olisi syntynyt sillä hinnalla ja siinä aikataulussa, josta aikanaan päätettiin. Päinvastoin, he ovat suojelleet toinen toistaan ja antaneet tukensa seudun päätöksentekokulttuurille. Esimerkiksi kenenkään eroa ei ole kertaakaan vakavasti vaadittu. Päitä putoaisi välittömästi, jos guzeninat ja muut kaltaisensa niin päättäisivät. Kun erotettavat kuitenkin olisivat omia kavereita, näin ei tapahdu.

Asioita vähänkään seuraaville ei mikään länsi/automaattimetrosotkussa ole tullut yllätyksenä. On epäuskottavaa ja läpinäkyvää pelaamista, että politiikan kärkinimet teeskentelevät nyt yllättynyttä.

Suomalaisessa kunnallispolitiikassa jossa luottamushenkilöt tekevät enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti ja pientä korvausta vastaan töitä, on ollut tapana että ei kyseenalaisteta virkamiehiä tai kunnallisten yhtiöiden johtoa, ellei sitten kuulu ns protestipuolueisiin.

t. Rainer
 
Suomalaisessa kunnallispolitiikassa jossa luottamushenkilöt tekevät enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti ja pientä korvausta vastaan töitä, on ollut tapana että ei kyseenalaisteta virkamiehiä tai kunnallisten yhtiöiden johtoa, ellei sitten kuulu ns protestipuolueisiin.

t. Rainer

Protestipuolueelle alkaisi olla pientä tilausta länsimetroilussa.
 
Takaisin
Ylös