339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Mitä tulee niihin viisinkertaisiin investointeihin, siinä on väite jonka todenperäisyys voidaan mitata. Jos Länsimetron varrelle on rakennettu ja rakenteilla noin 5 miljardin edestä asuntoja, toimistoja, kauppakeskuksia yms., se pitää paikkansa. Jos ei, Kokkinen rohkeasti valehtelee lehdessä. Totta kai se voi olla siinä mielessä tarkoitushakuisesti valittu fakta, että ainakin osa samoista investoinneista olisi voinut toteutua samoihin paikkoihin tai toisin valittuihin paikkoihin ilmankin metroa. Nähdäkseni rakennuttajien julkisuuteen antamat lausunnot ja rakentamisen voimakas kasvu Espoossa Länsimetro-hankkeen käynnistymisen jälkeen viittaavat vahvasti siihen, että kaikki kyseessä olevat hankkeet eivät olisi toteutuneet ilman metroa. Mutta kuinka suuri määrä kasvusta on metron ansiota, sitä taas on mahdotonta mitata ainakaan täysin eurolleen ja neliömetrilleen, koska sitä vaihtoehtoista todellisuutta ei ole vielä löytynyt. Ei siis nähdäkseni mitenkään voi väittää varmaksi, ettei metrolla olisi vaikutusta muihin investointeihin muuten kuin sijainnin osalta.
Tähän koko asian ydin tiivistyy. Emme pysty mittaamaan. Joka ei tykkää metrosta, sanoo, että kyllä se kaikki olisi ilman metroakin rakennettu. Joka tykkää metrosta, panee kaiken metron ansioksi. Ehkä voimme olla samaa mieltä siitä, ettei kumpikaan ole oikeassa – totuus on jossain siellä välimaastossa. Mutta mikä se totuus tarkalleen ottaen on, sitä emme voi koskaan tietää.
Perusteluja voi sitten jokainen etsiä sieltä mistä haluaa. Joka ei tykkää metrosta, hakee perusteluja mielellään vertailusta itämetroon – se metro on ollut siellä yli 30 vuotta, mutta kovin väljää on maankäyttö silti. Idälle metro ei ole ollut piristysruiske.