- Liittynyt
- 31 Maaliskuu 2015
- Viestit
- 90
Kauppalehdestä kaikkien näiden katastrofien keskellä pientä muistutusta siitä, miksi metroa tehdään. On hankkeesta sitten mitä mieltä tahansa siitä näkökulmasta, onko se paras mahdollinen joukkoliikenneratkaisu Espoolle, tällaisia tuloksia ei saataisi lisäämällä Länsiväylälle suhaamaan enemmän busseja vaikka ne olisi tehty platinasta ja heijastaisivat taivaalle sateenkaaria mennessään, ehkä ei samassa määrin myöskään esim. pikaratikoilla. Eli: "Jokainen Länsimetroon investoitu euro synnyttää viisi uutta investointieuroa." Vaikka tuossa olisi puolet Lapin lisää, avautuu hankkeen merkitys pääkaupunkiseudun kehittymiselle. Lisää asuntoja tarvitaan, tätä kautta niitä nyt sitten muun muassa tulee. Ja kun väitellään siitä, ketkä joukkoliikenteen käyttäjät hyötyvät esim. matka-ajoissa ja ketkä taas kärsivät, pitää yhtälössä ottaa huomioon nämä uusien metroasemien lähelle syntyvät uudet asunnot. (Ja aiheen sivusta minun mielestäni pitää huomioida myös se, että liityntäliikenteen vuoroväli on usein tiheämpi kuin nyt Kamppiin menevien bussien - itse pidän vuoroväliä aika olennaisena osana palvelutasoa.)