Sanoisin näin, että väestöntiheys ja matkojen määrä kyllä vaikuttavat, mutta se, ettei niitä ole tuossa kartassa huomioitu, ei kuitenkaan tee tohtoriopiskelijoiden työtä tyhjäksi. Lisäksi tuossa on vähän hankalasti määriteltävä syy/seuraussuhdekin. Jos liikaa huononnetaan joukkoliikennettä, niin moni siirtyy pois siitä joukkoliikenteestä. Eli mitä silloin 2014 on mahdettu arvata matkojen määräksi ja miten se 2018 realisoituu jää vielä nähtäväksi.
En sanonutkaan, että opiskelijoiden kartta olisi tyhjä. Se on yksilöille loistavaa informaatiota, koska sen avulla he voivat arvioida muutosta juuri omalta kannaltaan. Liikennemallinnuksessa tuota kutsutaan yksikkömatriisiksi (jokaisen pisteparin välillä oletetaan tehtävän yksi matka) ja se lasketaan välivaiheena silloinkin, kun arvioidaan kokonaisuutta. On myös hienoa, että liikennemallinnusta kehitetään yliopistotasolla, koska siinä on paljon tehtävää.
Kartta eroaa perinteisestä liikennemallinnuksesta siinä, että se on tehty oikeilla aikatauluilla, kun yleensä mallinnus tehdään pelkillä vuoroväleillä ja oletetaan, että aina kyytiin noustessa odotetaan ensin vuorovälin kolmannes (eli matkustaja ei tule pysäkille täysin satunnaisesti, mutta ei myöskään täysin aikataulujen mukaan, ja myös kaikissa vaihdoissa odotellaan tuo vuorovälin kolmannes). Mallinnusta tehdään usein niin aikaisin, ettei aikatauluja ole vielä tehty.
Liikennemallinnus kyllä toimii niin, että jos jollakin yhteysvälillä auton suhteellinen houkuttelevuus joukkoliikenteeseen kasvaa, se siirtää matkoja autoiluun mallinnustuloksessa - ja toisin päin. Koska länsimetro keskimäärin parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa, se kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta. Mallinnus ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon matkojen suuntautumisen muutosta: lyhyellä aikavälillä ihmiset voivat vaihtaa harrastuspaikkoja, kauppoja, jne. sellaisiin, joihin uusilla yhteyksillä pääsee paremmin. Pitkällä aikavälillä vaikutus ulottuu myös työpaikkoihin.
Mistä päästään jälleen lähtöpisteeseen: metro ei ole joukkoliikennehanke, vaan rakennusliikkeitä hyödyttävä kaupunkikehityshanke.
Minusta on outoa ajatella, että kaupunkikehitys palvelisi vain rakennusliikkeitä. Kyllä se palvelee koko kaupunkia (paitsi niitä kaupunkilaisia, jotka eivät oikeasti halua asua kaupungissa). Rakennusliikkeille tulee tietysti bisnestä kun kaupunki kasvaa, mutta en keksi siitäkään mitään moitittavaa. Hyvä vaan, että talouden pyörät pyörivät.
Länsimetron vaikutusten arviointiin vuosi 2025 on kyllä parempi vertailukohta.
Todelliseen arviointiin tuokin on kovin aikaisin. Kuten todettua, metro on kaupunkikehityshanke, eikä kaupunkikehitys realisoidu täysin noin lyhyessä ajassa, vaan siihen menee helposti 20 vuotta. Vuosaaren metro valmistui 1998 ja Vuosaaressa rakennetaan vieläkin.