339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Minusta on outoa ajatella, että kaupunkikehitys palvelisi vain rakennusliikkeitä. Kyllä se palvelee koko kaupunkia (paitsi niitä kaupunkilaisia, jotka eivät oikeasti halua asua kaupungissa). Rakennusliikkeille tulee tietysti bisnestä kun kaupunki kasvaa, mutta en keksi siitäkään mitään moitittavaa. Hyvä vaan, että talouden pyörät pyörivät.
Tottakai kaupunkikehitys palvelee koko kaupunkia ja kaikkia sen asukkaita – siis parhaimmillaan. En vaan oikein ole sitä mieltä, että länsimetro ja jonnekin niittykummuille ja soukkien taakse rakennettavat uudet metrolähiöt ovat sellaista kaupunkikehitystä, jota pääkaupunkiseutu tarvitsee. Niitä etälähiöitä on rakennettu nyt 50 vuotta, ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ne ovat ainakin asuntojen hinnoista päätellen sitä vähiten haluttua kaupunkia.
Minusta Helsingin kaupunkikehitys, jossa pyritään rakentamaan korttelikaupunkia lähelle keskustaa (lähelle = Kehä I tasalle asti) ja tukeutumaan mahdollisimman paljon nykyiseen infraan, toki uutta raideliikennettä rakentamalla, on paljon fiksumpaa kaupunkikehitystä. Tässäkin kaupunki rakentaa radat ja rakennusliikkeet käärivät asuinrakentamisen voitot, mutta kaupungin kustannukset ovat todella paljon pienemmät kuin "Espoon mallissa". Siitähän meidän keskustelummekin lähti – minusta Espoo tuhlaa rahaa tekemällä kalleimmalla mahdollisimmalla tavalla huonointa mahdollista.
No, kyllähän äänekkäät valittajat vielä pääsevät vauhtiin, kun suorat bussit katoavat.
Siitä lie jo muutama vuosi, kun kerroin täällä olarilaisesta autottomasta tuttavastani, joka ei ollut lainkaan ymmärtänyt, että hänen bussinsa katkaistaan Omenalle sitten, kun metro aloittaa. No, kesällä juttelin toisen olarilaisen tuttavan kanssa. Hänkin on autoton, ja oli siinä uskossa, että Olarista säilyy suora bussilinja Kamppiin, koska metro ei tule Olariin. Manasi sitten asian selitettyäni metron alimpaan hel***iin.
Että taidat olla oikeassa – hämmästyttävän suurelle osalle näkyy olevan yhä vielä uusi asia se, että ne suorat bussit tosiaan katoavat, ja aina Kirkkonummea myöten. Mutta eihän sillä mahdollisesti tammikuussa kehittyvällä äänekkyydellä kuitenkaan merkitystä ole.