Länsimetro

Minusta on outoa ajatella, että kaupunkikehitys palvelisi vain rakennusliikkeitä. Kyllä se palvelee koko kaupunkia (paitsi niitä kaupunkilaisia, jotka eivät oikeasti halua asua kaupungissa). Rakennusliikkeille tulee tietysti bisnestä kun kaupunki kasvaa, mutta en keksi siitäkään mitään moitittavaa. Hyvä vaan, että talouden pyörät pyörivät.

Tottakai kaupunkikehitys palvelee koko kaupunkia ja kaikkia sen asukkaita – siis parhaimmillaan. En vaan oikein ole sitä mieltä, että länsimetro ja jonnekin niittykummuille ja soukkien taakse rakennettavat uudet metrolähiöt ovat sellaista kaupunkikehitystä, jota pääkaupunkiseutu tarvitsee. Niitä etälähiöitä on rakennettu nyt 50 vuotta, ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ne ovat ainakin asuntojen hinnoista päätellen sitä vähiten haluttua kaupunkia.

Minusta Helsingin kaupunkikehitys, jossa pyritään rakentamaan korttelikaupunkia lähelle keskustaa (lähelle = Kehä I tasalle asti) ja tukeutumaan mahdollisimman paljon nykyiseen infraan, toki uutta raideliikennettä rakentamalla, on paljon fiksumpaa kaupunkikehitystä. Tässäkin kaupunki rakentaa radat ja rakennusliikkeet käärivät asuinrakentamisen voitot, mutta kaupungin kustannukset ovat todella paljon pienemmät kuin "Espoon mallissa". Siitähän meidän keskustelummekin lähti – minusta Espoo tuhlaa rahaa tekemällä kalleimmalla mahdollisimmalla tavalla huonointa mahdollista.

No, kyllähän äänekkäät valittajat vielä pääsevät vauhtiin, kun suorat bussit katoavat.

Siitä lie jo muutama vuosi, kun kerroin täällä olarilaisesta autottomasta tuttavastani, joka ei ollut lainkaan ymmärtänyt, että hänen bussinsa katkaistaan Omenalle sitten, kun metro aloittaa. No, kesällä juttelin toisen olarilaisen tuttavan kanssa. Hänkin on autoton, ja oli siinä uskossa, että Olarista säilyy suora bussilinja Kamppiin, koska metro ei tule Olariin. Manasi sitten asian selitettyäni metron alimpaan hel***iin.

Että taidat olla oikeassa – hämmästyttävän suurelle osalle näkyy olevan yhä vielä uusi asia se, että ne suorat bussit tosiaan katoavat, ja aina Kirkkonummea myöten. Mutta eihän sillä mahdollisesti tammikuussa kehittyvällä äänekkyydellä kuitenkaan merkitystä ole.
 
Siitä lie jo muutama vuosi, kun kerroin täällä olarilaisesta autottomasta tuttavastani, joka ei ollut lainkaan ymmärtänyt, että hänen bussinsa katkaistaan Omenalle sitten, kun metro aloittaa. No, kesällä juttelin toisen olarilaisen tuttavan kanssa. Hänkin on autoton, ja oli siinä uskossa, että Olarista säilyy suora bussilinja Kamppiin, koska metro ei tule Olariin. Manasi sitten asian selitettyäni metron alimpaan hel***iin.

Että taidat olla oikeassa – hämmästyttävän suurelle osalle näkyy olevan yhä vielä uusi asia se, että ne suorat bussit tosiaan katoavat, ja aina Kirkkonummea myöten. Mutta eihän sillä mahdollisesti tammikuussa kehittyvällä äänekkyydellä kuitenkaan merkitystä ole.
Se ei vain ole kovin taloudellista ajaa ruuhka-aikana busseja Olarista keskustaan edestakaisin niin, että matkustajia on vain toiseen suuntaan. Kun asukasmäärä kasvaa, niin bussivuoroja tarvitaan koko ajan lisää, mihin ne keskustassa mahtuvat? Lisäksi kaikkien matkan päätepiste ei ole Kampin terminaali, monille on hyötyä siitä, että pääsee metrolla esim. Hakaniemeen tai Kurviin.
 
Se ei vain ole kovin taloudellista ajaa ruuhka-aikana busseja Olarista keskustaan edestakaisin niin, että matkustajia on vain toiseen suuntaan.

Mutta jos bussi vaihtuu bussi+metro -yhdistelmäksi, niin olarilaiset alkavat matkustaa myös ruuhkasuuntaa vastaan?

Kun asukasmäärä kasvaa, niin bussivuoroja tarvitaan koko ajan lisää, mihin ne keskustassa mahtuvat?

Jos asukasmäärä kasvaa, voidaan liikennöidä isommilla busseilla taikka siirtyä järjestyksessä seuraavaan liikennemuotoon, jonka kapasiteetti on hurjan paljon suurempi kuin nykyisten bussien. Se seuraava liikennemuoto ei ole Helsingin metro, väliin mahtuu aika paljon muutakin. Mutta meillä siirryttiin ATR72:sta suoraan A380:een ;)

Lisäksi kaikkien matkan päätepiste ei ole Kampin terminaali, monille on hyötyä siitä, että pääsee metrolla esim. Hakaniemeen tai Kurviin.

Tästä olen samaa mieltä, joskaan tämäkään ei mitenkään edellytä juuri metroa.

Kiitos kuitenkin, ettet pannut Hakaniemen tilalle jotain rastiloita, ne aina huvittavat argumentteina. Tottahan sekin on, että länsimetro mahdollistaa vaihdottomat matkat Niittykummusta Myllypuroon, mutta argumentoijilta jää huomaamatta, että tuollaisten matkojen volyymi on olematon.

Mutta metro meille nyt on tulossa, joten siihen on tyytyminen.
 
Tottahan sekin on, että länsimetro mahdollistaa vaihdottomat matkat Niittykummusta Myllypuroon, mutta argumentoijilta jää huomaamatta, että tuollaisten matkojen volyymi on olematon.

Nykyään on, mutta mielenkiinnolla odotan, kuinka paljon metro parantaa Itä-Helsingin asemaa asuntomarkkinoilla. Asuminen syvällä idässä on halpaa ja metron auettua matka-aika Keilaniemen ja Otaniemen työpaikka-alueille on luokkaa 35 - 40 min vähän riippuen kävelymatkasta metrolle. Itä-Helsingin lähiöillä on tietysti aluksi huono maine riesanaan, mutta niin se Kallionkin maine on muuttunut vuosien saatossa.
 
...niin se Kallionkin maine on muuttunut vuosien saatossa.
Kyllä. Ennen sielläpäin asuessani, siis 1950-80 -luvuilla [Vaasankatu/Helsinginkatu/Porvoonkatu ja Hakaniemenkujakin tuttu], se oli tosiaankin satakertaa rennompi ja miellyttävämpi paikka asua kuin mitä nyt. Nykyään ajan halutessani Kallion läpi mukavasti Articin pehmeässä kyydissä - ja siunaan itseäni, että olen saanut elämässäni jotain aikaiseksi, eikä tarvitse tuon seudun nykymenoa kestää. Ohi pääsee!
 
Kiitos kuitenkin, ettet pannut Hakaniemen tilalle jotain rastiloita, ne aina huvittavat argumentteina. Tottahan sekin on, että länsimetro mahdollistaa vaihdottomat matkat Niittykummusta Myllypuroon, mutta argumentoijilta jää huomaamatta, että tuollaisten matkojen volyymi on olematon.

Helsingin lähi-itä (erotukseksi kaukoidästä Ösundomissa) saattaa kyllä muuttua tuossa suhteessa aika vauhdillakin. Hakaniemen itäpuolelle on tulossa mm. Kalasatama. Myllypuroon on rakenteilla ammattikorkean kampus ja asutuksen tiivistämistä, ja Vuosaaren vanhoille alueille, ml. Meri-Rastila, on suunnitteilla yhteensä luokkaa 10 000 asukasta lisää. Niittykumpu-Myllypuro on tietysti pitkä matka metrolla, mutta esim. Otaniemi-Myllypuro saattaa olla merkittävä vaikka opiskelijaparille, joista toinen opiskelee toisessa ja toinen toisessa, asunto jommassa kummassa päässä.

Tässä näkövinkkelissä Itäkeskuksen suunnitelmat, tai lähinnä niiden puute, näyttävät aika pahalta. Nyt sinne on lykätty Keskon uusi laatikkomyymälä jonkun vuosikausia jäissä olleen suunnitelman mukaan, ikään kuin kauppakeskuksista olis ollut siellä pulaa. Visiot melko hukassa, sanoisin.
 
Nykyään on, mutta mielenkiinnolla odotan, kuinka paljon metro parantaa Itä-Helsingin asemaa asuntomarkkinoilla. Asuminen syvällä idässä on halpaa ja metron auettua matka-aika Keilaniemen ja Otaniemen työpaikka-alueille on luokkaa 35 - 40 min vähän riippuen kävelymatkasta metrolle. Itä-Helsingin lähiöillä on tietysti aluksi huono maine riesanaan, mutta niin se Kallionkin maine on muuttunut vuosien saatossa.

Itä-Helsinki ei ole nykyään alueena edes kovin halpa.
Lännessä on halvempia asuinalueita Rantaradan ja Länsiväylän varrella (mm. Kivenlahti, Espoonlahti, Soukka, Kauklahti, Espoon Keskus), joista pääsee Keila- ja Otaniemeen nytkin, bussilla.

Siitä lie jo muutama vuosi, kun kerroin täällä olarilaisesta autottomasta tuttavastani, joka ei ollut lainkaan ymmärtänyt, että hänen bussinsa katkaistaan Omenalle sitten, kun metro aloittaa. No, kesällä juttelin toisen olarilaisen tuttavan kanssa. Hänkin on autoton, ja oli siinä uskossa, että Olarista säilyy suora bussilinja Kamppiin, koska metro ei tule Olariin. Manasi sitten asian selitettyäni metron alimpaan hel***iin.

Olarilaisten ei sentään tarvitse mennä Omenalle asti, vaan voivat vaihtaa metroon Niittykummussa.
 
Sitten on vielä sekin, että onko sitä rahaa vielä niin paljon, että vuonna 2014 kaavailtu liikenteen laajuus voidaan toteuttaa vuonna 2018?

Ei, sitä on jo karsittu. Muutoksia on muuten tehty myös elokuun 2016 jälkeen, mutta mitään yhteenvetoa näistä en ole nähnyt (eli karsintaa on vaihvihkaa voinut siinäkin yhteydessä tapahtua).
 
Kun katselen uusien asemien malleja HSL:n sivuilla kiinnitin huomiota siihen että monilla asemilla om ainoastaan yksi uloskäynti (jos en laske hätäuloskäyntiä).

Miksi näin on tehty? Jopa isoilla Tapiolan ja Ison Omenan asemilla on vain yksi uloskäynti!

PS. näin nyt myöhemmin että Tapiolaan ja Matinkylään suunnitellaan toinen uloskäynti myöhemmin.
Eikö olisi halvempaa tehdä se jo alustalähtien?
 
Viimeksi muokattu:
Kun katselen uusien asemien malleja HSL:n sivuilla kiinnitin huomiota siihen että monilla asemilla om ainoastaan yksi uloskäynti (jos en laske hätäuloskäyntiä).

Miksi näin on tehty? Jopa isoilla Tapiolan ja Ison Omenan asemilla on vain yksi uloskäynti!

PS. näin nyt myöhemmin että Tapiolaan ja Matinkylään suunnitellaan toinen uloskäynti myöhemmin.
Eikö olisi halvempaa tehdä se jo alustalähtien?
Samasta syystä, josta laiturit jätettiin 45 metriä normaalia lyhyemmiksi.
Eikä niitä sisäänkäyntejä tulla tekemään koskaan. Mm. Yliopiston asemalle on suunniteltu toista sisäänkäyntiä ties kuinka kauan, mutta sitä ei ole tähän mennessä toteutettu.
 
Miksi näin on tehty? Jopa isoilla Tapiolan ja Ison Omenan asemilla on vain yksi uloskäynti!

Siksi, että mahdollisimman hyvä saavutettavuus ei ole metron tavoitteena. Se ei ole joukkoliikennehanke. Sisäänkäyntien rakentaminen on kallista, ja metrosta saatava todellinen hyöty saadaan ilman useita sisäänkäyntejäkin.
 
Jos katsoo bussilinjastoa Länsimetron käyttöönoton jälkeen Jokeri-linja 550 kaipaa merkittäviä muutoksia. Sen päätepysäkki on Westendinasemalla, joka on Länsimetron käyttöönoton jälkeen keskellä ei mitään.

Linja 550 kannattaisi jakaa kahtia lännessä eli tarvitaan muutokset, jotka jakavat linjan kahtia:

1) Linja 550A jatketaan Otaniemestä Merituulentietä Niittykumpuun ja Olariin.
2) Linja 550B päätepysäkki katkaistaan arkisin päivällä (ma-pe klo 7-18:30) Keilaniemeen ja muulloin Otaniemeen (tai Leppävaaraan).
 
Kun katselen uusien asemien malleja HSL:n sivuilla kiinnitin huomiota siihen että monilla asemilla om ainoastaan yksi uloskäynti (jos en laske hätäuloskäyntiä).

Miksi näin on tehty? Jopa isoilla Tapiolan ja Ison Omenan asemilla on vain yksi uloskäynti!

PS. näin nyt myöhemmin että Tapiolaan ja Matinkylään suunnitellaan toinen uloskäynti myöhemmin.
Eikö olisi halvempaa tehdä se jo alustalähtien?

Tapiolassa itäisen ja Matinkylässä läntisen sisäänkäynnin kohdalla maanpinnalla on iso rakennustyömaa. Ei keskelle kuralammikkoa ja betonirautoja tehdä portaiden, liukuportaiden ja hissien ulostuloa matkustajakäyttöön.
Sisäänkäynnit rakentuvat talojen rakentamisen mukana valmiiksi. Alhaalla metrossa näiden reittien rakenteet ovat jo valmiina.




PS. https://julkiterhikki.valvira.fi/ Olisiko mitään jos et esiintyisi täällä tekaistulla nimellä ja lääkärinä? Voit saada jatkossa jopa asiallisia vastauksia kysymyksiisi.
 
Jos katsoo bussilinjastoa Länsimetron käyttöönoton jälkeen Jokeri-linja 550 kaipaa merkittäviä muutoksia. Sen päätepysäkki on Westendinasemalla, joka on Länsimetron käyttöönoton jälkeen keskellä ei mitään.

550 tullaan ensi vuonna katkaisemaan joka tapauksessa Keilaniemeen, eli sen osalta homma on ainakin kunnossa.
 
Monet kaukoidän suurkaupungit ovat esimerkkejä siitä, että kun yksityinen sektori hoitaa joukkoliikennettä ilman julkista rahoitusta, siitä ei yritetäkään tehdä houkuttelevaa - mutta kun tieinfa ei pysty hoitamaan liikennettä henkilöautoilla, on asukkaiden pakko tyytyä sellaiseen joukkoliikenteeseen mitä tarjotaan. Uskoisin että yhteiskunnan kannalta on kokonaisedullisempaa, että liikennejärjestelmä pystyy hoitamaan ihmiset paikasta toiseen mielekkäässä ja ennustettavassa ajassa.

Onko yhteiskunnan kannalta myös kokonaisedullisempaa, että liikenteen sujuvuudesta huolestuneena rajoitetaan kiinteistökehitystä niin paljon että asuntojen hinnat lentävät taivaisiin? Minä ottaisin mielelläni paljon tukkoisemman kaupungin, jossa eläminen ei riko lompakkoa. Mutta kun yhteiskunta päättää sekä rakentamisen kaavoituksesta että liikenteestä, ja liikenteen sujuvuus on niin hurjan tärkeää ylitse kaiken muun, sitä ei tule tapahtumaan.

Helsingissäkin on muuten tosiasia, että tieinfra ei pysty hoitamaan liikennettä henkilöautoilla. Eikä joukkoliikennekään ole sen parempaa kuin mitä tarjotaan, joskus vielä aika kehnoa sellaista.
 
Takaisin
Ylös